Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerisini kazandırmaya yönelik uygulanan yöntem, teknik ve etkinliklerin kullanımının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Özyurt, Melike | |
dc.contributor.author | Baştopçu, Gözde | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:08:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:08:16Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/129055 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmayla öğrencilerin eleştirel düşünme becerisini kazandırmaya yönelik uyguladıkları yöntem, teknik ve etkinliklerin sınıf öğretmenleri tarafından kullanma sıklıklarının ve öğretmenlerin bunları uygularken karşılaştıkları sorunların incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2016-2017 Öğretim Yılında, Gaziantep il merkezinde görev yapan 1550 sınıf öğretmeni (1, 2, 3, 4. Sınıf öğretmeni) oluşturmuştur. Bu evrenden random örnekleme yöntemiyle belirlenen 28 ilkokuldan 618 sınıf öğretmeni örnekleme alınmıştır. Ayrıca maksimum çeşitlilik yöntemi ile seçilen 16 sınıf öğretmeniyle de görüşme yapılmıştır. Karma araştırma yönteminin uygulandığı araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Eleştirel Düşünmeyi Geliştiren Yöntem, Teknik ve Etkinlikleri Kullanma Sıklığı Anketi ve görüşme formu kullanılmıştır. 18 maddeden oluşan anket üçlü likert tipi derecelendirme (3) `her zaman`, (2) `ara sıra` ve (1) `hiçbir zaman` şeklinde düzenlenmiştir. Araştırmanın diğer veri toplama aracı olan yarı yapılandırılmış görüşme formu ise 10 açık uçlu sorudan oluşmaktadır.Araştırmada nicel verilerin çözümlenmesinde frekans analizi uygulanmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenler tarafından en sık kullanılan yöntemin `Problem Çözme` ( % 63,9); tekniğin `Soru cevap` ( % 88,7); etkinliğin `Nedenini açıklama` ( % 54,9); sorunun `Velilerin ilgisizliği` ( % 86,9) olduğu belirlenmiştir. En seyrek kullanılan yöntemin `Örnek olay incelemesi` ( %13,8); tekniğin `Altı şapka düşünme` ( %51,1); etkinliğin `Çelişkili durumlar yaratma` ( %20,9) olduğu bulunmuştur. Araştırmada ayrıca sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerisini kazandırmak için önerilen yöntem, teknik ve etkinlikleri uygulama da sınıfların kalabalık olması, zamana daha çok ihtiyaç duyulması nedeni sorun yaşadıkları tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | This research was conducted to analyze elementary school teachers' frequencies of using the methods, techniques and activities intended for students to acquire critical thinking skills and the problems encountered while implementing them. The population of the study is comprised of 1550 (1st, 2nd, 3rd and 4th grades) elementary school teachers serving in Gaziantep province in the 2016-2017 Academic Year. 618 elementary school teachers selected using random sampling from this population was included in the research. Moreover, interviews were conducted with 16 elementary school teachers selected using the maximized variation method.`Freqency Questionnaire of Using Methods, Techniques and Activities Suggested to Improve Critical Thinking` and an interview form were used as the data collection tools in the study in which mixed research method was utilized. The questionnaire with a three-point Likert type scale (3: `always`, 2: `sometimes` and 1: `never`) was comprised of 18 items. The semi-structured interview form which is another other data collection tool of the study consists of 10 open-ended questions.Frequency analysis was employed in the analysis of the quantitative data in the study. On the other hand, the qualitative data were analyzed using the descriptive analysis technique. The study results revealed that the most frequently used method used by the teachers is `Problem solving` (63,9%); the technique is `Question-answer` (88,7%); the activity is `Explaining reason` (54,9%) and the problem is `Parents' indifference` (86,9%). It was also found out that the least frequently used method is `Case study`(13,8%); the technique is `Six thinking hats` (51,1%) and the activity is `Creating complex cases` (20,9%). Additionally, it was made out that elementary school teachers have trouble implementing the methods, techniques and activities owing to needing more time and crowded classrooms. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf öğretmenlerinin eleştirel düşünme becerisini kazandırmaya yönelik uygulanan yöntem, teknik ve etkinliklerin kullanımının incelenmesi | |
dc.title.alternative | The analysis of methods, techniques and activities used by elementary school teachers' intended to acquire critical thinking ability | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Critical thinking | |
dc.subject.ytm | Primary school students | |
dc.subject.ytm | Efficiency | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.identifier.yokid | 10181908 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 488659 | |
dc.description.pages | 177 | |
dc.publisher.discipline | Sınıf Eğitimi Bilim Dalı |