Show simple item record

dc.contributor.advisorTemel, Cenk
dc.contributor.advisorAkalan, Cengiz
dc.contributor.authorKartal, Mehmet
dc.date.accessioned2020-12-07T09:41:18Z
dc.date.available2020-12-07T09:41:18Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/125308
dc.description.abstractAmaç: Bu araştırmada, Gençlik ve Spor Bakanlığınca yürütülen gençlik kamplarında görev alan, program sorumlularının iletişim ve problem çözme becerilerinin, bazı değişkenler açısından incelemesi amaçlanmıştır.Materyal ve Metot: Bu araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 sezonunda Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından düzenlenen gençlik kamplarında program sorumlusu olarak görev yapan, 45'i kadın 58'i erkek olmak üzere toplamda 103 katılımcı oluşturmaktadır. Gençlik kampı program sorumlularının iletişim becerilerinin belirlenmesinde `İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ)` ölçeğinden, problem çözme becerilerinin belirlenmesinde ise `Problem Çözme Envanteri (PÇE)` ölçeğinden yararlanılmıştır.Bulgular: Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan program sorumlularının iletişim ve problem çözmeye ilişkin becerilerinin cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu ve hizmet içi eğitim değişkenlerinde anlamlı bir farklılık görülmediği (p>0.05), ancak program sorumluluğu görev süresi değişkenine göre iletişim becerilerinde (p=0.048) ve meslek türü değişkenine göre ise problem çözme becerilerinde (p=0.042) gruplar arasında anlamlı bir fark bulunduğu belirlenmiştir. Bu anlamlı farklılık kaynağını belirmek için yapılan analizler sonucunda, 1-2 ile 5 ve üzeri yıl çalışan program sorumlularının iletişim becerilerinin, öğrencilerin ise kamu çalışanlarına göre problem çözme becerilerinin daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.Sonuç: Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara göre, program sorumluluğu görev süresine göre 3 ve 4. yıllarda iletişim becerilerinde düşüş olduğu, ayrıca meslek durumlarına göre öğrencilerin problem çözme becerilerinin kamuda çalışanlara göre daha yüksek olduğu tespit edildi. Sonuç olarak, program sorumlularının iletişim becerilerinin yüksek düzeyde, problem çözme becerilerinin ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: İletişim, Problem Çözme, Gençlik Kampı, Program Sorumlusu
dc.description.abstractPurpose: The purpose of this study is to examine the communication and problem solving skills of the program managers who responsible for youth camps run by the Ministry of Youth and Sports in terms of several variables. Material and Method: The study group consisted of 103 participants 45 of whom were female and 58 of whom were male and who were in charge of the youth camps run by the Ministry of Youth and Sports in 2015-2016 period. The `Communication Skills Evaluation Scale (CSES)` was made use of in determining the communication skills of the people who were in charge of youth camps; and the `Problem Solving Inventory (PSI)` was made use of in determining the problem solving skills. The Findings: It was determined upon the analyses that there were no significant differences between the groups in the communication and problem solving skills of the people responsible for running the program in terms of gender, age, marital status, educational status and in-service training variables (p>0.05); however, it was also determined that there were significant differences between the groups in the communication skills according to the duration of the duty as the responsible person (p=0.048), and in problem solving skills according to the type of the professions (p=0.042).Upon the analyses that were made to determine the origin of these significant differences, it was determined that the communication skills of the people responsible for the programs who worked for 1-2 years and 5 years and over 5 years were higher; and that the problem solving skills of the students were higher than the public employees. Result: According to the findings obtained in the scope of the study, it was determined that there was a decrease in the communication skills in the 3rd and 4th years according to the program managers duty duration variable; and it was also determined that the problem solving skills of the students were higher than the employees who were working in public institutions. As a conclusion, it was determined that the communication skills of the managers who were responsible for the program were high, and the problem solving skills were at the medium level. Key Words: Communication, Problem Solving, Youth Camp, Program Responsible.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleGençlik kampı program sorumlularının iletişim ve problem çözme becerilerinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamining the communication and problem solving skills of the youth camp program managers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı
dc.subject.ytmYouth camps
dc.subject.ytmMinistry of Youth and Sports
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmManegerial positions
dc.subject.ytmProblem solving
dc.subject.ytmProgram
dc.identifier.yokid10117091
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid437507
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess