Türk ve yabancı uyruklu lise öğrencilerinininternet bağımlılığı, yaşam kalitesi ve fiziksel aktivite düzeylerinin karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Sucan, Serdar | |
dc.contributor.author | Yoka, Osman | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:55:29Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:55:29Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-03-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/118681 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı; Türk ve yabancı uyruklu lise öğrencilerinin internet bağımlılığı, yaşam kalitesi, fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir.Çalışmaya Kayseri'de eğitim gören 15-20 yaş arasındaki 350 Türk ve 350 yabancı uyruklu olmak üzere toplam 700 öğrenci katıldı. Gönüllü öğrencilere dört ayrı bölümden oluşan anket formu uygulandı. Anket formunda, `Kişisel Bilgi Formu`, `İnternet Bağımlılığı Ölçeği`, `SF-36 Yaşam Kalitesi Ölçeği` ve `Uluslararası Fiziksel Aktivite Ölçeği-Uzun Formu` yer aldı. Araştırmaya katılan öğrencilerin boy ortalaması 168±7.902 cm, kilo ortalaması ise 59.19±10.523 kg bulundu. Gruplararası ölçümlerinin karşılaştırılması sonucunda; öğrencilerin internet bağımlılığı ile tüm alt boyutları (kontrol kaybı, aşırı online kalma isteği ve sosyal ilişkilerde olumsuzluk) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Yaşam kalitesinin fiziksel fonksiyon, sosyal fonksiyon, emosyonel sorunlara bağlı rol kısıtlılıkları, mental sağlık, ağrı ve genel sağlık alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Fiziksel aktivite düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmadı (p>0.05). Araştırmada elde edilen veriler ortalama, standart sapma ve yüzde olarak sunuldu. Çoklu grupların karşılaştırılmasında Mann Whitney U Testi ve Kruskall Wallis Testi-H testi kullanıldı. Varyans homojenliğine bakmak için Post Hoc Multiple Comparisons testlerinden Kruskal-Wallis one-way ANOVA testi kullanıldı. Değişkenler arasındaki doğrusal değişim Spearman sıra korelasyon katsayısı kullanılarak incelendi. Veriler SPSS 22.0 istatistik paket programında değerlendirildi ve p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.Sonuç olarak, internet bağımlılığının olumsuz yönlerine dikkat edilerek, verimli internet kullanımı konusunda ebeveynler ve eğitimciler eğitilmeli, öğrencilerin internet kullanımı konusunda bilinçlenmeleri sağlanmalıdır.Anahtar kelimeler: Öğrenci, İnternet, Yaşam Kalitesi, Fiziksel Aktivite | |
dc.description.abstract | This article investigates the differences between Turkish and foreign high school students living in Kayseri in terms of internet addiction, quality of life and physical activity.15-20 year-old high school students in Kayseri participated in the study. The participants consisted of 700 students in total including Turkish 350 and international students 350. Questionnaire consisting of 4 seations was administered to the volunteer students. `Demographics`, `Internet Addiction Scale`, `SF-36 Quality of Life Scale` and `International Physical Activity Scale-Long Form` take part in the questionnaire. Respondents were stated as 59.19±10.523 kg and 168±7.902 cm. All statistical procedures comparing data have suggested a significant difference between the participants internet addiction and all the other subcategories (loss of control, desire of being online and problems in social relations) (p<0.05). Findings suggest that there is a significant difference between the relation quality of life and physical function, social, social function, role constraint based on emotional problems, mental health, pain and finally general health conditions (p<0.05). There is no significant difference among physical activity levels according to the findings (p<0.05). Data analysis of the study were highlighted as mean, standard deviation and percentages. Comparison of the multi-groups was conducted in Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis-H Test. Kruskal Wallis one-way ANOVA was applied to check variance homogeneity. Data were evaluated in SPSS 22.0 statistics software program and p<0.05 was accepted as significant. As a result, the article sheds light upon the negative effects of internet addiction. Parents and teachers need to be educated about efficient use of internet and students should became conscious in terms of internet use.Keywords: Student, Internet, Quality of Life, Physical Activity | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Spor | tr_TR |
dc.subject | Sports | en_US |
dc.title | Türk ve yabancı uyruklu lise öğrencilerinininternet bağımlılığı, yaşam kalitesi ve fiziksel aktivite düzeylerinin karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Turkish and foreign students comparison of internet addiction, quality of life and physical activity levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-13 | |
dc.contributor.department | Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10274224 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERCİYES ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 615448 | |
dc.description.pages | 102 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |