Psikolojik danışmanların algıladıkları yıldırma davranışları, tükenmişlik düzeyleri ve psikolojik danışmadaki öz yeterliliklerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Tunç, Erhan | |
dc.contributor.author | Yildiz Yüksel, Habibe | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:10:56Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:10:56Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/129437 | |
dc.description.abstract | Psikolojik danışmanların algıladıkları yıldırma davranışları, tükenmişlik düzeyleri ve psikolojik danışmadaki öz yeterlilik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelendiği bu araştırma ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiş betimsel bir araştırmadır. 2015-2016 Öğretim Yılı'nda Gaziantep il merkezinde çeşitli eğitim kurumlarında (ilkokul, ortaokul, lise ve rehberlik araştırma merkezi) görev yapan psikolojik danışmanlar araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada 286 psikolojik danışmana ulaşılarak araştırma örneklemi oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla Tanhan ve Çam (2009) tarafından geliştirilen `Öğretmenlere Yönelik Yıldırma Ölçeği`, Maslach ve Jackson (1986) tarafından geliştirilen ve ilk kez Girgin (1995) geçerlilik ve güvenirliliği yapılarak Türkçe'ye uyarlanmış biçimi olan `Maslach Tükenmişlik Ölçeği`,Lent ve arkadaşları (2003) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlanmış biçimi olan `Psikolojik Danışma Öz Yeterlik Ölçeği` ve araştırmacı tarafından geliştirilen `Demografik Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 21 programına işlenmiş ve dağılımın normalliği test edilerek t testi, varyans analizi, korelasyon ve regresyon analizi gibi istatistiksel işlemler yapılmıştır. Verilerinin analizi sonucunda; psikolojik danışmanların algıladıkları yıldırma davranışları, tükenmişlik düzeyleri ve psikolojik danışmadaki öz yeterliklerine ilişkin puanlar arasında anlamlı derecede ilişki olduğu, psikolojik danışmanların, psikolojik danışmadaki öz yeterlilik düzeylerinin yordanmasına ilişkin çoklu regresyon analizi sonuçları toplam varyansın %22'sini açıkladığı, ancak bu puanların cinsiyet ve mezun olunan lisans programı değişkenleri açısından anlamlı derecede farklılaşmadığı görülmüştür. Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: Psikolojik danışman, yıldırma, tükenmişlik, öz yeterlik | |
dc.description.abstract | This study through which the mobbing behaviours and the level of burnout that psychological counselors perceive and their self-efficacy in psychological consultancy have been examined with regard to some parameters is a descriptive research figured in terms of the relational screening model. Psychological counselors who worked in (primary, secondary, high schools and counseling and research center) in Gaziantep city center during 2015-2016 School Year consisted of the population of the study. In the study, the sample was formed by working with 286 psychological counselors. In order to gather data in the study, `Mobbing Scale for Teachers` which is developed by Tanhan and Çam (2009), `Maslach Burnout Inventory` which is developed by Maslach and Jackson (1986) and which is a form adapted to Turkish by having Girgin (1995) reliability and validity for the first time, `Psychological Consultancy Self-Efficacy Scale` which is developed by Lent et al. (2003) and which is a form adapted to Turkish, `Demographic Information Form` which is developed by the researcher were used. The data gathered in the study were processed to SPSS 21 program and the range normalcy was tested and some statistical processes were conducted such as t test, the variance analysis, correlation and regression analysis. As a result of data analysis; it has been observed that there is a significant relationship between the scores with regard to the mobbing behaviours and the level of burnout that psychological counselors perceive and their self-efficacy in psychological consultancy, the total number of multiple regression analysis related to the fact that psychological counselors predict the level of self-efficacy in psychological consultancy accounts for 22 per cent of the total variation but these scores do not significantly differ in terms of the variables of gender and undergraduate program which was graduated from.The findings obtained have been discussed in the considerate of related literature and recommendations have been offered.Keywords: Psychological counselor, mobbing, burnout, self-efficacy | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Psikolojik danışmanların algıladıkları yıldırma davranışları, tükenmişlik düzeyleri ve psikolojik danışmadaki öz yeterliliklerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The study of the mobbing behaviours and the level of burnout that psychological counselors perceive and their self-efficacy in psychological consultancy | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Psychological consulting | |
dc.subject.ytm | Mobbing | |
dc.subject.ytm | Psychological maltreatment | |
dc.subject.ytm | Perception | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.subject.ytm | Burnout level | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.subject.ytm | Consultants | |
dc.identifier.yokid | 10158147 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 470253 | |
dc.description.pages | 144 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |