Show simple item record

dc.contributor.advisorAlbayrak Arı, Gülşen
dc.contributor.authorÖzcan, Zehra
dc.date.accessioned2020-12-07T12:40:36Z
dc.date.available2020-12-07T12:40:36Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2020-01-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/147586
dc.description.abstractPEM yakıt hücreleri, anyon (hidroksil iyonu) veya proton (hidrojen iyonu) değişim membran yakıt hücreleri (ADMYH/PDMYH) olarak sınıflandırılabilirler. PDMYH'ler, yüksek verimlilikleri, yüksek enerji ve güç yoğunlukları, düşük emisyonları, düşük çalışma sıcaklıklarıyla ticarileşmesi en olası yakıt hücresi türüdür. Ancak ADMYH'ler, bazik ortamda oksijen indirgenme reaksiyon kinetiğinin daha hızlı olması sayesinde PDMYH'lerin aksine ucuz metal katalizör kullanımına olanak sağlamaktadır. ADMYH'de OH- iyonları katottan anoda transfer olduğundan, iyonlarla sürüklenerek katot tarafına taşınan yakıt miktarının az olması ve elektroosmatik sürüklemeyle katottan suyun uzaklaştırılması sonucunda su yönetiminde iyileşme sağlanması üstünlükleri de bulunmaktadır. Alkali Yakıt Hücreleri'ne benzer işleyişlerine rağmen, elektrolit olarak polimerik membran kullanıldığından, karbondioksit zehirlenmesi gerçekleşmez. ADMYH uygulamaları için henüz Nafion gibi dayanıklı, kararlı ve ticari olarak kullanılabilen bir membran geliştirilememiştir. Çalışmada yüksek, sürdürülebilir iletkenlik ve performans kararlılığına sahip PVA esaslı KOH katkılı ADM'ler geliştirilmesi amaçlanmıştır. Farklı çapraz bağlayıcı ajanlarla (glutaraldehit-GA, polietilen glikol diglisidil eter-PEGDGE) hazırlanan KOH katkılı PVA membranlar, poli dialil dimetil amonyum klorür (PDDA) ve polistiren sülfonik asit (PSS) polielektrolit çiftiyle Tabakalı Kaplama Yöntemi (Layer-By-Layer/LBL) kullanılarak çok tabakalı ince filmle kaplanmıştır. Membranların karakterizasyonu; FTIR, TGA, XRD, temas açısı ölçümü, su tutma kapasitesi, iyonik iletkenlik, uzun süreli kararlılık testleriyle gerçekleştirilmiştir. Sonuçta PEGDGE ile çapraz bağlanmış PVA esaslı membranların daha yüksek iyonik iletkenliğe sahip oldukları; LBL yöntemiyle membran yüzeyinde oluşan ince filmin iyonik iletkenliği arttırdığı; uzun süreli kararlılık testleri sonucunda ince film oluşumunun ADM'nin iyonik iletkenlik kararlılığını arttırdığı görülmüştür. LBL yöntemiyle ince film kaplı ADM hazırlamanın, yakıt hücresi uygulamaları için yüksek ve sürdürülebilir iyonik iletkenliğe sahip ADM geliştirilmesinde uygulanabilecek bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractPolymer electrolyte membranes are classified as anion (hydroxyl ion) and proton exchange membrane fuel cells. PEMFCs have the most commercialization chance due to their properties. However, AEMFCs have advantages like allowing usage of inexpensive metal catalyst owing to the faster reaction kinetics of oxygen reduction in alkaline media, lower fuel crossover to the cathode side and improvement in water management due to electroosmotic drag transporting water away from cathode. Although they have the similar operation with AFCs there's no issue related CO2 poisoning in this fuel cell because of the usage of polymeric membrane.For AEMFC applications, a durable, stable and commercial membrane like Nafion hasn't been developed yet. This thesis aims to develop KOH doped PVA based membranes having high, sustainable conductivity and high performance stability. KOH doped PVA membranes crosslinked with different crosslink agents (gluteraldehyde-GA, polyethylene glycol diglicidyl ether-PEGDGE) are coated with thin film by using Layer-by-Layer (LBL) technique with polydiallyldimethylammonium chloride (PDDA) ve polistyrene sulfoic acid (PSS). Membranes have been characterized by FTIR, TGA, XRD, contact angle measurements, water uptake, ionic conductivity, long-term stability tests. In the results, PVA based membranes crosslinked with PEGDGE have higher ionic conductivities; the thin film formed on the membrane with LBL technique increased the conductivity; after long term stability tests, thin film forming increased ionic conductivity of the AEM. It's concluded that the preparation of thin film coated AEMs by using LBL technique is a method that can be applied to improve AEMs that have high and sustainable ionic conductivity.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectKimyatr_TR
dc.subjectChemistryen_US
dc.subjectKimya Mühendisliğitr_TR
dc.subjectChemical Engineeringen_US
dc.titleYakıt hücresi uygulamaları için polivinil alkol esaslı anyon değişim membranlarının geliştirilmesi
dc.title.alternativeImproving polyvinyl alcohol based anion exchange membranes for fuel cell applications
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-31
dc.contributor.departmentKimya Mühendisliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10137392
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid456966
dc.description.pages99
dc.publisher.disciplineProses ve Reaktör Tasarımı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess