dc.contributor.advisor | Başdaş, Öznur | |
dc.contributor.author | Yildirim, Maksude | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T09:08:51Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T09:08:51Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2020-06-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/120582 | |
dc.description.abstract | ERGENLERDE DİJİTAL OYUN BAĞIMLLILIĞI, SOSYAL KAYGI VE ALEKSİTİMİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİMaksude YILDIRIMErciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri EnstitüsüHemşirelik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Aralık 2017Danışman: Yrd. Doç. Dr. Öznur BAŞDAŞÖZETGünümüzde hızlı teknolojik ilerlemeler nedeniyle çocuk ve ergenler daha çok teknolojik aletlerle oynanan dijital oyunları tercih etmektedirler. Kontrolsüz oynanan dijital oyunlar ergenlerde bağımlılık oluşturabilmekte ve iletişim becerisini olumsuz yönde etkileyerek sosyal kaygı gelişimine neden olabilmektedirler. Bu araştırma; ergenlerin dijital oyun bağımlılığı, sosyal kaygı ve aleksitimi düzeylerinin incelenmesi amacı ile tanımlayıcı olarak planlanmıştır.Araştırma, çalışmaya katılmak isteyen ve ebeveyni onam veren 12-15 yaş grubundaki 626 ergen ile yapılmıştır. Araştırma için, etik kurul, kurum izni, ergen ve ebeveynlerin onamı alınmıştır. Veriler `Tanıtıcı Özellikler Formu`, `Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (DOBÖ-7)`, `Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği (ESKÖ)` ve `Çocuklar İçin Aleksitimi Ölçeği (ÇAÖ)` aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler, independent t, Mann-Whitney U, ANOVA, Kruskal-Wallis testleri ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.Çalışmaya katılan ergenlerin yaş ortalamalarının 13.20±0.79 yıl ve %62.6'sının erkek olduğu bulunmuştur. Cinsiyeti erkek olan, strateji türü oyun oynayan, günde üç saat üzeri internet kullanan ergenlerin DOB puan ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Yaşı 12-13, sosyoekonomik durumu düşük olan ergenlerin ESKÖ puan ortalamalarının daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca akıllı telefonu ve telefonunda interneti olmayan, simülasyon türü oyun oynayan, sağlık sorunu yaşayan ergenlerin ESKÖ puan ortalamalarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte anne eğitim durumu lise, baba eğitim durumu üniversite ve üstü olan ergenlerin ise ESKÖ puan ortalamalarının daha düşük olduğu bulunmuştur. ÇAÖ puan ortalamalarının ise annesi işçi olarak çalışan, sosyoekonomik durumu düşük düzeyde, yılsonu başarı puanı iyi olan ve sağlık sorunu yaşayan ergenlerde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte DOB, ESKÖ ve ÇAÖ arasında pozitif yönlü korelasyon olduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda; ergenlerde dijital oyun bağımlığı, sosyal kaygı ve aleksitimi gibi güncel sorunların ele alınarak irdelenmesi ve gelişebilecek sorunların öngörülerek uygun girişimlerde bulunulması önerilebilir.Anahtar Kelimeler: Aleksitimi, dijital oyun bağımlılığı, ergen, sosyal kaygı. | |
dc.description.abstract | INVESTIGATION OF DIGITAL GAME DEPENDENCY, SOCIAL RESPECT AND ALEXISION LEVELS IN ADOLESCENTMaksude YILDIRIMErciyes University, Institute of Health SciencesDepartment of Nursing MSc. Thesis, December 2017Advisor: Assistant Professor Öznur BAŞDAŞABSTRACTNowadays, due to rapid technological advances, children and adolescents prefer digital games played with technological tools. Digital games which played uncontrolled can create addiction in adolescents and can lead to the development of social anxiety by affecting communication skills in the negative. This may result in the development of alexithymic personality traits, which are also described as `not finding promises in emotions` in adolescents. This study was planned as descriptive that aim to examinet the levels of adolescents' digital game addiction, social anxiety and alexithymia. The study was conducted with 626 adolescents aged between 12 and 15 years who wanted to participate in the study and who gave their parents' approval. Ethical Committee, institution permit, confirmation of adolescent and their parents have been taken for the research. Data was collected through `Introductory Features Form`, `Digital Game Addiction Scale (DGAS)`, `Socıal Anxıety Scale For Adolescents (SAS-A)`, `Alexıthymıa Scale for Chıldren (ASC)`. Descriptive statistics, independent t, Mann-Whitney U, ANOVA, Kruskal-Wallis tests and Spearman correlation analysis were used in the evaluation of the data. Mean age of adolescents participating in the study was found to be 13.20 ± 0.79 years and 62.6% of them were male. It was determined that the mean score of DGAS was higer in the of adolescents who is gender-male, using internet for over three hours a day and play strategy type game. It was found that mean score of SAS-A was higer in the adolescents who is age 12-13, low socioeconomic status. In addition, it was determined that mean scores of SAS-A was higer in the adolescents who have no smartphones phones and internet in the their smartphones phones, play simulation type game and have a health problems. However, it was found that mean scores of SAS-A were lower in adolescents whose mother education level was high school, father education level was higher than university level. It was found that mean scores of ASC were higher in the adolescents who mothers work as workers, socioeconomic status is low, academic achievement score is good and have health problems. However, it was determined that there was a positive correlation between GAS, SAS-A and ASC. In the direction of these results; it can be suggested that deal with current problems such as digital game addiction, social anxiety and alexithymia in adolescents and appropriate initiatives by foreseeing the problems that may arise.Key Words: Alexithymia, digital game addiction, adolescent, social anxiety | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Ergenlerde dijital oyun bağımllılığı, sosyal kaygı ve aleksitimi düzeylerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of digital game dependency, social respect and alexision levels in adolescent | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-22 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10173961 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 624682 | |
dc.description.pages | 74 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |