Show simple item record

dc.contributor.advisorSoydan Erdemir, Aynur
dc.contributor.authorAcar, Derya
dc.date.accessioned2020-12-07T10:56:28Z
dc.date.available2020-12-07T10:56:28Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/135457
dc.description.abstractHazırlamış olduğumuz çalışma; günümüzden yaklaşık bir asır önce J.J.Rousseau'nun ?doğada eğitim? ?doğayla eğitim? düsturuna ?özgün? prensipler eklemlenerek hayata geçirilen münferit bir girişimin; Yeni Mektep hareketinin, modern dünyaya yansımalarını konu almaktadır.İlk Yeni Mektep, 1889 yılında İngiltere'de açılan Abbotsholme New School'dur. Dr. Cecil Reddie'nin geliştirdiği bu okul modeli, çok geçmeden onun okulunda görev yapmış olan yenilikçi isimlerle Avrupa'nın diğer ülkelerine de taşınmıştır. Yüzyıl başında sayıları gittikçe artan Yeni Mektepler, kıta Avrupa'sını aşarak ABD'ye kadar uzanmış ve kısa zamanda Yeni Mektep akımı tüm dünyayı etkisi altına almaya başlamıştır.Yeni Mektep hareketi II. Meşrutiyet döneminde, modernite taraftarı Osmanlı aydınlarını da etkilemiştir. Yeni Mektep ilkeleri, numune mektepleri ve özel İslam okullarında büyük revaç bulmuştur. Bu dönemde Satı Bey'in girişimi ile Yeni Mektep adıyla ilk New School açılmıştır.Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş yıllarında ise Yeni Mektepler, yeni formlarıyla boy göstermiştir. Milli Eğitim Bakanı Mustafa Necati döneminde, Yeni Mektep prensipleri devlet okullarında başarıyla hayata geçirilmiştir.Anahtar kelimeler: Yeni Mektep, faaliyet, self-government, yaratıcılık, hayatiyet, faydacılık, bireysel öğretim, toplu öğretim, el işleri.
dc.description.abstractThis study that we have prepared is about the reflections of the New School movement to the modern world which is an individually attempt by joining ?original? principles to the norm of J.J.Rousseau called ?education in nature? ?education with nature? nearly a century ago realized.The first New School is called Abbotsholme New School opened in 1889 in England. Soon after this school model developed by Dr.Cecile Reddie is transferred to the other countries of the Europe by the innovative names who takes charge in Abbotsholme New School.At the beginning of the century the number of the New Schools were increasing more and more.They were reached to USA passing the continental Europe and in a short span of time the whole world had begun to affect by the flow of the New School.Ottoman intellectuals in favor of modernity were also impressed by the New School movement during the Second Constitutionalist Period. The principles of the New School were big demand in model schools and private Islamic Schools.In this period the first New School with a name Yeni Mektep was opened by the attempt of Satı Bey.In foundation years of Turkish Republic New Schools were appeared with their new forms.The New School principles were implemented successfully in public schools during the period of Mustafa Necati minister of education.Key words: New School, activity, self-government, innovation, vitality, utilitarianism, individual work, collective work, manuel work.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTürk İnkılap Tarihitr_TR
dc.subjectHistory of Turkish Revolutionen_US
dc.titleYeni Mektep hareketinin Türk eğitim hayatı üzerindeki etkileri: 1909-1929
dc.title.alternativeThe effects of the New School movement on the Turkish education life: 1909-1929
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmEducational policies
dc.subject.ytmNew School movement
dc.subject.ytmTurkish education system
dc.subject.ytmEducation activities
dc.subject.ytmEducation system
dc.subject.ytmNational Struggle Period
dc.subject.ytmEducational history
dc.identifier.yokid438570
dc.publisher.instituteAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid314823
dc.description.pages276
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess