Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzyurt, Melike
dc.contributor.authorDuran, Uğur
dc.date.accessioned2020-12-07T10:10:53Z
dc.date.available2020-12-07T10:10:53Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/129430
dc.description.abstractBu çalışmada, sınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanımına ilişkin öz-yeterlik algıları ile alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanma sıklıklarının çeşitli değişkenler (yaş, cinsiyet, mesleki kıdem vb.) açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak araştırma tarama modeline göre tasarlanmış, nicel veri toplama yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim öğretim döneminde İstanbul ili, Silivri ilçesindeki ilkokullarda görev yapan 295 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmadaki veriler, `Kişisel Bilgi Formu` ile `Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımlarına Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği` ve `Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Kullanma Sıklığı Anketi` ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde, aritmetik ortalama, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Post-Hoc testi yapılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde ilkokul öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımının öz yeterlik algılarında hizmet yılı değişkenlerine göre farklılık gösterdiği fakat; cinsiyet, yaş, mezun olunan fakülte, sınıf mevcudu ve alternatif ölçme ve değerlendirme semineri alma durumlarına göre ise farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanma sıklığı incelendiğinde ise; öğretmenlerin en sık kullandıkları yöntemlerin gözlem ve görüşme olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin bilgi sahibi olmadığı yöntemlerin vee diyagramı, yapılandırılmış grid ile tanılayıcı dallanmış ağaç yöntemi olduğu, bu yöntemlerin bilen öğretmenler tarafından da en az kullanıldığı tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: Alternatif ölçme ve değerlendirme, öz yeterlik, sınıf öğretmeni.
dc.description.abstractThis study aims to analyse the self-efficacy perceptions of the elementary teachers regarding the use of alternative assessment and evaluation tools and the frequency of using alternative assessment and evaluation methods in terms of various variables (age, gender, professional seniority, etc.). For this purpose, quantitative data collection techniques were used, which were designed according to the survey model. The study group of the quantitative dimension of the study consists of 295 elementary teachers who work in the primary schools in the district of Silivri in the province of Istanbul in 2016-2017 academicyear. The quantitative data of the study were collected by using the `Personal Information Form` and the `Self-Efficacy Scale for Alternative Assessment and Evaluation Methods` and the `Survey on Frequency of Using Alternative Assessment and Evaluation Methods`. Arithmetic mean, t-test, one-way analysis of variance and Post-Hoc test were performed in the statistical analysis of the data obtained. According to the findings of the study, the use of alternative assessment and evaluation methods of form elementary teachers differ according to years of service in self-efficacy perceptions; it does not differ in terms of sex, age, graduated faculty, class size, and taking an alternative assessment and evaluation seminars. The frequencies of using alternative assessment and evaluation methods are generally similar (age, gender, professional seniority, etc.). According to research findings, it was analysed that the increase of professional seniority is adversely affecting the self-efficacy of the form elementary teacher for using alternative assessment and evaluation methods. The techniques most frequently used by elementary teachers are observation, interview and demonstration. It is understood that the elementary teacher has no knowledge and never used the Vee Diagram, structured grid, and diagnostic tree method. As a result of the research, necessary precautions should be taken to eliminate the shortcomings related to the self-efficacy of the form elementary teachers regarding the alternative assessment and evaluation methods and to increase the frequency of the alternative assessment and evaluation useage.Keywords: Alternative measurement and evaluation, self-efficacy, elementary school teacher.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSınıf öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin kullanımına ilişkin öz yeterlik algılarının incelenmesi
dc.title.alternativeThe reviev of self-efficacy perceptions of classroom teachers regarding using alternative assessment methods
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSınıf Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSelf-efficacy
dc.subject.ytmProfessional competence
dc.subject.ytmSufficiency
dc.subject.ytmClass teachers
dc.subject.ytmSelf-assessment
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmnull
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSelf-efficacy belief
dc.identifier.yokid10160938
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid470263
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess