Show simple item record

dc.contributor.advisorBindak, Recep
dc.contributor.authorÖzmusul, Begüm
dc.date.accessioned2020-12-07T10:05:05Z
dc.date.available2020-12-07T10:05:05Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-10-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/128610
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin gerekçelendirme becerilerinin düzeylerini belirlemektir. Ayrıca öğrencilerin gerekçelendirme düzeylerinin cinsiyete, okula ve başarı testindeki çoktan seçmeli sorulardan elde edilen puana göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koyarak araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 4 farklı ortaokuldan seçilen; 126'sı kız, 128'i erkek olmak üzere toplam 254 öğrenci oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak 14 sorudan oluşan bir form kullanılmıştır. Formdaki açık uçlu sorular nitel olarak, çoktan seçmeli sorular ise nicel olarak analiz edilmiştir. Nitel analizlerde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Betimsel analizlerde Cai' ın (2003) analiz çerçevesi kullanılmıştır. Cevaplar tam ve ikna edici gerekçelendirme, eksik gerekçelendirme, yanlış gerekçelendirme ve hiçbir gerekçelendirme yok şeklinde kodlanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre gerekçelendirme istenen sorularda öğrencilerin çözümlerinin büyük çoğunluğunun yanlış gerekçelendirme kodunda olduğu görülmüştür. Ayrıca tam ve ikna edici gerekçelendirme şeklinde kodlanan çözüm ise çok azdır. Cinsiyete göre öğrenci çözümlerinin gerekçelendirme düzeyleri arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yani kız öğrencilere ait ortalama puanla (X = 4,39; S = 1,45), erkek öğrencilere ait ortalama puan (X = 4,13; S = 1,76) arasında önemli bir fark yoktur. Benzer şekilde okullara göre de istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Ancak Geometri Bilgi Testi başarı puanı ile gerekçelendirme puanı arasındaki ilişki incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r = ,173; t254 = 2,79; p<0,05). Sonuç olarak katılımcıların tam ve ikna edici gerekçelendirme becerilerinin düşük olduğu, istatistik sonuçlarına göre başarı düzeyi yüksek olan öğrencilerinin gerekçelendirme becerisinin yüksek olduğu görülmektedir. Bunun sonucu olarak öğrencilerin sorulara yönelik vermiş oldukları cevapların düzeyleri gerekçelendirme becerileri için `öğrenciler bilgiyle akıl yürütebilir, sonuç çıkarabilir, genelleme yapabilir.` şeklinde yorumlanabilir. Anahtar Kelimeler: Geometri, Matematiksel Gerekçelendirme, Öğrenci başarısı.
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the level of 7th grade students' justification ability. In addition, it is aimed to determine whether the students' level of reasoning differs according to gender and school types and whether there is a correlational relation between justification and achievement scores. The sample of the study consisted of 254 students, 126 of whom were female and 128 were male. The data consisted of 14 questions including 10 multiple choice questions that measure students 'mathematics achievement and 4 open-ended questions that measure students' ability to justify. The data were obtained from descriptive analysis of the 4 questions in which the reasons for the answers in the Geometry Knowledge Test were requested. In the descriptive analysis, the framework given in Cai (2003) was used. The answers were coded in the form of complete and convincing justification, incomplete justification, false justification and no justification. According to the findings obtained from the research, it was seen that most of the students' solutions were in the wrong justification code in the questions where justification was required. In addition, the solutions encoded in the form of complete and convincing justification were very few. No statistically significant difference was found between the justification levels of student solutions by gender. In other words, the mean score of female students (X = 4,39; S = 1,45) was not significantly different than, the average score of male students (X = 4,13; S = 1,76). Similarly, there was no statistically significant difference between the Geometry Knowledge Test achievement score and justification score (r = ,173; t254 = 2,79; p<0,05). As a result, it is seen that the participants have low and persuasive justification skills, and the students who have high level of achievement according to the statistical results have high ability to justify. As a result, students can reason, draw conclusions and make generalizations through knowledge.Keywords: Geometry of teaching, Justification, Student Achievementen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul 7.sınıf öğrencilerinin matematiksel gerekçelendirme becerileri düzeylerinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of mathematical justification skill levels of middle school 7th grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-28
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematical skill
dc.subject.ytmGeometry
dc.subject.ytmJustification
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.identifier.yokid10243270
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityGAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid548225
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess