Show simple item record

dc.contributor.advisorBurak, Zinet Selmin
dc.contributor.authorAltuntaş, Afşin
dc.date.accessioned2020-12-07T11:05:13Z
dc.date.available2020-12-07T11:05:13Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/136617
dc.description.abstractÜlkemizde çevresel sorunlara duyarlılık 1980'li yıllarda oluşmaya başlamıştır. 1983 tarihli 2872 sayılı Çevre Kanunu ve bu kanuna dayanarak çıkarılan yönetmelikler gemi kaynaklı deniz kirliliğiyle mücadelede benimsenen esasları da hükme bağlamaktadır. Hali hazırda kirletenlerin tabi tutulduğu ceza uygulamaları ve meblağlarını, kirletici madde tanımları ve kirliliği takip ve tespit etmekle yükümlü kurumların yetki dağılımlarını belirleyen Çevre Kanunu ve İlgili Yönetmelikler bu çalışmada incelenmiştir. Anayasamızın 90/5 maddesi uyarınca yürürlüğe konulmuş uluslararası sözleşmeler kanun hükmündedir. Bu sözleşmelerin Anayasa'ya aykırı oldukları iddia edilemez. Ulusal mevzuattaki değişikliklerle bu sözleşmeler değiştirilemez. Bu sebepten ötürü uluslararası sözleşmelerin öngördüğü prensipler incelenmiştir. Türkiye'nin AB üyeliğine adaylığı devam etmektedir. Türkiye gelecekte mevzuatını AB mevzuatıyla uyumlu kılmakla yükümlü olacaktır. Bu sebepten ötürü bu çalışmada AB'deki gemi kaynaklı deniz kirliliğini azaltmaya yönelik düzenlemeler de incelenmiştir.
dc.description.abstractIn Turkey, environmental awareness started to raise from the early I980's. The Environmental Act No: (2872/1983) and its related regulations define the polluting substances and the governmental and the public entities which have the liability to pursuit and to determine the pollution and the polluters. The Environmental Act and its related regulations which constitute the national legislation for the prevention of marine pollution from ships have been examined in the scope of this study. The administrative tools of the public entities which have the liability of executing projects for the prevention of marine pollution from ships and the capacities of the port reception facilities have a direct effect on the applicability of our legislation with regard to enforcement. Therefore these port waste reception facilities and the opportunities of these entities have been examined in this study. According to Article 90/5. of the 1982 Constitution, the international conventions which have been signed by Turkey become a part of the national legislation. It cannot be claimed that these conventions are against the Constitution of Turkey and they cannot be changed with the amendments made in the national legislation. On the other hand Turkey's candidacy status to full membership of EU is still an ongoing process. Turkey will be obliged to adapt its national legislation to EU's in the future. Therefore the international and EU regulations issued for the prevention of vessel based marine pollution have been examined by comparing them with national legislation in the scope of this study.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectÇevre Mühendisliğitr_TR
dc.subjectEnvironmental Engineeringen_US
dc.titleGemi kaynaklı deniz kirliliğini önlemeye yönelik ulusal ve uluslararası düzenlemeler ile AB müktesebatının incelenmesi
dc.title.alternativeThe national, international and EU legislation for preventing vessel based marine pollution
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDeniz İşletmeciliği Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid158990
dc.publisher.instituteDeniz Bilimleri ve İşletmeciliği Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid144397
dc.description.pages135
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess