Yapıştırıcıyla birleştirilmiş kademeli bağlantılarda kademe uzunluğu ile bağlantının hasar yükü arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Akpınar, Salih | |
dc.contributor.author | Durmuş, Melek | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:38:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:38:26Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/116168 | |
dc.description.abstract | Havacılık, uzay ve otomotiv sektörlerinde kullanılan kompozit veya farklı tür malzemelerin birleştirilmesinde büyük avantajlarından dolayı sıklıkla tercih edilen birleştirme yöntemlerinden biri yapıştırıcıyla birleştirme yöntemidir. Yapıştırıcıyla birleştirme yönteminde sıklıkla kullanılan bağlantı tipi ise tek tesirli bindirme bağlantı tipidir. Tek tesirli bindirme bağlantılarda, eksantirik yüklemeden dolayı bindirme bölgesinin uçlarında hasara neden olan soyulma gerilmeleri oluşmakta ve bu soyulma gerilmelerini azaltmak için farklı bağlantı tipleri kullanılmaktadır. Bu bağlantı tiplerinden biriside, bindirme bölgesine kademeler açılarak elde edilen kademeli bindirme bağlantı tipidir. Bu çalışmada, çeki yüküne maruz aynı yapıştırma alanına sahip tek tesirli bindirme bağlantı, tek kademeli bindirme bağlantı ve beş faklı kademe uzunluğuna sahip üç kademeli bindirme bağlantı tiplerinin mekanik özellikleri deneysel ve nümerik olarak incelenmiştir. Deneysel çalışmada, yapıştırılan malzeme olarak AA2024-T3 alüminyum alaşımı, yapıştırıcı olarak ise çift bileşenli DP460 yapısal yapıştırıcı kullanılmıştır. Sonuç olarak, üç kademeli bindirme bağlantı tipi diğer bağlantı tiplerine göre daha fazla yük taşımaktadır. Ayrıca üç kademeli bindirme bağlantı tipinde kademe uzunluğunun değişmesi bağlantının hasar yükünü önemli derecede etkilemektedir. Deneylerden ve nümerik analizden elde edilen hasar yükleri incelendiğinde, nümerik analizde cohesive zone model kullanılması deneysel ve nümerik analiz sonuçlarının birbiriyle oldukça uyumlu olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışmada elde edilen diğer bir sonuç ise, üç kademeli bindirme bağlantısında bindirme bölgesinin uçlarında açılan ilk kademenin yaklaşık optimum uzunluğunun elde edilmiş olmasıdır. | |
dc.description.abstract | One of the often preferred bonding methods is the adhesive bonding method because of the great advantages of combining composite or different types of materials used in the aerospace, space and automotive industries. The type of connection that is often used in the method of bonded with adhesive is the single-lap joint connection type. Single-lap joints, due to eccentric loading, peel stresses that cause damage to the ends of the overlap zone are formed and different connection types are used to reduce these stripping stresses. One of these connection types is the type of stepping lap connection obtained by opening the steps to the overlap zone. In this study, have the same bonding area, single lap overlap joint, single step lap overlap joint and have the five different step length three step lap overlap joints types mechanical properties are experimentally and numerically investigated. In the experimental study, AA2024-T3 aluminum alloy as adherend material, the two-component DP460 structural adhesive is used as adhesive. As a result, the connection type to the three-step carries more load than other connection types. In addition, the change in the step length of the three-step joints type to has a significant effect on the damage load of the connection. When the damage loads obtained from the experiments and numerical analysis were examined, it was concluded that using the cohesive zone model in numerical analysis and the results of experimental and numerical analysis were quite compatible with each other. Another result obtained in the study is that the approximate optimum length of the first stage opened at the ends of the overlap zone in the three-step lap joints is obtained. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Mühendislik Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Engineering Sciences | en_US |
dc.title | Yapıştırıcıyla birleştirilmiş kademeli bağlantılarda kademe uzunluğu ile bağlantının hasar yükü arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship between the length of the joint and the damage load of the joint in the adhesively bonded step lap joints | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-09 | |
dc.contributor.department | Makine Mühendisliği Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10274296 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ERZURUM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 566200 | |
dc.description.pages | 78 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |