Show simple item record

dc.contributor.advisorKayam, Hüseyin Cevahir
dc.contributor.authorGüvendiren, Muhlise Yildiz
dc.date.accessioned2020-12-07T10:55:47Z
dc.date.available2020-12-07T10:55:47Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/135355
dc.description.abstractÇalışmanın giriş bölümünde Türkiye denizciliğinin tarihsel gelişimi incelenmiş, Osmanlı İmparatorluğu'nun son döneminde ağır kapitülasyon koşullarına rağmen deniz taşımacılığındaki olumlu gelişmeler özellikle ele alınmıştır. Edinilen deneyimler ve mirasın değerlendirilmesi sonucunda oluşan ekonomik bağımsızlık ışığındaki erken Cumhuriyet dönemi Türk deniz politikası birinci bölümde çalışılmıştır. Dönemin en önemli gelişmesi olan Kabotaj Yasası ayrıntılı olarak incelenmiştir. Ayrıca bu bölümde, Türk-Yunan Nüfus Mübadelesi süresince Türk gemileriyle yapılan taşımacılık bir deneyim olarak değerlendirilmiştir. 1929 yılındaki Dünya Ekonomik Bunalımı dolayısıyla, 1930-1939 yılları arası Türk denizcilik sektöründe uluslararası rekabetten korunma amacıyla tercih edilen ekonomik yöntemin oluşturduğu gelişmeler ikinci bölümde açıklanmıştır. Aynı dönemde II. Dünya Savaşı'nın olumsuz etkilerine karşı alınan önlemler gözden geçirilmiştir. Sonuç olarak, hedeflenen Türk denizcilik politikasının gerçekleştirildiği ve Türkiye'nin deniz taşımacılığına olan ilgisi artış kaydettiği gözlenmektedir.
dc.description.abstractThe historical developments of the Turkish maritime were studied in the introduction of the study. Some positive restructuring despite the heavy reflections of the capitulations in the last period of Ottoman Empire were discussed particularly. Turkish maritime policy, that occured as a result of the experiences and economical heritage, in the early years of the Republic in consideration of the economical independence was described in the first chapter of the research. The Cabotage Law which is the most important development of this period was examined in detail. Further, in this section the transportation carried out by Turkish vessels throughout the Population Exchange Between Turkey and Greece was evaluated as another experience.Due to the World Economic Crisis in 1929, economical developments selected and used as a method for the purpose of protection the Turkish maritime sector from international competition between the years 1930-1939 were described in the second chapter. During the same period, the measuren taken due to the negative effect of the World War II in was reviewed. As a result, it was observed that the designated national maritime policy was achieved and concern for marine transportation in Turkey has been constantly increasing.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDenizciliktr_TR
dc.subjectMarineen_US
dc.subjectTürk İnkılap Tarihitr_TR
dc.subjectHistory of Turkish Revolutionen_US
dc.titleTürkiye karasularında deniz taşımacılığı (1923-1939)
dc.title.alternativeMaritime transport in the territorial waters of Turkey (1923-1939)
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSea transportation
dc.subject.ytmMaritime
dc.subject.ytmTurkey?s maritime
dc.subject.ytmMaritime history
dc.identifier.yokid10030899
dc.publisher.instituteAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid358751
dc.description.pages218
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess