dc.contributor.advisor | Özçelik, Ahmet İsmail | |
dc.contributor.author | Sabir Taştan, Nalan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T11:14:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T11:14:45Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/137856 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada amaç `Nöroplastisite Farkındalık ve Gelişim Eğitim Programı (NFGEP)` uygulaması ile yetişkin bireyler olan üniversite öğrencilerinin nöroplastisite konusunda farkındalıklarının sağlanması ve nöroplastik gelişimlerinin ve buna bağlı olarak yaşam doyumlarının artmasının, bu artışın örgüt psikolojisi ve hayatın diğer alanlarına etkilerinin tespit edilmesi ve bu artışın devamlılığının sağlanmasıdır. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılında T.C. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu (SBMYO) Muhasebe Ve Vergi, Yönetim ve Organizasyon Bölümlerinin Muhasebe ve Vergi Uygulamaları, Yerel Yönetimler ve İşletme Yönetimi Programlarında öğrenim gören 326 (176 kız, 150 erkek) üniversite öğrencisi üzerinde yürütülmüştür.Araştırmada deneysel araştırma teknikleri kullanılmış olup, deney-kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney Grubunda( eğitim programının uygulandığı grup) 163 kişi, Kontrol Grubunda ( eğitim programının uygulanmadığı grup) 163 kişi yer almıştır.Deney ve Kontrol Grubuna, eğitim programından önce, mevcut durum tespiti için ön test uygulaması yapılmıştır. Bu çalışmada deney grubunu oluşturan deneklere 16 oturum, her biri 60 dakika süreli NFGEP oturumları gerçekleştirilmiştir. Grup oturumları araştırmacının liderliğinde, haftada 2 gün 4'er saatlik(2+2) olmak üzere Ordu Üniversitesi SBMYO Konferans Salonunda yapılmıştır. Grup oturum saatleri, öğrencilerin ders faaliyetlerini engellememek için öğrencilerin boş saatleri dikkate alınarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında NFGEP grup oturumları hazırlanırken, konu ile ilgili literatür gözden geçirilip sıklıkla kullanılan uygun teknikler dikkate alınarak grup oturumları hazırlanmıştır. Oturumlar; 1. giriş-problemin belirlenmesi, 2. açıklama, 3. bilgilendirme ve kabul, 4. mucize senaryo- geleceğin olumlu görünümü, 5. gelişmenin yapılandırılması ve kazanımların paylaşılması ve 6. kapanış ve danışanlar için gelecek adımlar şeklinde belirlemiştir. Bu çalışmanın içeriğindeki konu sıralaması, eğitim içeriğine birebir uygun hazırlandığından aynı sıralamayla deneklere aktarılmıştır. 6 ay boyunca bu eğitim programında öğrendiklerini hayatlarında uygulamaları istenmiştir. Kontrol grubuna ise bu süreçte herhangi bir işlem yapılmamıştır. Araştırmanın verileri nitel yöntemler kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin elde edilmesi, Eğitim Programı öncesi ve sonrası Durum Tespit Testleri aracılığıyla sağlanmıştır.Araştırma bulgularına göre; burada uygulanan eğitim programının (NFGEP) Deney grubu üzerinde nöroplastisite farkındalık ve gelişimi doğrultusunda yaklaşık %125 oranında artış sağladığı ve kontrol grubunda herhangi bir değişiklik olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca bu gelişimin son testten iki ay sonra yapılan izleme testinde de devam ettiği tespit edilmiştir. Kontrol grubunda ise böyle bir gelişme tespit edilmemiştir. Nöroplastisite Farkındalık ve Gelişim Ölçeği (NFGÖ) ile Yaşam Doyum Ölçeği (YDÖ) arasındaki test-tekrar-test uygulaması sonrası uyum verilerine bakıldığında aralarındaki uyum tespit edilmiş olup, deney grubundaki öğrencilerin NFGÖ'den aldıkları puan arttıkça, yaşam doyumlarının da artmakta olduğu tespit edilmiştir. Yaşam doyumlarındaki artış %100 den fazla oranda gerçekleşmiş olup, kontrol grubunda herhangi bir değişiklik olmadığı tespit edilmiştir.Araştırmada elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda uygulanan bu eğitim programının üniversite öğrencilerinin bedenleri hakkında farkındalıklarını artırmada, biyolojik ve psikolojik iyi oluş düzeylerini artırmada, nöroplastisitenin özellikle etkili olduğu beynin öğrenme ve bellekle ilgili bölümlerini geliştirmede, kendileriyle barışmalarını sağlamada, bilinçaltındaki olumsuz kayıtların etkilerini nötrlemede etkili olduğu ve çalışan öğrencilerin ayrıca iş hayatlarında ve genel olarak bütün deneklerin hayatlarında daha verimli, kendiyle barışık, daha mutlu, huzurlu ve sağlıklı bireyler olmalarında etkili olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Üniversite Öğrencileri, Nöroplastisite, Örgüt Psikolojisi,Hafıza, Bellek, Eğitim programı. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to increase the awareness of university students as adults by applying `The Education Programme of Awareness and Development` in Neuroplasticitiy and maintain their neuroplastic developments related to this increasing their satisfaction of life, to identify this increase in organizational psychology and the other area of life and maintain this satisfaction.The research was performed on randomly selected 326 (176 female, 150 male) students who are studying at T.C. Ordu University Accounting and Tax, Management and Local Administration, Departments in 2013-2014 education year.Experimental research method was used in this research and with layered sampling experiment control groups were formed. In experiment group (that education programme applied) there were 163 students and in control group (that education programme wasn't applied) there were 163 students.To the experiment and control groups, in order to identify the current situation a test was applied before the education programme. In this study, 16 NADEP sessions, 60 minutes each were applied to the subjects who were in the experiment group. These sessions were made under the leadership of the researcher, 2 days and 4 hours (2+2) in a week at the Ordu University SSVHS Conference Hall. The session hours were determined according to the free time of the students. While preparing the NADEP group sessions, the literature related to the subject was examined and the appropriate and most frequently used ones were taken into consideration. Sessions formed as: 1- Introduction-Determining the problem 2- Explanation 3- Informing and acceptance 4- Miracle scenerio 5- Structuring of development and sharing the gainings and 6- Closure and next steps. Since the subject matter order of this study is prepared one by one suitable to the education content, it was transferred to the subjects with the same order. It was provided to implement the gains of this 6 monts education programme to their lives. No procedure was made to the control group.The data of this research was obtained by using qualitative methods. The achievement to the data was made by the Pre-Education Programme and After Education Programme Current Situation Determination Tests. According to the research findings, the development and awareness of neuroplasticity increased 125% by applying the education programme and there is no change in the control group. Moreover it is determined that the development continued at the watch test which was performed after 2 months of the last test. No such development was seen in the control group. When we look at the concistency data of after the test-again-test of NADEP and LSS the consistency is seen and it is determined that as NADEP scores of the students in the experiment group increases, their life satisfaction increases. This increase realized as more than 100% but at the control group there is no change.With the direction of these results derived from this research, it can be said that this applied education programme is effective on the awareness of the university students' bodies, incresing wellness of biologic and pschologic levels, on the development of the learning and memory parts of thebrain on which neuroplastisity is especially effective, maintining inner peace, neutralizing the effects of negative records of the subconscious and finally all the objects including working students became more productive, having more inner-peace, happy, healty and peaceful individuals in their social and work lives.Key Words: University Students, Neuroplasticity, Organisational Pyschology,Memory, Storage, Education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.subject | İşletme | tr_TR |
dc.subject | Business Administration | en_US |
dc.title | Nöroplastisitenin gündelik hayata , örgüt psikolojisine, eğitim öğretim alanına uygulanabilirliği ve öğrenme- bellek , kişisel gelişim , psikolojik ve nörolojik faktörler üzerine etkilerini ortaya koymayı sağlayacak eğitim programı ve bir uygulama | |
dc.title.alternative | The education programme providing to prove the effects of neuroplasticity on learning- memory, personal development, psychological and neurological factors and the application of neuroplasticity to daily life and organisational pyscology, education- teaching area and an application | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Organizational psychology | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Neuroplasticity | |
dc.subject.ytm | Personal development | |
dc.subject.ytm | Psychological factors | |
dc.subject.ytm | Neurology | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Daily life | |
dc.identifier.yokid | 10059003 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AVRASYA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 443172 | |
dc.description.pages | 260 | |
dc.publisher.discipline | Yönetim Bilimleri Bilim Dalı | |