Ortaöğretimde sportif faaliyetlere katılımın bireyin yaşam becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Açak, Mahmut | |
dc.contributor.advisor | Sunay, Hakan | |
dc.contributor.author | Taşçi, Meziyet | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T09:23:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T09:23:48Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-03-17 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/122723 | |
dc.description.abstract | Ortaöğretimde Sportif Faaliyetlere Katılımın Bireyin Yaşam Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesiYaşam becerisi kendine güven ve sosyalleşme gibi arzulanan nitelikleri geliştirmeye yönelik uygulanabilir psiko-sosyal beceri ve yeteneklerdir. Bu bağlamda araştırma, ortaöğretim sürecinde sportif faaliyetlere katılımın bireyin yaşam becerilerini nasıl etkilediğini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırmada örneklem grubunu, 2018-2019 öğretim yılında, Kahramanmaraş ili merkez ilçeye bağlı ortaokullarda eğitim gören 458 erkek, 321 bayan olmak üzere toplam 779 öğrenci oluşturmaktadır. Spor yoluyla elde edilen yaşam becerilerini değerlendirmek amacı ile özgün formu Life Skills Scale for Sport (LSSS) olan ölçek, 5'li Likert tip olarak geliştirilmiştir. Ölçek ortaokul, lise ve 21 yaşına kadar olan üniversite öğrencilerine uygulanabilmektedir. Türkçe geçerlik ve güvenirliği yapılan ölçek; takım çalışması, amaç belirleme, zaman yönetimi, duygusal beceriler, iletişim, sosyal beceriler ve liderlik olmak üzere 7 alt boyuttan toplam 31 madden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen verileri çözümlemek amacıyla İstatistik paket programı (SPSS 21 Versiyon) kullanılmıştır. Verilere normallik analiz testleri yapılmıştır. Testler sonucunda verilerin normal dağılmadığı gözlemlenmiş olduğundan analizler için non-parametrik testlerden faydalanılmıştır. İkili karşılaştırmalar için Mann Whitney U testi ve çoklu karşılaştırmalar için Kruscal Wallis H testlerinden faydalanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi olarak p<0.05 olarak kabul edilmiştir.Araştırma bulguları ele alınan değişkenlere göre örneklem grubunun yaşam becerilerinde farklılıklar olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak, ortaokul öğrencilerinin yaş, cinsiyet, sınıf, spor yapma durumları, okul takımında oynama, yaptıkları spor türü, anne ve baba eğitim durumlarının yaşam becerilerinin şekillenmesinde anlamlı farklılıklar oluşturduğu, aile gelir durumunun ise etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | An Analysis on the Effect of Participation in Sportive Activities in Secondary Education on Life Skills of the IndividualsLife skills are psycho-social skills and abilities applicable to improve the chosen qualities such as self-confidence and socialization. In this context, the study seeks to investigate how participation in sport activities during the secondary education affects the life skills of the individual.In the study, the sample group is composed of 779 students in total consisting of 458 male students and 321 female students studying in secondary schools in Merkez district in Kahramanmaras province during the education year 2018-2019. The scale with the original form Life Skills Scale for Sport (LSSS) is developed as 5-Likert type scale in order to evaluate the life skills obtained through sport. The scale is usable for secondary schools, high schools and the university students up to 21 years of age. The scale for which the validity and reliability in Turkish was conducted includes total 31 articles containing 7 sub dimensions: teamwork, goal setting, time management, emotional skills, communication, social skills and leadership.The statistical package program (SPSS 21 Version) was used to analyze the data obtained in the research. Data were analyzed for normality. As a result of the tests, it was seen that the data were not distributed normally, and non-parametric tests were utilized for the analyzes. Mann Whitney U test was used for dual comparisons as Kruscal Wallis H tests were used for multiple comparisons. In the study the level of significance was accepted as P <0.05.The findings of the study showed that there were differences in the life skills of the sample group according to the variables addressed. As a result, it was concluded that age, gender, class, sporting situation, playing in the school team, the type of sports they do, and the educations of their parents caused significant differences in formation of the life skills of the middle school students as the income level of the families did not affect. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Ortaöğretimde sportif faaliyetlere katılımın bireyin yaşam becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining the effect on the life skills of the individual of participation to sportive activities in secondary school | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-17 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10213233 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 610310 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |