Show simple item record

dc.contributor.advisorHamamcı, Zeynep
dc.contributor.authorKaygas, Yasemin
dc.date.accessioned2020-12-07T10:09:35Z
dc.date.available2020-12-07T10:09:35Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-11-30
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/129243
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin kişilerarası ilişki tarzları ile çatışma çözme eğilimi arasındaki ilişkide kendini , başkalarını ve durumu affetmenin aracı rolünü incelemektedir.Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep Üniversitesinde lisans düzeyinde çeşitli bölümlerde öğrenim görmekte olan 409 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak `Çatışma Çözme Eğilimi Ölçeği`, `Heartland Affetme Ölçeği`, `Kişilerarası İlişki Tarzları Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Verilerin analizinde yapısal eşitlik modellemesi (YEM) uygulanmıştır.Araştırmada yapılan analizler besleyici ilişki tarzı ile çatışma çözme eğilimi arasındaki ilişkinin pozitif yönde anlamlı olduğu görülmüştür.Çatışma çözme eğilimi ile kendini affetme, başkalarını affetme ve durumu affetme arasında pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur.Kendini affetme, başkalarını affetme ve durumu affetmenin besleyici ilişki tarzı ile anlamlı pozitif yönde olduğu bulunmuştur.Zehirleyici ilişki tarzının çatışma çözme ve affetme ile ilişkisi negatif yönde ve anlamlı olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kişilerarası ilişki tarzları ile çatışma çözme eğilimi arasındaki ilişkide affetmenin aracı rolünün incelendiği modelde ise, durumu affetmenin aracılık etkisinin olmadığı; besleyici ilişki tarzı ile çatışma çözme eğilimi arasındaki ilişkide kendini affetme ve başkalarını affetmenin; zehirleyici ilişki tarzı ile çatışma çözme eğilimi arasındaki ilişkide kendini affetmenin kısmi aracı etkisi olduğu bulunmuştur. Bu araştırmanın sonuçlarından besleyici ilişki tarzına sahip yani olumlu ilişkiler kurma ve ilişkileri sürdürme yönünde eğilimi olan bireylerin kendisini inciten kişiyi ya da kendilerini affederek ilişkisinde çatışmaları çözme eğilimi sergileyebilecekleri ve böylece ilişkisini sağlıklı bir şekilde devam etmesini sağlayabilecekleri belirlenmiştir.Bu araştırma bireyin kişilerarası ilişkilerde karşılaştığı olumsuz durumlarla baş etmesinde ve kişilerarası ilişkilerini düzenlemesinde affetme önemli bir kavram olarak karşımıza çıktığı söylenebilir.
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the mediating role of university students' forgiveness themselves, others and the situation in the relationship between interpersonal relationship styles and tendency to resolve conflicts of university students.The study group of this research consists of 409 students who are studying at various undergraduate departments in Gaziantep University. `Conflict Resolution Tendency Scale`, `Heartland Forgiveness Scale`, `Interpersonal Relationship Style Scale` and `Personal Information Form` prepared by the researcher were used as data collection tools in the research. In the analysis of the data, structural equation modeling.Analyzes in the research have shown that the relationship between nourishing relationship style and conflict resolution tendency is significant in the positive direction. There is a positive relationship between the tendency to resolve conflict and self-forgiveness, to forgive others, and to forgive situation. The toxic relationship style has been determined to be negative and meaningful in relation to conflict resolution and forgiveness. According to the results of the research, in the model in which the intermediary role of forgiveness is examined between interpersonal relationship styles and conflict resolution tendency, self-forgiveness and the forgiveness of others in relation to the nourishing relationship and the tendency to resolve conflict; the relationship between the toxic relationship style and the tendency to resolve conflict was found to be the partial mediator effect of self-forgiveness.It has been determined from the results of this research that individuals who have a nurturing relationship style, that is, those who tend to establish positive relationships and maintain relationships, can exhibit a tendency to resolve conflict by means of forgiving yourself or the person who hurt himself or herself, thereby ensuring that the relationship continues in a healthy manner. In this research, it can be said that forgiveness as an important concept emerges as an important factor in coping with the negative situations that the individual has in interpersonal relations and in organizing interpersonal relations.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin kişilerarası ilişki tarzları ve çatışma çözme eğilimleri arasındaki ilişkide affetmenin aracı rolü
dc.title.alternativeForgiveness as a mediator of the relationship between interpersonal relationship styles and conflict resolution
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-11-30
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmInterpersonal relations
dc.subject.ytmSelf forgiveness
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmRelationship
dc.subject.ytmConflict
dc.subject.ytmConflict resolution
dc.subject.ytmConflict management
dc.subject.ytmForgiveness
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmInterpersonel styles
dc.identifier.yokid10178097
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid488651
dc.description.pages93
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess