Çağdaş batı sanatında fotoğrafın kullanımı üzerine bir araştırma
dc.contributor.advisor | Türkmenoğlu, Dilek | |
dc.contributor.author | Urcan, Elçin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:09:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:09:47Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/129273 | |
dc.description.abstract | Bu yüksek lisans tez çalışması, ?fotoğraf? olgusunun resim sanatı açısından anlam, önem ve kapsamını sorgulamaktadır. Bu çalışmada amaçlanan, resim sanatı ve fotoğraf ilişkisine biçimsel bir yaklaşımla, ilişkinin varlık nedenlerinin ortaya konmasıdır.Bu araştırma yapılırken, birinci bölümde ?Fotoğraf ve Sanat İlişkisi? ana başlığı altında ?fotoğrafın tarihsel gelişimi, fotoğrafın gelişim sürecinde fotoğraf ve resim ilişkisine genel bakış, Fotoğrafta Pictorializm (Resimselcilik)? üzerinde durulmaktadır. Bu bağlamda, 1839 yılında gerçeği olduğu gibi yansıtan bir araç bulma ihtiyacıyla icat edilen Camera Obscura ile başlayıp günümüze kadar devam eden fotoğrafın, tarihsel gelişim serüveni içinde resim sanatı ile etkileşimi örneklerle incelenmektedir.19. yüzyıl farklı sanat birliktelikleri bağlamında önemli bir dönüm noktası olmuştur. Yaşanan kültürel, endüstriyel gelişmeler sürekliliği de tetiklemektedir. 19.yüzyılı tetikleyen en önemli güçlerden biri de fotoğraf endüstrisi olur. Fotoğrafın resim sanatı ile ilişkisi de bu dönemde başlar.İkinci bölümde ise, ?Yeniden Üretim Çağında Yapıtın Değişen Anlamı? ana başlığı ile ?Yeniden Üretimde Walter Benjamin, Modernizm Sürecinde Fotoğraf ve Sanat; 20. Yüzyıl Sanatında Fotoğrafın Sanat Akımları İçinde Kullanımı; 1960'lı Yıllardan Sonra Sanatta Yapısal Dönüşümler? gibi alt başlıklar altında incelenmektedir. Bu bölümde farklı sanat akımları içerisinde fotoğrafın yeri ve önemi irdelenmektedir. Bu bağlamda ele alınan sanat akımları içerisinde fotoğrafın kullanış biçimi, fotoğrafın duruşu ve ifade biçimlerindeki çeşitlilik örnekler üzerinden somutlaştırılarak çözümlenmiştir.Üçüncü bölümde de ?Çağdaş Batı Sanatında Postmodern Dönem İçinde Yapıtlarında Fotoğraf Kullanımı ile Öne Çıkan Sanatçılar ve Yapıt Çözümlemeleri? ana başlığı altında sanatsal alanda çalışmalarında fotoğrafı kullanan, fotoğraf temelli işler üreten sanatçılar ve yapıt çözümlemeleri incelenmiştir. Elde edilen veriler de belirlenen bu örneklem grubu üzerinde somut hale getirilerek aktarılmaya çalışılmıştır.Bu alanı tez konusu olarak seçmemin nedeni; çağdaş sanat içinde kavramsal sanatın doğuşuyla birlikte disiplinler arası sınırların da kalkmasıyla, teknikler ve üsluplar arasında da sınırlar kalkmış ve bir dönüşüm yaşanmıştır. Çağdaş sanatta, fotoğrafın sergilenmesi ve eleştirel olarak algılanması giderek o kadar yaygınlaşmıştır ki artık fotoğraflar salt fotoğraf olarak görülmez. Bir aktarım aracı olarak çok farklı açılardan algılanmaktadır. Artık fotoğraf çağdaş sanat içerinde yeni bir boyuta ulaşmıştır. Fotoğraf, görünenin ardındakini sorgulama hali ile karşımızdadır. Daha önce konu üzerinde yapılan çalışmaların azlığı da bizi konuya yönelten bir diğer etken olmuştur.Bu araştırma sonuç bölümünde fotoğrafın resim sanatı ile etkileşimi göz önünde bulundurularak fotoğrafın çağdaş batı sanatındaki yerinin tanımlanması ile bitirilmiştir.Bu çalışma kapsamında İnceleme öncelikle literatür taraması ve belgesel tarama yöntemi ile gerçekleşmiştir. Belgesel tarama yoluyla konu ile ilgili yazılı kaynaklar incelenmiş, yayınlanmış güzel sanatlar dergileri taranmış, yazı-söyleşi-makaleler gözden geçirilerek sanatçı kataloglarından yararlanılmıştır. Bütün bu kaynaklardan elde edilen verilerin anlamlı bir sonuca götürülecek biçimde sıralanması yapılmış ve anlam bütünlüğüne göre yorumlanmıştır. | |
dc.description.abstract | This postgraduate thesis examines the meaning, significance and scope of the concept of ?photoghaph? in terms of artistic painting. The aim of this study is to expose the reasons leading to the present relationship of artistic painting and photography with a stylistic approach.While conducting this research, the first chapter analyzes ?the historical development of photography, a survey of the relation of photography and painting in the development process of photography, and Pictorialism in photography? under the name ?The Relation of Photography and Art?. In this context, the interaction between photography and artistic painting is studied with examples in the historical development process of photography, starting in 1839 with the invention of Camera Obscura which emanated from the need to develop a tool that would capture the images of real beings and reflect them as they are.Nineteenth century is considered as a milestone of great importance in the context of the association of diverse art branches. Cultural and industrial improvements also trigger the continuity. The industry of photography is one of the powers that influences the nineteenth century. The relation of photography with artistic painting begins in that period.In the second chapter, which is named as ?The Changing Meaning of Work of Art in the Age of Reproduction?, is analyzed as sub topics ?Walter Benjamin in Reproduction, Photography and Art in the Modern Era?, The Use of Photography in Art Movements in the 20th Century Art, and Structural Transformations in Art after the 1960s?. In this section, the position and significance of photography is studied in various art movements. The stylistic use of photography, the position of photography, and the diversity of forms of expression in the framework of art movements that are subject to the thesis are analysed and concretised by giving examples.The third chapter is titled as ?The Leading Artists in the Use of Photography in the Postmodern Era in Contemporary Western Art, and Analyses of Works of Art? and it includes the artists that use photography in their artistic creations, the artists which have products that are based on photography, and analyses of works of art. The information which is gathered by research is projected and concretised by giving examples about the mentioned sample group.The reasons for choosing this area of interest as postgraduate thesis would be regarded as the crossing of borders between disciplines that is caused by the birth of conceptual art in contemporary art, which causes a chain of reaction and results in the interaction of techniques and styles, and a transformation. In contemporary art, the representation of photographs and their critical perception is so common that they are not considered as mere photographs anymore. Photograph is perceived in numerous and diverse contexts as a tool of transmission. Thus, photography has reached to a new dimension in contemporary art. It stands out as a way of questioning the things that are hidden beneath what can be seen. One other reason which motivates a research on this subject is the minority of the studies in the mentioned area.This research is concluded with the identification of the position of photography in contemporary western art regarding the interaction between photography and artistic painting.The research that is conducted for this thesis consists of literature review and surveying documentary records. The written material about the subject is analysed through a research of documentary records, journals on fine arts, articles, interviews, and catalogues of artists. The gathered information is organised and interpreted so as to reach a meaningful and organic unity. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Çağdaş batı sanatında fotoğrafın kullanımı üzerine bir araştırma | |
dc.title.alternative | A research on the use of photoghaphy in contemporary western art | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Three dimensional views | |
dc.subject.ytm | 15th-19th century | |
dc.subject.ytm | Photograph | |
dc.subject.ytm | Photography art | |
dc.subject.ytm | Pictures | |
dc.subject.ytm | European art | |
dc.subject.ytm | European Academic and Research Network | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.subject.ytm | Modernism | |
dc.identifier.yokid | 366310 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 265747 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |