Show simple item record

dc.contributor.advisorAktaş Arnas, Yaşare
dc.contributor.authorSaribaş, Şule
dc.date.accessioned2020-12-07T09:48:09Z
dc.date.available2020-12-07T09:48:09Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-02-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/126291
dc.description.abstractBu araştırma, okul öncesi dönem çocuklarına toplama ve çıkarmaya ilişkin sözel problemleri büyük grup, küçük grup ve bireysel etkinlikler yoluyla nasıl öğretileceğini incelemek amacıyla araştırmacı öğretmen eylem araştırması deseninde yapılmıştır. Araştırma birbirini takip eden üç döngüden meydana gelmiştir. Birinci döngüde büyük grup matematik oyun etkinliği, ikinci döngüde küçük grup matematik etkinlikleri ve üçüncü döngüde bireysel matematik etkinlikleri kullanılmıştır. Her bir döngü gerçekleştikten sonra döngü; araştırmacı ve çocuk bakımından değerlendirilmiştir. Ek olarak, çocukların toplama ve çıkarmaya ilişkin sözel problemleri çözme becerilerinde anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla sözel problem testi öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmaya Adana ilinin Yüreğir ilçesinde yer alan bir köyde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okulunun anasınıfında yer alan 15 okul öncesi çocuğu ve öğretmeni katılmıştır. Öğretmen aynı zamanda araştırmacının kendisidir. Araştırma verileri nitel veri toplama yöntemlerinden görüşmeler, gözlemler ve dokümanlar yoluyla toplanmıştır. Elde edilen verilerin tümevarımsal bir bakış açısıyla içerik analizi yapılmıştır.Araştırma sürecinde araştırmacının eylem planlarını uygularken öğrenmeyi destekleyici, problem çözme basamaklarını işleten ve öğrenmeyi kısıtlayan davranış ve söylemleri ortaya çıkmıştır. Sözel problem çözmeye yönelik matematik etkinliklerini uygulama aşamasında araştırmacının kendisinden ve dış etkenlerden kaynaklı bazı sorunlar yaşadığı belirlenmiştir. Bu sorunlardan birçoğu yapılan eylem araştırmasında araştırmacının kendi ürettiği çözümlerle giderilmiştir. Araştırmacının süreçte kullandığı büyük grup, küçük grup ve bireysel etkinliklerin okul öncesi dönem çocuklarının matematiksel sözel problemleri çözme becerilerinin gelişmesine katkı sağladığı sonucuna ulaşmıştır. Buna ek olarak, yapılan Wilcoxon İşaretli Sıralar testi sonucunda çocukların sözel problem çözme becerilerinde anlamlı fark olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmacı süreç sonunda toplama ve çıkarmaya ilişkin sözel problemlerin okul öncesi dönemde uygulanabilir olduğu sonucuna ulaşmıştır.
dc.description.abstractThis research was conducted in a researcher teacher action research design to examine how verbal problems related to addition and substraction could be taught to preschool children through large groups, small groups, and individual activities. The research consists of three consecutive cycles. A large group mathematics activity was used in the first cycle, a small group mathematics activities was used in the second cycle and an individual mathematics activities were used in the third cycle. After each cycle was conducted, the cycle was evaluated with regards to the researcher and the child. Additionally, a verbal problem test was used as a pretest and posttest in order to determine whether there was a significant difference in the verbal problem solving skills regarding to addition and substraction of children. The results obtained were analyzed using the Wilcoxon signed rank test.15 pre-school children and their teachers enrolled in the kindergarten of a primary school affiliated with the Ministry of National Education from the village of Yüreğir in the province of Adana and participated in the research. The teacher is also the researcher itself. Research data were gathered through the qualitative data collection methods of interviews and observations through documents. Content analysis was performed with an inductive view of the obtained data.In the research process while the action plan of the researcher was being applied, behaviors and discourses that support learning, operate the problem-solving steps, and restrict learning have emerged. During the application of mathematical activities for verbal problem solving, it has been determined that the researcher has experienced some problems stemming from themselves and external factors. Many of these problems have been solved by the researcher's own solutions in action research. It was concluded that the large group, small group and individual activities that the researcher used in the process contributes to the development of the mathematical verbal problem solving skills of pre-school children. In addition, the Wilcoxon Signed Ranks test revealed that children had a significant difference in verbal problem solving skills. At the end of the research process, it was concluded that verbal problems related to addition and substraction can be applied in the pre-school period.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul öncesi çocukları toplama ve çıkarmaya ilişkin sözel problemleri nasıl öğrenir?: Araştırmacı-öğretmen eylem araştırması
dc.title.alternativeHow does pre-school children learn verbal problems regarding addition and substraction? Researcher-teacher action research
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-20
dc.contributor.departmentOkul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool education
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmMathematics education
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmAct of summing
dc.subject.ytmSubtraction
dc.subject.ytmProblems
dc.subject.ytmVerbal problems
dc.subject.ytmAction research
dc.identifier.yokid10209042
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid524574
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess