dc.contributor.advisor | Pesen, Cahit | |
dc.contributor.author | Özgen, Kemal | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:35:29Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:35:29Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/115705 | |
dc.description.abstract | Matematik eğitiminde, hızla gelisen ve değisen bilgi çağına paralel gelenekseleğitim anlayısı yerine aktif öğrenen, öğrenmeyi öğrenen, elestirel ve yaratıcıdüsünebilen ve problem çözebilen öğrencileri yetistirmek için yeni ve etkiliyaklasımlara ihtiyaç vardır. Bu yaklasımlardan biri de; öğrenci merkezli, problemedayalı ve tümevarımsal olan probleme dayalı öğrenme yaklasımıdır.Probleme dayalı öğrenme öğrencileri isbirlikli gruplar içinde günlük hayatproblemlerine çözüm aramaya iten eğitimsel metottur. Öğrenciler gerçek problemdurumlarına dayalı olarak öğretmen rehberliğinde problemi kesfetme, analiz etme,problemi çözme ve öğrenme için gerekli olan bilgiyi problem çözme yöntemiylebireysel ve grup olarak toplamayı öğrenirler.Bu arastırmanın amacı, probleme dayalı öğrenme yaklasımının ortaöğretim 9.sınıf matematik dersi fonksiyonlar konusunun öğretiminde öğrencilerin akademikbasarısı, matematik dersine yönelik tutumları ve hatırda tutma düzeyleri üzerindekietkisini incelemektir.Arastırma deneysel bir çalısma olup ön test ? son test kontrol gruplu desenkullanılmıstır. Çalısmada, deney grubunda probleme dayalı öğrenme yaklasımıizlenirken, kontrol grubunda geleneksel öğretim yaklasımı kullanılmıstır.Arastırma, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında, Diyarbakır ili, Çınar ilçesindebulunan Çınar Lisesi'nde aynı öğretmen tarafından eğitim verilen 9-D ve 9-Esınıflarında okuyan toplam 40 öğrenci üzerinde yürütülmüstür. Öğrencilerin özellikleriaçısından, her iki grubunda denk olduğu çalısmaya deney (20) ve kontrol (20)gruplarından öğrenciler katılmıstır.Veri toplama aracı olarak ?Matematik Basarı Testi?, ?Matematik Tutum Ölçeği?ve ?Öğrenci Tanıma Formu? kullanılmıstır. Ön test ve son testlerin uygulama sürelerihariç arastırma on hafta sürmüstür. Deneysel islemlerden önce ve sonra gruplara ön testve son test olarak basarı testi ve tutum ölçeği uygulanmıstır. Deneysel islemlerden 30gün sonra öğrencilerin hatırda tutma düzeylerini ölçmek için basarı testi tekraruygulanmıstır.Arastırma verileri SPSS paket program kullanılarak analiz edilmis veyorumlanmıstır. Elde edilen veriler, bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi, tek faktörlüve iki faktörlü varyans analizi, frekans, ortalama ve yüzde kullanılarakdeğerlendirilmistir.Arastırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda; matematik eğitimindeprobleme dayalı öğrenme yaklasımının, öğrencilerin;a.) Akademik basarı düzeylerini arttırdığı,b.) Matematik dersine yönelik tutum düzeylerini yükselttiği,c.) Hatırda tutma düzeylerini gelistirdiği,sonuçlarına varılmıstır.Probleme dayalı öğrenme yaklasımı ile ortaöğretim öğrencilerinde elestirel veyaratıcı düsünme, alternatif açıklamaları gelistirme, veri hazırlama, bilissel çatısmalarakatılım, alternatif hipotez gelistirme, hipotezleri test etmede deneyler tasarlama vebulunan açıklamalar arasında uygun hipotezi seçme etkinlikleri yoluyla anlamlıöğrenmenin yapıldığı aktif bilissel süreçlerin gelismesine katkı sağlayacaktır.Anahtar Sözcükler: Matematik Eğitimi, Probleme Dayalı Öğrenme, GelenekselÖğretim, Öğrenme Ürünleri, Bağıntı-Fonksiyon-?slem | |
dc.description.abstract | In mathematics education, paralel to knowledge era which is rapidly developedand changed instead of traditional education approach new and effective approachrequired for deveoping students to active learner, learn to learning, critical and creativethinker and problem solver. One of this approach is problem based learning which isstudent-centered, problem based and inductive approach.Problem based learning is an educational method which is promote students tofind solution for real-world problems into colloborative groups. Students learn, base onreal-world problems situations with teacher guidance discovering problem, analyze,solve problem and learn to gather konowledge required for learning with problemsolving by self and peers.The aim of this research is to examine the effect of problem based learningapproach on sudents? academic achievement, attitudes towards to mathematics lessonand retention levels in the teaching of functions issue in high school mathematics lessonat 9th grade.This research is an experimental study, which includes pretest and posttest withcontrol group. In the study, problem based learning approach was used with theexperimental group, whereas traditional teaching approach was used with the controlgroup.The research has been carried out in 2006-2007 educational year with total 40students from 9-D and 9-E classes, who were taught by the same teacher, in Çınar HighSchool, in Diyarbakır. Students who participated in this study are divided into two equalgroups, which are the experimental group (n=20) and control group (n=20).?Mathematics Success Test?, ?Mathematics Attitude Scale? and ?StudentRecognition Form? was used as data collection tools. This study is completed within tenweeks without the application of pretest and posttest. Before and after the experimentalprocesses, success test and attitude scale was applied to the groups as a pretest andposttest. 30 days after the experimental processes, success test was again applied inorder to evaluate retention levels of the students.The research data were analyzed and commented with the SPSS packageprogram. Obtained data was evaluated and analyzed by using t-test for dependent andindependent groups, one-way and two-way ANOVA, frequency, mean and percentage.As a result of collected data analyses in the research; it is concluded that inmathematics education problem based learning approach influenced students bya.) Increasing their academic achievement levels,b.) Increasing their attitudes levels towards to mathematics lesson,c.) Improving their retention levels.With problem-based learning high school students will able to think critical andcreative, develop different explanations, prepare data, participate to conflict issues,develop alternative hypothese, design experiments to examine hypothese and betweenfindings choose appropriate hypothese. Through this activities problem-based learningwill provide contributions to active cognitive process developing where meaningfullearning construct.Key Words: Mathematics Education, Problem Based Learning, TraditionalEducation, Learning Products, Relation-Function-Process | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Matematik dersinde probleme dayalı öğrenme yaklaşımının öğrenme ürünlerine etkileri | |
dc.title.alternative | The effects of problem based learning approach on learning products in mathematics lesson | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Matematik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Learning | |
dc.subject.ytm | Traditional teaching method | |
dc.identifier.yokid | 9014751 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 252792 | |
dc.description.pages | 181 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |