Otomatizmin sanattaki yapısal bağıntıları
dc.contributor.advisor | Aykut, Aygül | |
dc.contributor.author | Sembol, Efe | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T10:08:03Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T10:08:03Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/129027 | |
dc.description.abstract | `Otomatizm'in Sanattaki Yapısal Bağıntıları' isimli bu tez'de, otomatizm'in, tarihteki kökenlerinden günümüze kadar geçirdiği evrelerde aldığı yol betimsel yolla incelenmiştir. Bu süreçte elde edilen verilerden yola çıkılarak otomatizm kavramının anlamı kısa bir özet halinde açıklanmıştır.Araştırmanın kapsamı, Dadaizm, Gerçeküstücülük ve 1940 sonrasından günümüz sanatına dek uzanmaktadır.Tez çalışması üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm içerisinde, otomatizm kavramının felsefedeki, mitolojideki ve psikolojideki anlamı, kelimenin eski Latincedeki kökenleriyle bağıntı içerisine konularak, bu olgunun retorik ile arasındaki ilişki açıklanmıştır. Ayrıca Otomatizm kavramının sanattaki işlevi farklı bakış açıları ile aydınlatılmıştır. Ele alınan farklı görüşler kaynaklandığı disiplinlere ilişkin verilerin çeşitlendirilmesine olanak sağlamıştır. Bu tür bir yaklaşım otomatizm'in tarihsel süreciyle geniş, displinlerarası yaklaşımlarla derinleşen yapısının incelenmesine olanak tanımıştır.İkinci bölümünde, araştırmanın ilk bölümünde genişlemesine farklı sanat akımları etrafında şekillenen konular ve kavramlar resimlerle örneklendirilerek açıklanmış, sözü edilen süreçler günümüze kadar olan değişimiyle ele alınarak çözümlenmiştir. Bu bölümde sanat eleştirmeni, bilim adamı ve sanatçıların görüşlerine de yer verilmiştir. Ayrıca konulara ilişkin kuramsal bağıntılar resimlerle örneklenerek ve birinci bölümdeki kavramsal alt yapı ile bütünleştirilerek yapılan tanımlara otomatizmin yapısal çözümlemesi pekiştirilmiştir.Üçüncü bölümde, 1940 sonrası sanatında otomatizm olarak nitelenen yeni bağıntılar günümüze dek gelişen, değişen farklılıkları ile birinci ve ikinci bölümlerle ilişkilendirilerek çözümlemelerde bulunulmuştur.Tezin son kısmında, elde edilmiş olan verilerden yola çıkılarak sonuçlara varılmıştır. İlgili kısımda, sanatta otomatizm'in ne olduğu, tarihten bugüne dek kazandığı çeşitli anlamlar incelenmiş, çok yönlü bir sonuca varmak için irdelemeler yapılmıştır.Anahtar Kelimeler: Otomatizm, Serbest çağırışım, Arketip, Bilinçaltı | |
dc.description.abstract | In this study named `The Structural Relations of Automatism in Art?, automatism has been examined in a scientific way beginning from its roots in history and ending with the stages it has gone through until today. With the help of the collected data, the meaning of automatism concept has been briefly explained.The scope of the research has been limited to Dadaism, Surrealism and after 1940 s until today.Thesis consists of three sections: In the first section, the meaning of automatism concept in philosophy, mythology and psychology has been explained together with the original form of the word in Latin as well as the connection between this phenomenon and rhetoric. The usage of this concept in art has also been clarified from different points of views. As these perspectives are from different disciplines, automatism has been examined from a wide-angle and understood deeply.In the second section, the subject explained in the first section of the research has been exemplified with pictures and its formation in different artistic trends has been analyzed together with the changes in time until today. A view of art critics, scientists and artists has been given in this section. The subject has been exemplified with pictures and consolidated with referring to the definitions given in the first section.At the third section, different approaches of the artists from 1940 s until today have been put into the relationship with the first and second sections than the structural relations of automatism have been also established.A conclusion has been reached with the help of the collected data at the end of the thesis. In the related section, the meaning of automatism in art and its different meanings in the historical process have been reexamined; a general and absolute conclusion has been reached by taking the relation in-between into consideration.Keywords: Automatism, Archetype, Free association, Unconscious | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Otomatizmin sanattaki yapısal bağıntıları | |
dc.title.alternative | The structural relationships of automatism in art | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Resim Anasanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Automatism | |
dc.subject.ytm | Art | |
dc.identifier.yokid | 430877 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 312650 | |
dc.description.pages | 252 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |