Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavının (2014-kasım) Rasch modeline göre cinsiyet açısından yanlılığının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Özer Özkan, Yeşim | |
dc.contributor.author | Satici, Duriye Kübra | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:14:56Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:14:56Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/130013 | |
dc.description.abstract | Eğitimde kullanılan testlerin ve maddelerinin, aynı yetenek düzeyinde olan fakat farklı gruplardan gelen bireylerin cevapları açısından farklı özellikler göstermemesi beklenmektedir. Bu gereklilikten hareketle araştırmada; TEOG sınavının Türkçe, matematik, fen ve teknoloji ve T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük testlerinin cinsiyete göre madde yanlılığı gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Var olan bir durumun var olduğu biçimiyle, herhangi bir değişiklik yapmaksızın betimlenmesi amaçlandığından araştırma, tarama modelinde betimsel türde desenlenmiştir. Araştırmanın evreni, 2014 yılı Kasım ayında uygulanan TEOG sınavına giren bütün öğrencilerdir. Araştırmanın örneklemini ise sınava giren öğrenciler arasından tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş 40.000 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemdeki öğrencilerin %52,14'ü erkek ve % 47,86'sı kızdır. Maddelerin Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) içerip içermediği Winsteps paket programı aracılığıyla Rasch modeli ile tespit edilmiştir. Maddelerin DMF tespitine geçilmeden önce yapılan analiz işlemlerinin Rasch modelinin sayıltılarını karşılayabilmesi için Türkçe, matematik, fen ve teknoloji ve T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük testlerinin normal dağılım, tek boyutluluk ve test maddelerinin yerel bağımsızlık özelliklerini sağlayıp sağlamadığı incelenmiştir. Testler için yapılan analizlerde hiçbir testin maddesinde DMF için uygun kontrast değer bulunmamıştır. Diğer bir anlatımla testlerde cinsiyet bakımından farklı işleyen herhangi bir maddeye rastlanmamıştır. Yapılan analizler sonucunda 2014 yılı Kasım ayında uygulanan TEOG sınavı maddelerinin cinsiyete göre yanlılık içermediği görülmüştür. Bu sonuç sınavın cinsiyet açısından farklı grup öğrencilerin lehine ya da aleyhine çalışan maddenin olmadığının göstergesidir.Anahtar Kelimeler: TEOG, Rasch analizi, madde yanlılığı, değişen madde fonksiyonu, cinsiyet. | |
dc.description.abstract | Tests and items that are used in education are expected not to show different features in terms of responds from individuals who are at the same ability level but from different groups. So in this research, it is aimed to indicate whether Turkish, math, science and technology and Turkish Republic History and Atatürk's courses show any difference due to the gender of the individuals or not, in TEOG examination. The research is modeled in descriptive model, as it is aimed to describe a situation as it exists. The research includes all the students in TEOG examination in November in 2014. The sample of the research consists of 40000 students that were chosen by random sample method and %52,14 percentage of the samples consist of boys and %47,86 percentage consist of girls. It was determined whether the items contains Differential Item Function (DIF) or not, by Rasch model and through Winstep package programme. Before the determining DIF identification, it was examined that whether all these courses. Turkish, Math, Turkish Republic History and Atatürk's and Science and Technology, provide the normal distribution, one dimensionality and local independency or not, in order that the analyze processes can fulfill the requirements of Rasch model. In the analysis for he subtests, no contrast value, that is suitable fort he DIF, could be found. In other words, it couldn't be found any item that shows any different function in terms of gender in subtests. According to the applied analysis, the items that are applied in TEOG in November in 2014 show no bias in terms of gender. This result shows us that there isn't any item that works fort he behalf of or to the detirment of students from different gender groups. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavının (2014-kasım) Rasch modeline göre cinsiyet açısından yanlılığının incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation of 2014- november transition exam from primary to secondary education in terms of gender bias | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Basic education | |
dc.subject.ytm | Highschools entrance exam | |
dc.subject.ytm | Rasch model | |
dc.subject.ytm | Gender differences | |
dc.subject.ytm | Transition From Basic Education To Secondary Education | |
dc.subject.ytm | Item bias | |
dc.subject.ytm | Differential item function | |
dc.identifier.yokid | 10121335 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 441092 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |