Show simple item record

dc.contributor.advisorAldağ, Habibe
dc.contributor.authorMeşe, Can
dc.date.accessioned2020-12-07T10:33:10Z
dc.date.available2020-12-07T10:33:10Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/132400
dc.description.abstractÇoklu ortam kuramı temelinde son yıllarda yapılan araştırmalar, çok ortamlı öğrenme çevrelerinde öğrenmenin etkili ve verimli olması için pek çok ilke üretmiştir. Bu ilkelerin farklı bağlam ve koşullarda geçerliliğin denenmesine ihtiyaç vardır. Bu çalışmada oran- orantı konusu ve çözümlü örnekler ortak bileşeni bağlamında kanal ilkesi ve bölümlere ayırma ilkesi test edilmiştir.Çoklu ortam kuramının genel ilkeleri temelinde 6. sınıf matematik dersinde oran- orantı konusunun öğretimi için çözümlü örneklerle desteklenen bir yazılım hazırlanmıştır. Daha sonra bu yazılımdan kanal ve bölümlere ayırma ilkelerine göre çaprazlanmış dört farklı sürüm üretilmiştir. Kanal ilkesine göre metinsel- görsel ve seslendirilmiş formatlar hazırlanmıştır. Bölümlere ayırma ilkesine göre ise bütünsel ve ardışık sunum formatları oluşturulmuştur. Bütünsel sunum biçiminde öğrencinin öğrenmesi gereken bilgiler, matematiksel düşünme becerisinin tüm aşamalarını kapsayan bütünler halinde verilmiştir. Ardışık sunum biçiminde, bölümlere ayırma ilkesi kullanılmıştır. Her bir ayrım matematiksel düşünme becerisinin alt aşamalarına kapsayan ardışık birimler şekilde sunulmuştur. Bu yazılımlarda konu kapsamı, sunulan örnekler ve örneklerin sayısı aynıdır. Yazılımların ortak bileşeni çözümlü örnekler yöntemi ve matematiksel düşünme becerisidir. Örneklerin sunumunda önce tam çözümlü, sonra yarı çözümlü (problemi tamamlama), daha sonra da çözülmemiş problemler sırası izlenmiştir.Böylece kanal ve bölümlere ayırma ilkelerinin etkisini test edebileceğimiz dört farklı sürüm üretilmiştir: İlk sürüm metinsel- görsel bütünsel sunum (MB), ikinci sürüm metinsel- görsel ardışık sunum (MA), üçüncü sürüm seslendirilmiş/metinsel- görsel bütünsel sunum (SB) ve dördüncü sürüm seslendirilmiş/görsel-metinsel ardışık sunum (SB) biçiminde geliştirilmiştir.Bu araştırmanın genel amacı; oran- orantı konusunda, seslendirilmiş/görsel-metinsel ve ardışık/bütünsel sunum biçimleri ile öğrenmenin, akademik başarı ve öğrenme deneyimi değişkenlerine etkisini incelemektir. Araştırma, matematik dersi oran- orantı konusunda, 2010- 2011 Eğitim- Öğretim yılının ikinci döneminde DSİ Baraj İlköğretim Okulunda 6. sınıfta ve dört farklı şubede (A- B- C- D) öğrenim gören 97 öğrenciyle yapılmıştır. Gruplar, seslendirilmiş/ metinsel- görsel bütünsel sunum (SB), seslendirilmiş/ metinsel- görsel ardışık sunum (SB), metinsel- görsel bütünsel sunum (MB) ve metinsel- görsel ardışık sunum (MA) gruplarına yansız olarak atanmışlardır.Veri toplama aracı olarak açık uçlu akademik başarı testi ve öğretim süreci değerlendirme anketi kullanılmıştır. Akademik başarı değişkenleri açık uçlu akademik başarı testlerinden elde edilmiştir. Dört alt değişkenden oluşmaktadır: konunun öğrenilme düzeyini gösteren akademik erişi, öğrencinin problem çözümlerinde yaptığı yanlış sayısı, öğrencinin problem çözümlerinde hissettiği zorluk algısı ve öğrencinin problem çözümlerinin doğruluğuna ilişkin kendine güven düzeyi. Öğretim süreci değerlendirme anketi ile öğrencinin yazılımla öğrenme deneyimine ilişkin veriler toplanmıştır. Dört alt boyuttan oluşmaktadır: öğrenenin öğretim tasarımına ilişkin deneyim algısı, yazılımla çalışırken hissettiği akış, yazılımla konuyu öğrenirken hissettiği zorluk algısı ve yazılımla çalışmanın getirdiği kendine olan güven düzeyi. Ayrıca başarı ve süreci değerlendirme değişkenlerinin birbirleri ile ilişkileri de araştırılmıştır.Öğrencilere uygulama öncesinde öğrencilerin çalışan bellek kapasitesini belirlemek için sayı dizi bellek testi, akademik başarı düzeylerini belirlemek için açık uçlu akademik başarı ön testi verilmiştir. Öğretim sonunda, açık uçlu akademik başarı son testi ve öğretim süreci değerlendirme anketi uygulanmıştır. Açık uçlu akademik başarı son test puanlarından, ön test puanları çıkartılarak akademik erişi puanları hesaplanmıştır. Ayrıca açık uçlu akademik başarı testinde öğrencilerin her bir soru için zorluk algısını ve güven düzeyini belirleyen 5'li derecelendirme ölçeği kullanılmıştır. Ön ve son testlerde öğrencilerin literatürdeki karşılaşılan yanlışlara göre yapılan yanlış sayılarının çetelesi tutulmuş ve analizi yapılmıştır.Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizi SPSS 17 programında yapılmıştır. Verilerin betimsel analizi için aritmetik ortalama, standart sapma ve standart hata değerleri verilmiştir. Karşılaştırmalı analizler için ANOVA, Kruskal Wallis, Pearson Korelasyon ve Regresyon testleri kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre akademik erişi puanları incelendiğinde, en başarılı grubun seslendirilmiş ardışık grup olduğu görülmüştür. Ayrıca metinsel ardışık grupla seslendirilmiş ardışık grup karşılaştırıldığında, seslendirilmiş ardışık grup lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Öğretim sürecini değerlendirme anketinden elde edilen sonuçlar incelendiğinde; gruplar akış değişkenine göre karşılaştırıldığında, metinsel ardışık gruba göre metinsel bütünsel grup lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Ayrıca akışı yordamak için yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre; öğretim tasarımı ve güven düzeyinin akış üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir. Ancak zorluk algısı, akışın anlamlı bir yordayıcısı değildir. Bu sonuçlara dayanarak matematik konularında hazırlanacak yazılımlar için: a) Bütünsel sunumlar seslendirme ile desteklenmelidir. b) Ardışık sunumlar seslendirme ile desteklenmelidir. c) Seslendirmenin kullanılmadığı durumlarda bütünsel sunum yapısı tercih edilmelidir. d) Seslendirmenin kullanılmadığı sunumlarda ardışık yapıdan kaçınılmalıdır.
dc.description.abstractMany design principles of multimedia theory is generated on basis of research studies for effective and efficient learning in recent years. Testing of the validity of these principles in different contexts and circumstances is needed. This study examined the modality and segmentation principles with the common component of worked examples on the subject of ratio and proportion.Based on general principles of multi-media theory and supported by worked examples, a courseware on the subject of ratio and proportion is produced for the 6 th grade level of primary school. Then segmentation and modality principles are used to differentiate four experimental versions of this courseware. Textual-visual and auditory-textual-visual presentation formats are designed in accordance with modality principle. A holistic and sequential presentation formats are generated in accordance with segmentation principle. In holistic version, each displayed unit of information includes all the stages of mathematical thinking skills in a problem solving example. Whereas in segmented version, each segmented display unit includes only a meaningful step of problem solving stages with regard to mathematical thinking skills. In segmented presentation format, each sub stage of mathematical thinking skills is presented successively that distinguishes the holistic version from the segmented version of courseware. The scope of the subject, the worked examples of problem solving and the number of examples are the same in every version. Mathematical thinking skills and worked examples are common constituents in four different versions of this courseware. Fully worked and semi-worked problem solving examples are presented in sequence. Then, the last unsolved examples of problems are given to learners to solve.Thus, we tested the effect of the principles of the modality and segmentation in four different versions: the first version of holistic-textual-visual presentation, the second version of sequential-textual-visual presentation, the third version holistic-auditory- textual-visual presentation, and the fourth version sequential-auditory- textual-visual presentation formats has been developed for this study.The overall objective of this study is to examine the effect of auditory/textual-visual and holistic/sequential forms of presentation on the variables of academic success and learning experience in the subject of ratio and proportion. The research is conducted on 6 th grade math course in second semester of 2010-2011 academic year at DSI Baraj Elementary School. 97 students were joined to the study in the four different branches (A-B-C-D). The groups of A, B, C, D is selected randomly to one of the experimental conditions of textual-holistic, textual- sequential, auditory-holistic, and auditory-sequential.An open-ended academic achievement test and evaluation of teaching process questionnaire is used as a means of data collection. There are four sub-variables obtained from open-ended academic achievement test: academic success, the number of errors in answers, perceived difficulty of problem, perceived self-confidence about solving the problem correctly. The data is collected about students? opinions by evaluation questionnaire of learning process. Consists of four sub-dimensions: perception about instructional design, flow experience, perceived difficulty level and self-confidence during studying the subject with courseware. In addition, the variables of academic success and the learning process evaluation is investigated in relation to each other.Prior to the research application, the digit span test is applied to define students? range of working memory capacity; also the open-ended pre-test is given to the students? to determine academic success. Achievement is calculated by subtracting the pre-test results from the post-test results. A liker style (5-scale) is used in learning process evaluation questionnaire. In addition, number of error of students in open ended test is counted.Quantitative data obtained in this study is analyzed with a SPSS 17 program. Descriptive analysis of the data for the arithmetic mean, standard deviation and standard error values are given. ANOVA for the comparative analysis, the Kruskal-Wallis, Pearson Correlation and regression tests were used.According to the findings of the study, the most successful group in academic achievement test is the sequential-auditory group. Comparison indicates a statically significant difference between the sequential-auditory and sequential-textual, in favor of former group. According to the findings of learning process evaluation questionnaire, there is a statistically significant difference between holistic-textual and sequential-textual, in favor of former group. Furthermore, regression analysis results indicate that variables of instructional design and confidence significantly predict flow perception. However, the level of difficulty is not a significant predictor of flow.Based on this study results, designing courseware in math subject: a) Holistic presentation is better when it is supported with an auditory form b) Sequential presentation should be supported by auditory presentation beside textual-visual c) If no auditory form will be used then prefer holistic presentation form d) If no auditory form will be used then avoiding sequential form is advisable.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilim ve Teknolojitr_TR
dc.subjectScience and Technologyen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectMatematiktr_TR
dc.subjectMathematicsen_US
dc.titleÇoklu ortam kanal ilkesine ve sunum biçimlerine göre çözümlü örneklerle desteklenerek hazırlanmış yazılımların öğrencilerin akademik erişi ve öğrenme deneyimine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of instructional software of worked examples designed in accordance with principles of multimedia modality and presentation forms on students' academic success and learning experience
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmMathematics lesson
dc.subject.ytmMultimedia learning environment
dc.subject.ytmMultimedia
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmComputer assisted education
dc.subject.ytmComputer assisted instruction
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmLearning environment
dc.subject.ytmCourse software
dc.identifier.yokid424454
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid330180
dc.description.pages189
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess