Show simple item record

dc.contributor.advisorKurtuluş, Sema
dc.contributor.authorGüsan Köse, Gözde
dc.date.accessioned2020-12-07T12:59:12Z
dc.date.available2020-12-07T12:59:12Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-04-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/149581
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı, bilgilendirici, normatif ve değer ifade edici etki kapsamında üç başlık altında ele alınan referans grup etkisinin tüketici satın alma niyeti ve davranışı üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Ayrıca referans grup etkisinin satın alma niyeti ve davranışı üzerindeki etkisinde hedonik ve bilişsel (faydacı) satın alma güdülerinin moderatör (düzenleyicilik) rolünün incelenmesi de araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Son olarak, referans grup etkisinin demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi de amaçlanmaktadır. Amaç dâhilinde belirlenen değişkenler arası nedenselliğin incelenmesi amacıyla 621 kişiyle online / çevrimiçi anket yöntemi uygulanarak veriler toplanmış ve Yapısal Eşitlik Modeli ile hipotezler test edilmiştir. Araştırma sonucunda referans grupların bilgilendirici etkisinin satın alma niyeti üzerinde anlamlı etkisin olduğu, ancak normatif ve değer ifade edici etkilerinin satın alma niyeti üzerinde etkisinin olmadığı görülmüştür. Demografik özellikler temelinde referans grupların bilgilendirici etki ve değer ifade edici etkinin satın alma niyeti üzerinde etkisinin farklılaştığı; normatif etkisinde ise farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak referans grupların bilgilendirici, normatif ve değer ifade edici etkilerinin satın alma niyeti üzerindeki etkisinde hedonik ve bilişsel satın alma güdülerinin düzenleyici role sahip olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractThe first objective of this study is to examine the reference group effect, which is discussed under three headings including informative, normative and value-expressive influence, on purchase intention and purchase behavior of consumer. Additionally, analyzing the moderating role of hedonic and cognitive (utilitarian) shopping motivations in the reference group effect on purchase intention of consumer is another objective of this research. Ultimately, it is also aimed to examine whether the reference group effect differentiates depending on the demographic variables. For the purpose of examining the causality between the variables determined within the objective, data were collected by applying online survey method on 600 persons. Structural Equation Model was established and hypotheses were tested.As a result of the study, it was observed that the informative influence of the reference groups has a significant effect on the purchase intention while normative and value-expressive influence have no effect on the purchase intention. It has been concluded that, effect of informative and value-expressive influence of the reference groups on purchase intention differentiate by demographics while normative impact remains unresponsive to demographic variability. Ultimately, it was observed that hedonic and cognitive shopping motivations have a moderating role in the effect of informative, normative and value-expressive influence of reference groups on purchase intention.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleTüketicilerin satın alma niyeti ve davranışı üzerinde bilişsel ve hazcı satın alma güdüleri ile referans grupların etkilerinin incelenmesi üzerine bir pilot araştırma
dc.title.alternativeA pilot study on the effect of cognitive and hedonic shopping motivations and reference groups on purchase intention and behavior of consumers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-04-09
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmConsumers
dc.subject.ytmConsumer behavior
dc.subject.ytmPurchasing
dc.subject.ytmPurchasing behavior
dc.subject.ytmPurchase intention
dc.subject.ytmHedonic model
dc.subject.ytmReferance group
dc.subject.ytmStructural Equation Model
dc.identifier.yokid10210782
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid506320
dc.description.pages162
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess