Meslek lisesi öğrencilerinin mühendislik başarısı ve mühendislik eğitimine alternatif öneri: Mühendislik lisesi
dc.contributor.advisor | Can, Emine | |
dc.contributor.author | İlme, Yusuf | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:44:15Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:44:15Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-10-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/117004 | |
dc.description.abstract | Eğitim ve sanayinin entegrasyonu, ülkelerin insani kalkınması daha yüksek bir topluma kavuşmasını sağlayacak ve uluslararası değerlendirmelerde o ülkeyi gelişmiş ülkeler seviyesine çıkaracaktır. Bu araştırmada, daha gelişmiş bir sanayi için, yönetici ve uzman kadrosunu oluşturan mühendislerin ve ara eleman ve iş gücünü oluşturan teknisyen ve teknikerlerin eğitimleri için alternatifler araştırılmıştır. Araştırmamızın genel amacı, meslek lisesinden mezun olarak mühendislik fakültesini kazanan öğrencilerin fakültedeki başarısının diğer öğrencilerle karşılaştırılmasıdır. Araştırmada `Nedensel Karşılaştırma` yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni, teknoloji fakültelerindeki mühendislik bölümleridir. Bağımsız değişkenlerimiz ise meslek lisesi mezunu öğrenciler ve genel lise mezunu öğrencilerdir. Araştırmanın evreni Türkiye genelinde bulunan tüm mühendislik bölümü öğrencileridir. Örneklem olarak ise, Kocaeli ve Marmara Üniversitesi Teknoloji fakültelerine, 2013 yılında giren MTOK(Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kontenjanı) öğrencileri ve 2014 yılında giren normal kontenjan öğrencilerinden 2018 yılında mezun olanlar alınmıştır. Üniversitelerin yazılı izinleriyle toplam 231 öğrencinin notları değerlendirilmiştir. Marmara Üniversitesi'nden 40 MTOK, 90 normal, Kocaeli Üniversitesi'nden ise 23 MTOK, 78 normal kontenjan öğrencisi, kimlik bilgileri olmadan, araştırmaya dâhil edilmiştir. Üniversitelerden alınan veriler, araştırmaya göre düzenlenmiştir. Bölümlerde okutulan dersler uygulama ağırlıklı mesleki dersler ve bilimsel dersler olarak sınıflandırılmıştır. Excel programında tek tabloya dönüştürülen veriler, Özet Tablo ve Özet Grafik araçlarıyla analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda, her iki üniversitenin meslek lisesinden gelen MTOK kontenjanı öğrencileriyle, kendileriyle aynı dönemde mezun olan normal kontenjan öğrencilerinin aynı akademik başarıya sahip mühendisler olarak mezun oldukları görülmüştür. Hem uygulamalı mesleki dersler hem de teorik bilimsel derslerde yapılan karşılaştırmalarda, genelde göz ardı edilebilecek ölçüde küçük farklar ortaya çıkmıştır. Üniversite sınavlarında ortalama %35 daha fazla soru yaparak bölüme gelen normal kontenjan öğrencileriyle MTOK kontenjanı öğrencileri, neredeyse aynı ortalamayla mezun olmuşlardır. Hem mesleki bilgi ve becerisi, hem de doğal bilimlere hâkimiyeti üst düzeyde olması gereken mühendislik öğrencilerinin, lise seviyesinde uygulamaya dönük mesleki ders görmesinin daha yararlı olacağı değerlendirilmiştir. Buna bağlı olarak, ülkemizdeki Anadolu Teknik Liselerinin yeniden yapılandırılarak Mühendislik Lisesi'ne dönüştürülmesi önerilmiştir. Ayrıca, MTOK kontenjanı kaldırılarak tüm mühendislik fakültelerinde bu liselerden gelen öğrencilere uygun ölçüde bir ek puan verilmesinin daha faydalı olacağı değerlendirilmiştir. | |
dc.description.abstract | The integration of education and industry will enable the countries to achieve a higher society in human development and will raise the country to the level of developed countries in international assessments. In this research, the alternatives for the training of engineers who form the executive and expert staff and the technicians who make up the labor force have been investigated for a more developed industry. The general aim of our study is to compare the success of the students who have graduated from the vocational high school with the other students in the engineering faculty. `Causal-comparative` method is used in the research. The dependent variable of the research is the engineering departments in the technology faculties. The independent variables are vocational high school graduates and general high school graduates. The universe of the research consisted of all engineering department students are located throughout Turkey. The sample of the research is the 2018 graduates of the Kocaeli and Marmara Universities Technology Faculties, who entered the faculty in 2013 by the MTOK(vocational and technical secondary education) quota and in 2014 by the regular quota. A total of 231 students' grades were evaluated with the written permission of the universities. 40 MTOK and 90 regular quota students from Marmara University, and 23 MTOK and 78 regular quota students from Kocaeli University are included in the study without their identities. Data from universities are reorganized for the research. The lessons taught in the departments are classified as practical lessons and scientific lessons. The data merged into a single table in the Excel program were analyzed with the PivotTable and PivotChart tools.As a result of the study, it is seen that the MTOK quota and the normal quota graduates from the same semester have the same academic achievement. In comparison of both practical vocational lessons and theoretical scientific lessons, there have been small differences that are generally negligible. The students of the regular quota, who solved above 35% more questions in the university exams, and the students of the MTOK quota graduated almost the same average. It is considered that it is more beneficial for engineering students to have vocational education at high school level. Accordingly, it has been proposed that the Anatolian Technical High Schools in our country be restructured and transformed into Engineering High School. In addition, it has been considered that it would be more beneficial to give the students from that high school an additional score by the appropriate amount in all engineering faculties by removing the MTOK quota. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Mühendislik Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Engineering Sciences | en_US |
dc.subject | Teknik Eğitim | tr_TR |
dc.subject | Technical Education | en_US |
dc.title | Meslek lisesi öğrencilerinin mühendislik başarısı ve mühendislik eğitimine alternatif öneri: Mühendislik lisesi | |
dc.title.alternative | Engineering success of vocational high school students and alternative recommendation to engineering education: Engineering high school | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-26 | |
dc.contributor.department | Mühendislik Yönetimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Vocational education | |
dc.subject.ytm | STEM training method | |
dc.subject.ytm | Technical staff education | |
dc.subject.ytm | Technology education | |
dc.subject.ytm | Technical education | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Vocational high school students | |
dc.subject.ytm | Engineering education | |
dc.subject.ytm | Engineering high school | |
dc.identifier.yokid | 10261992 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 561795 | |
dc.description.pages | 131 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |