Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldızlar, Osman
dc.contributor.authorBabaoğlu, Zeynep
dc.date.accessioned2020-12-07T11:15:26Z
dc.date.available2020-12-07T11:15:26Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-05-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/137943
dc.description.abstractÜlkemizde iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları oldukça yeni olup iş sağlığı ve güvenliğini kültürünü oluşturmak için büyük bir zamana ihtiyaç vardır. Bu kültürün oluşumunda büyük bir rolü olduğunu düşündüğüm okullar, burada öğrenim gören öğrenciler, görev yapan öğretmenler ülke nüfusunun büyük bir çoğunluğunu oluşturmaktadır. Bu yüzden okullarda oluşturulacak iş sağlığı ve güvenliği kültürünün sağlam temellere dayanması, ilerleyen zamanlarda iş hayatına atılacak öğrenciler için büyük önem taşımaktadır.Ekonomik ve sosyal sektörler, iş gücü taleplerinin birçoğunu mesleki ve teknik Anadolu liseleri karşılamaktadır. Mesleki ve teknik Anadolu lisesinden mezun olan öğrencilerin birçoğu direkt olarak iş hayatına atılmaktadır. Tehlikeli sınıfta yer alan mesleki ve teknik Anadolu liseleri iş sağlığı ve güvenliği kültürünün oluşmasında önemli ölçüde katkı sağlamaktadır.Bu araştırmada mesleki ve teknik liselerde görev yapan öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliğini algı düzeylerinin belirlenmesi ve bu algı düzeyine verilen temel eğitimin etkili olup olmadığı araştırılmıştır.Araştırma Trabzon ilinde bulunan mesleki ve teknik Anadolu liselerinde görev yapan öğretmenlere yüz yüze anket uygulaması yapılarak yapılmıştır. Veriler SPSS programıyla analiz edilmiştir.Araştırmanın sonuçları değerlendirildiğinde öğretmenlerinin iş sağlığı ve güvenliği algı düzeyinin olması gerekenden düşük olduğu tespit edilirken, verilen temel eğitimle algı düzeyi arasında pozitif bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.Anahtar kelimeler : Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, iş sağlığı ve güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği algı düzeyi, iş sağlığı ve güvenliği kültürü
dc.description.abstractOccupational health and safety practices in our country are quite new and a great time is needed to create a culture of occupational health and safety. The schools that I think have a great role in the formation of this culture, the students and teachers working here constitute the majority of the country's population. Therefore, it is of great importance for the students who will start working in the future that the culture of occupational health and safety in schools will be based on solid foundations.Economic and social sectors meet most of the labor force demands of vocational and technical Anatolian high schools. Most of the students who graduated from vocational and technical Anatolian high schools are directly engaged in business life. Occupational and technical Anatolian high schools in the dangerous class contribute significantly to the formation of a culture of occupational health and safety.In this research, it was investigated the perception levels of occupational health and safety of teachers working in vocational and technical high schools and whether the basic education given to this perception level was effective.The research was carried out by applying face - to - face questionnaires to teachers working in vocational and technical Anatolian high schools in Trabzon. Data were analyzed with SPSS program.When the results of the study were evaluated, it was found that the level of occupational health and safety perception of teachers was lower than it should be, and it was found that there was a positive relationship between basic education and perception level.Key words: Vocational and Technical Anatolian High School, occupational health and safety, occupational health and safety perception level, occupational health and safety cultureen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectSağlık Eğitimitr_TR
dc.subjectHealth Educationen_US
dc.subjectTeknik Eğitimtr_TR
dc.subjectTechnical Educationen_US
dc.titleMesleki ve teknik anadolu liselerinde görev yapan öğretmenlerin iş sağlığı ve güvenliği algı düzeyinin belirlenmesi(trabzon örneği)
dc.title.alternativeDetermination of the level of occupational health and safety perception of teachers at vocational and technical anatolian high school(case of Trabzon)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-11
dc.contributor.departmentİş Sağlığı ve Güvenliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10326540
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityAVRASYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid620987
dc.description.pages65
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess