Show simple item record

dc.contributor.advisorBekleyen, Nilüfer
dc.contributor.authorDağtan, Emrullah
dc.date.accessioned2020-12-07T08:06:08Z
dc.date.available2020-12-07T08:06:08Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111861
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı `Üniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavı'nın (ÜDS) ?washback effect? denilen ?geri etki? olarak tanımlanan teknik bir boyut açısından incelenmesidir. ÜDS, temelde Yükseköğretim kurumlarında görevli olan veya bu kurumlarda çalışmak isteyenlerin yabancı dil bilgilerinin ölçülmesinde kullanılan merkezi bir sınavdır. ?Doçentlik Sınav Yönetmeliği' uyarınca doçent adaylarının doçentlik başvurusu yapabilmek için bu sınavdan 65 veya üzerinde bir puan almaları gerekmektedir. Bu durumu çalışma zemini olarak kabul eden çalışmanın evreni olarak Diyarbakır İl Merkezi'nde bulunan Dicle Üniversitesi'nde görev alan öğretim üyeleri seçilmiştir. Çalışmaya toplam 575 öğretim üyesi dahil edilmiş olup bunlardan 161'i çalışmaya katılmıştır. Bunların 144'üyle birebir görüşülmüş, geriye kalan 17 kişi ise çalışmaya e-mail yoluyla dâhil edilmiştir. Merkez yerleşkede bulunan 13 ayrı Fakülte ve Yüksekokuldan çalışmaya dahil edilen katılımcılar arasında, en büyük grubu Yardımcı Doçentlerin oluşturduğu tespit edilmiştir.Çalışmadaki nicel veriler açık uçlu, çoktan seçmeli ve Likert ölçekli sorulardan oluşan bir anket yardımıyla elde edilmiştir. Nitel veriler oluşturmak amacıyla 10 katılımcıyla bire bir görüşmeler yapılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 17.0 programı kullanılırken nitel veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir.Araştırmanın sonuçlarına göre, özel ders, ÜDS'ye hazırlanma yöntemleri arasında en etkili yöntem olarak belirlenmiştir. ÜDS başarısı göz önünde bulundurulduğunda bayanların erkeklere göre, İngilizce dilini seçenlerin Almanca ve Fransızca dillerini seçenlere göre ve Sağlık Bilimleri alanında sınava girenlerin diğer alanlarda giren kişilere göre daha başarılı olduğu ortaya çıkmıştır. ÜDS'deki soru grupları düşünüldüğünde, kelime bilgisi sorularının diğerlerine göre daha zorlayıcı olduğu, ayrıca bu soruların ÜDS çalışmalarında en çok vurgulanan sorular olduğu anlaşılmıştır. ÜDS için düşünülen değişiklikler arasında ÜDS'nin dört beceriyi kapsayacak şekilde değişmesi gerektiği en çok oylanan seçenek olarak belirlenmiştir. Verilerin değerlendirilmesi sonucunda ÜDS'nin en çok okuma becerisini geliştirmeye yardımcı olduğu, dinleme, konuşma ve yazma becerilerinin ise sınava hazırlanan adaylar tarafından genellikle ihmal edildiği ortaya çıkmıştır.Anahtar Kelimeler: Washback, Sınav Etkisi, Pozitif Washback, Negatif Washback, IBFLE
dc.description.abstractIn this study, the effect of a problematizing foreign language test in Turkey, called IBFLE, is studied through a technical perspective called ?washback effect?. IBFLE is a proficiency test, which is essentially taken by university faculty members and their candidates to prove their linguistic competence. According to the ?Exam Regulations for the Candidates of Associate Professor?, the candidates are required to get a score of 65% or over to apply for the position of associate professor. Based on this fact, the population of the study included the full-time faculty members working at Dicle University, Diyarbakir. The total 575 faculty members were targeted, but a total of 161 participants took part. Of these, 144 were visited in person and the remaining 17 participated via e-mails. The participants were randomly chosen from 13 different faculties / schools located in the main campus of the University, and the majority of the respondents consisted of Assistant Professors.Quantitative data was collected by means of a questionnaire, consisting of open-ended and multiple-choice sections as well as Likert-type items. For qualitative data, semi-structured face-to-face interviews were conducted with 10 participants. Statistical analysis of the quantitative data was performed using SPSS 17.0, and the analysis of the qualitative data was carried out by means of content analysis.The results revealed that private tuition is the most common study style for IBFLE takers. In terms of IBFLE success, females seem to be better than males, the participants taking English do better than the ones choosing German and French, and the group of Health Sciences have a higher success rate than the other two groups. Among the question types in IBFLE, the vocabulary questions are revealed as the most challenging and also as the ones that are most emphasized in IBFLE preparations. For the changes proposed for IBFLE, the respondents are most positive in the need for an all-inclusive test which would assess all four skills in the language. As regards the washback, it was revealed that the IBFLE is best useful in promoting the reading skill and that the remaining skills, i.e. listening, speaking, and writing are often ignored in IBFLE preparations.Key Words: Washback, Impact, Positive Washback, Negative Washback, IBFLEen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİngiliz Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEnglish Linguistics and Literatureen_US
dc.titleÜniversitelerarası Kurul Yabancı Dil Sınavı`nın geri etki (Washback) açısından incelenmesi (Dicle Üniversitesi örneği)
dc.title.alternativeAn examination on the Washback effect of the Interuniversity Board Foreign Language Test (The example of Dicle University)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language education
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmWashback
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmInteruniversity Council
dc.subject.ytmForeign Language Achievement Test
dc.identifier.yokid432531
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDİCLE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid357644
dc.description.pages132
dc.publisher.disciplineİngiliz Dili Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess