Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzaslan Çalışkan, Burcu Özge
dc.contributor.authorÇalişkan, Nurten
dc.date.accessioned2020-12-07T11:26:36Z
dc.date.available2020-12-07T11:26:36Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/139110
dc.description.abstractBu çalışma, denizyolu taşımacılığının diğer taşıma modlarıyla rekabetine değinerek, ülke ekonomisinde oynadığı rolü göstermek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bunun için öncelikle uluslararası ticarette lojistik sektörünün önemi incelenmiş ve denizyolu başta olmak üzere taşıma sistemlerinin ticareti boyutu karşılaştırılmıştır. Taşımacılığın düzenlenmesinde önemli yere sahip ulaştırma politikalarına da birinci bölümde değinilmiştir. İkinci bölümde tamamıyla denizyolu taşımacılığı incelenmiştir. Denizyolu taşımacılığının temel bileşenleri, Türkiye esas alınarak detaylandırılmıştır. Son bölümde ise dış ticarette yoğunlukla kullanılan denizyolu taşımacılığının ülke ekonomisine etkilerini açıklamak doğrultusunda STATA paket programının kullanıldığı bir çalışma gerçekleştirilmiş ve seçilen makroekonomik değişkenler ile denizcilik sektöründen elde edilen veri setleri kullanılarak seçilen üç ülke için panel veri analizi yapılmıştır.
dc.description.abstractThis study, which aims to estimate a Panel VAR model with labor force, foreign direct investment, total handling at the ports, inflation, current account balance and industrial production index variables between the period of 2011-2017 by monthly data uses a panel data set gathered from Turkey and two other countries which are the highest ranked countries in the Logistics Performance Index (LPI) namely Spain and Germany. In order to do conduct a Panel VAR analysis one has to check for the stationarity of the variables. The panel unit root analysis has shown that inflation, handelling, labor force and current account deficit series were stationary at the level where the industrial production index and exchange rate series were first order stationary. After checking for stationarity the Panel VAR model was estimated. Since because the autoregressive models' contain high multicollinearity among the variables; instead of interpreting the coefficients and their significance here we analyze the error terms to investigate the shocks the system might contain through impulse-response analysis and variance decomposition.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectUlaşımtr_TR
dc.subjectTransportationen_US
dc.titleUluslararası denizyolu taşımacılığının Türkiye dış ticaretine etkisinin analizi ve diğer taşıma modlarıyla rekabeti
dc.title.alternativeAnalysis of the effects of international maritime transportation on Turkey's foreign trade and its competition with other transport modes
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-20
dc.contributor.departmentUlaştırma ve Lojistik Yönetimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10305820
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid596728
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess