Türkiye`deki öğrenci başarılarının PISA 2003-2012 matematik okuryazarlığı testlerinde yer alan farklı soru türlerine göre değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Özer Özkan, Yeşim | |
dc.contributor.author | Özaslan, Nesrin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:11:58Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:11:58Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/129588 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de PISA 2003 ve PISA 2012 uygulamalarına katılan öğrencilerin matematik okuryazarlığı testinde yer alan soru türlerine göre başarı düzeylerini belirlemektir. Araştırma tarama türünde betimsel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında ilk olarak PISA 2003 ve 2012 uygulamalarındaki matematik okuryazarlığı test maddeleri soru türlerine göre çoktan seçmeli, karmaşık çoktan seçmeli ve yapılandırılmış yanıtlı madde olarak sınıflandırılmıştır. İkinci aşamada Türkiye'den PISA 2003 ve 2012 uygulamalarına katılan öğrencilerin verdiği cevaplar ayrıntılı olarak incelenmiştir. Her bir maddeye verilen doğru, kısmi doğru ve yanlış cevap oranları belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucu elde edilen bulgular öğrencilerin soru türlerine göre başarılarının farklılaştığını göstermektedir. PISA 2003 uygulamasında en yüksek başarı ortalamasına sahip soru türü çoktan seçmeli iken PISA 2012 uygulamasında karmaşık çoktan seçmeli sorular olmuştur. En düşük başarı ortalamasına sahip soru türünün PISA 2003'te karmaşık çoktan seçmeli, PISA 2012'de ise yapılandırılmış yanıtlı soru olduğu görülmüştür. 2005-2006 eğitim-öğretim yılında uygulanmaya geçen yapılandırmacı eğitim yaklaşımına göre öğrencinin kendi cevabını zihninde tasarlayıp oluşturduğu yapılandırılmış yanıtlı soru türünde bir artış gözlenmesi beklenmektedir. Ancak araştırma bulguları yapılandırılmış yanıtlı soru başarısının uygulama yıllarına göre azaldığını göstermektedir.Anahtar Kelimeler: PISA, çoktan seçmeli sorular, yapılandırılmış yanıtlı sorular, öğrenci başarıları, yapılandırmacı eğitim yaklaşımı | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to determine the success levels of students who participated in PISA 2003 and PISA 2012 applications in Turkey, according to the types of questions presented in Mathematic literacy test. The research is modelled in descriptive model. First part of the study, the test questions were categorized according to the question types as multiple choice, complex multiple choice and constructed response questions.Second part, the answers of students who attended to PISA applications from Turkey were examined in detail. Ratios of correct, partially correct and wrong answers of each question were determined. The findings obtained from the analyses shows that the success of students varied according to the question types. While multiple choice question type had the highest success average in PISA 2003, it was complex multiple choice who had the highest success average in PISA 2012. Question type with the lowest success average was complex multiple choice in PISA 2003 and constructed response questionsin PISA 2012. According to the constructivist education approach effectuated in 2005-2006academic year, it is expected to observe a rise in constructed response question type; however, findings of the study reveals that the success of constructed response questions is decreased according to the application years. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Türkiye`deki öğrenci başarılarının PISA 2003-2012 matematik okuryazarlığı testlerinde yer alan farklı soru türlerine göre değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Assesment of the students achievement in Turkey, according to the question types used in PISA 2003-2012 mathematic literacy tests | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Programme for International Student Assesment | |
dc.subject.ytm | Question structures | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Mathematics achievement | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Mathematical literacy | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.subject.ytm | Tests | |
dc.identifier.yokid | 10153632 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 470258 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |