dc.contributor.advisor | Hevedanlı, Murat | |
dc.contributor.author | Özçelik, Ayhan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:27:10Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:27:10Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/114663 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme değerlendirme araçlarını kullanma sıklıkları ve karşılaştıkları sorunları ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri hem anket uygulanarak hem de yarı yapılandırılmış mülakat soruları ile toplanmıştır. Diyarbakır ili merkez ilçelerinde bulunan 96 Fen ve Teknoloji öğretmenlerine Ölçme Değerlendirme Araçlarını Kullanma Sıklıkları Anketi Ve Ölçme Değerlendirme Araçlarını Kullanma/Kullanmama Sebepleri anketi uygulanmıştır. 5 öğretmene ile mülakat yapılmıştır. Araştırmada kullanılan anketin likert kısmı SPSS 16 programı ile analiz edilmiştir. Analizde frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalamalar (X) ve standart sapmalar (ss) hesaplanmıştır.Bulgulara dayalı olarak Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin ölçme değerlendirme araçlarını kullanma sıklıkları incelendiğinde; öğretmenlerin çoktan seçmeli testlerinin, yazılı sınavlarını, tamamlama (boşluk doldurma) sorularını ve gözlem yöntemini çoğu zaman kullandıkları, sözlü sınavlarını, eşleştirme sorularını, performans değerlendirme, ürün seçki dosyasını (portfolyo), kavram haritalarını, tanılayıcı dallanmış ağaç, kelime ilişkilendirme, proje, drama, görüşme, grup ve/veya akran değerlendirme ve kendi kendini (öz) değerlendirme araçlarını ara sıra kullandıkları, yapılandırılmış grid yöntemini ise hiç kullanmadıklarını belirtmişlerdir.Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin ölçme değerlendirme araçlarını kullanma sıklıkları arasında cinsiyet, eğitim durumu, mezun oldukları fakülte, ders yükü, kıdemleri, mezun oldukları alan ve okuttukları sınıfların mevcutları açısından anlamlı bir fark bulunmamıştır.Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin ölçme değerlendirme araçlarını kullanma sıklıkları arasında hizmet içi eğitim alıp almama durumuna göre, hizmet içi eğitim alan öğretmenler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur.Fen ve teknoloji öğretmenleri ile yapılan yarı yapılandırılmış mülakat verilerine göre öğretmenlerin klasik yöntem olarak tanımladıkları çoktan seçmeli testlerini, boşluk doldurmaları ve eşleştirme sorularını çoğunlukla kullandıkları görülmüştür. Alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinden ise çoğunlukla proje, performans, öğrenci ürün dosyası araçlarının kullanıldığı görülmektedir. Öğretmenlerin çoğunluğu alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerden olan yapılandırılmış grid, kavram haritası ve tanılayıcı dallanmış ağaç araçlarını bilmediklerini ifade etmişlerdir.Araştırmaya katılan fen ve teknoloji öğretmenleri görüşmeden elde edilen bulgulara dayalı olarak, alternatif ölçme değerlendirme yöntemleri kendi sınıflarında kullanmalarının zaman aldığını, müfredatı yetişme kaygısı ile bu yöntemleri sıklıkla kullanmadıklarını ifade ettikleri görülmektedir.Araştırmaya katılan fen ve teknoloji öğretmenleri ile görüşmeden elde edilen verilerde ilköğretimlerde SBS (seviye Belirleme Sınavı) sınavının uygulanmasından dolayı daha çok çoktan seçmeli testleri kullandıklarını ifade ettikleri görülmektedir.Araştırmaya katılan fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntemler ile ilgili hizmet içi eğitim ihtiyacı hissettiklerini belirtmişlerdir.Anahtar Kelimeler: Ölçme, Değerlendirme, Geleneksel ve Alternatif Ölçme ve Değerlendirme. | |
dc.description.abstract | The study recovers the frequency of usage of assessment and evaluation techniques by science and technology teachers, and the problems they face. The data were collected by means of surveys and half-structured interviews. Usage frequency of assessment and evaluation techniques survey, and a survey about reasons for assessment and evaluation use/non-use for 96 Science and Technology Teachers in central districts of Diyarbakır city were conducted. Five teachers were interviewed. Surveys, the quantitative part of the research, were analyzed by means of the SPSS 16 program. Frequency (f), per cent (%), arithmetic averages (X) and standard deviations (sd) were calculated.According to the analysis based on the findings about the Science and technology teachers? usage frequency of assessment and evaluation techniques, the teachers state that they mostly use multiple choice tests, written exams, completion (filling in the blanks) questions and observation method; that they occasionally use oral examinations, matching questions, performance evaluation method, portfolios, concept maps, diagnostic branched trees; word association, project, drama, interview, group and/or peer evaluation and self evaluation methods; and that they never use structured grid.In regard to the Science and Technology teachers? use frequency of assessment and evaluation methods, there is no significant difference in gender, educational status, faculty of graduation, course load, seniority, field of graduation and sizes of the classes they master.With respect to the and Technology teachers? use frequency of assessment and evaluation methods, there is significant difference, in terms of in-service educational background, in favour of the teachers who have taken in-service education.According to the half-structured interview data collected from science and technology teachers surveyed, it is found that the teachers mostly use multiple choice tests, gap-filling, matching questions which they interpret as classical methods. Among alternative assessment and evaluation methods, it is seen that they use the methods of project, performance, portfolio. Many teachers say they don?t know the methods of structured grid, concept map, diagnostic branched tree that are among alternative methods.It is seen that science and technology teachers who were surveyed say that using alternative methods in their classes take time, that they can?t frequently use these methods because of their anxiety about catching the curriculum.The data gathered from science and technology teachers who participated in the search reveals they state they mostly use multiple choice tests on account of the examination briefly named as SBS (Placement Test) is held.Most of the science and technology teachers express their need for an in-service education about alternative methods.Key Words: Assessment, Evaluation, Traditional and Alternative Assessment and Evaluation. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma sıklıkları ve karşılaştıkları sorunlar | |
dc.title.alternative | The frequency of use of assessment and evaluation techniques by science and technology teachers and the problems they face | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Biyoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.identifier.yokid | 414477 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 300011 | |
dc.description.pages | 179 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |