Show simple item record

dc.contributor.advisorŞahin, Sevilay
dc.contributor.authorSayin, Ali
dc.date.accessioned2020-12-07T10:11:11Z
dc.date.available2020-12-07T10:11:11Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2020-08-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/129486
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı, velilerin öğretmenlik mesleğini algılanışını metaforlar yardımı ile analiz etmektir. Araştırmada karma metodu deseni kullanılarak nitel ve nicel araştırma yöntemleri uygulanmıştır. Çalışma örneklemi olarak, seçkisiz olmayan örneklem yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Kullanacağımız anketi oluştururken ilk önce literatür taraması yapılmış ve araştırmanın evreninde bulunan 140 veliye taslak anket uygulanmıştır. En son olarak da alanında uzman iki öğretim görevlisinin taslağı incelmesinden sonra anket maddesi yeniden düzenlenmiş ve uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Çalışmada veri toplama için araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. İlk bölümde velilerin kişisel bilgileri, ikinci kısmında ise metafor önermeleri yer almaktadır. Önermeler 1`Hiç katılmıyorum`, 2 `Kısmen katılıyorum`, 3 `Fikrim yok`, 4 `Katılıyorum` ve 5 `Tamamen katılıyorum` şeklinde değerlendirilmiştir. Veri toplama aracında bir de açık uçlu soru bulunmaktadır. Kahramanmaraş il merkezi ve ilçelerinde ilkokul, ortaokul ve lisede öğrencisi olan velilerden tesadüfi seçim yöntemi kullanılarak 1200 veliye sorulmuş bunlardan 930 velinin anketi geri dönmüştür. Anket yoluyla elde edilen verilerin geçerlilik için faktör analizi yapılmış, verilerin çözümlenmesinde SPSS 20 programı kullanılarak analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri bulunulmuştur. Velilerin aylık gelir durumu, eğitim durumu ve çocuklarının bulunduğu eğitim kademesi değişkenlerine göre farklılık olup olmadığını bakmak için anketteki maddeleri birer birer tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Anlamlı farkların hangi gruplar arasında olduğunu bulmak için de Post-Hoc Tukey Hsd testi kullanılmıştır. Cinsiyet değişkeni için de t -testi uygulanmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre veliler 125 tane farklı metafor oluşturmuştur. Bu metaforlar 13 farklı kategoriye ayırtılmıştır. Anketteki metaforlarla ilgili en fazla öğretmenlik mesleği için; mum-ışık- güneş, şemsiye ve kalem metaforlarına katılım olduğu görülmüş, velilerin algısına göre en düşük düzeyde; tatilci, yasak savar ve tehditkâr metaforlarına katıldıkları görülmüştür.
dc.description.abstractThe aim of the study is to investigate the perception of teaching profession through metaphors from parents' perspectives. Qualitative and quantitative research methods were applied in the study using mixed method pattern. As study sample, simple random sampling of selective sample methods was used in the study. In forming the survey, initially, literature review was carried out and, draft survey was applied to 140 parents. Finally, scale items were re-organised and made ready for application after being examined by two instructors mastering their fields. As data collection tool, likert survey with two parts was used. In the first part exists personal knowledges of the parents and metaphor propositions in the second part. The propositions were evaluated as: 1 ` I don't agree at all`, 2 ` I agree partly`, 3 `I have no idea`, 4 `I agree`, 5 `I agree exactly`. Also, an open-ended question was available in the data collection tool. Using random selection method, the survey was applied to 1200 parents with children in primary, secondary and high schools in the province of Kahramanmaraş and its counties. 930 surveys of these parents returned. Factor analysis of the data collected through survey was made for validity. Using SPSS. 20.0 program in the analysis of the data, arithmetic mean and standard deviation values were calculated. Items in the survey were applied one-way analysis of verience to look at whether there is any difference according to the variables like monthly incomes of famillies, their educational background and their children's lavel of education. According to the results of the study, parents formed 125 different metaphors. These metaphors were classified into 13 different categories. As regards the metaphors in the survey, parents agreed the most with the metaphors like candle-light-sun, umbrella and pencil for teaching profession; and parents agreed the least with metaphors like holiday-maker, ban-repellent and menacing.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleVelilerin görüşleri doğrultusunda öğretmen kavramı (Metaforik bir çalışma)
dc.title.alternativeThe concenpt of teacher in accordance with the vi̇ew of parents (A metaphori̇cal work)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-08-21
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmMetaphorical image
dc.subject.ytmConceptual metaphor theory
dc.subject.ytmParents
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmTeacher-parent relations
dc.identifier.yokid10162002
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid470267
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess