Show simple item record

dc.contributor.advisorCenkseven Önder, Fulya
dc.contributor.authorDemir, Sevda
dc.date.accessioned2020-12-07T09:53:40Z
dc.date.available2020-12-07T09:53:40Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-06-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/126944
dc.description.abstractBu araştırmada lise öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile duygusal zeka arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma Adana ili merkez ilçelerinde yer alan sekiz ortaöğretim kurumunun 9., 10., 11. ve 12. sınıflarında öğrenimine devam eden 456 kadın ve 349 erkek olmak üzere toplam 805 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığına ilişkin veriler `Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği` , duygusal zekaya ilişkin veriler `Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu` ve kişisel veriler ise araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde ANOVA ve Çok Değişkenli Regresyon Analizi kullanılmıştır.Araştırmada lise öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılığı düzeylerine (düşük, orta ve yüksek) göre duygusal zekanın kişisel beceriler, stres yönetimi, uyum, genel ruh hali ve olumlu etki boyutlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı saptanmıştır. Akıllı telefon bağımlılığı yüksek olan grubun akıllı telefon bağımlılığı düşük ve orta olan gruba göre duygusal zekanın kişisel, stres yönetimi, uyum, genel ruh hali ve olumlu etki boyutlarında puanlar anlamlı düzeyde daha düşüktür. Cinsiyete göre akıllı telefon bağımlılığı ve duygusal zeka puanlarında anlamlı farklılık belirlenmemiştir.Akıllı telefon bağımlılığı ile duygusal zeka arasında negatif yönlü anlamlı ilişki bulunmaktadır. Akıllı telefon bağımlılığı ile duygusal zekanın kişisel beceriler, stres yönetimi, uyum, genel ruh hali ve olumlu etki boyutları arasında negatif yönlü anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Duygusal zekanın stres yönetimi boyutu akıllı telefon bağımlılığının tüm boyutlarını (akıllı telefon bağımlılığı, gündelik yaşam bozuklukları, yoksunluk, sanal yönelimli ilişki, olumlu beklenti, aşırı kullanım ve dayanma) yordamada önemli bir değişken olarak belirlenmiştir. Ayrıca duygusal zeka ölçeğinin kişisel beceriler boyutu akıllı telefon bağımlılığının dayanma boyutunu; duygusal zeka ölçeğinin uyumluluk boyutu akıllı telefon bağımlılığının hem olumlu beklenti hem de dayanma boyutlarını yordayan önemli değişkenler olarak belirlenmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Duygusal Zeka, Akıllı Telefon Bağımlılığı, Ergen.
dc.description.abstractIn this research, it is aimed to analyze the relationship between smartphone addiction and emotional intelligence on high school students. Research was studied on a sample of 805 (456 female, 349 male) including 9th, 10th, 11th, 12th grades high school students who were studying in eight central disricts of Adana province. The data of high school students smartphone addiction was collected by using `Smartphone Addiction Scale`, the data of emotional intelligence `Bar-On Emotional Intelligence Scale Child and Adolescent Form` and a personal data `Personal Information Form` that was prepared by researcher. ANOVA and Multivariate Regression Analysis were used in the analysis of the datum.In research, it was determined that emotional intelligence dimension such as personal skills, stress management, adaptability and general mood significantly differed according to the levels of smartphone addiction (low, medium and high) of the high school students. the group with high smartphone addiction has significantly lower scores about emotional intelligence dimensions such as personal skills, stress management, adaptability, general mood and positive effect than the groups with low and medium smartphone addiction. No significal difference was established in smart phone addiction and emotional intelligence according to gender.There was determined negative significantly relationship between smartphone addiction and emotional intelligence. It was found that between smartphone addiction with emotional intelligence dimensions such as personal skills, stress management, compliance, general mood was determined a significant negative relationships.It was determined that, the stress management dimension of emotional intelligence was an important variable at predicting all dimensions (such as daily-life disturbance, positive anticipation, withdrawal, cyberspace-oriented relationships, overuse and tolerance) of smartphone addiction. In addition, it is determined that the personal skills dimension of emotional intelligence is an important variable at predicting the tolerance dimension of smartphone addiction. Also the adaptability dimension of emotional intelligence is an important variable at predict both positive anticipation and tolerance dimensions of smartphone addiction.Keywords: Smartphone Addiction, Emotional Intelligence, Adolescent.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleLise öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığının duygusal zeka ile ilişkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between smartphone addiction and emotional intelligence in high school students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-11
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmnull
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid10199144
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid509793
dc.description.pages154
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess