dc.contributor.advisor | Dağlı, Abidin | |
dc.contributor.author | Yarar, Şeyhmus | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:05:30Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:05:30Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2020-09-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111760 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, genel liselerde görevli öğretmenlerin çalıştıklarıokullara ilişkin örgütsel güven düzeylerini tespit etmek ve okullardaki örgütselgüven düzeyinin bazı değişkenlere (cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim durumu, alan) görefarklılaşıp farklılaşmadığını saptamaktır. Öğretmenlerin örgütsel güven algıları`çalışanlara duyarlılık`, `yöneticiye güven``, `iletişim ortamı`` ve `yeniliğe açıklık`boyutları açısından değerlendirilmiştir.Araştırmanın evrenini, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında, Diyarbakır ilmerkezinde bulunan 19 resmi genel lisede görevli 1153 öğretmen, örneklemini ise;yine 19 resmi genel lisede görevli bulunan 498 öğretmen oluşturmaktadır. Budurumda örneklemin evreni temsil etme oranı % 43,19 'dur.Araştırmada veri toplama aracı olarak `Örgütsel Güven Ölçeği` kullanılmıştır.Bu ölçek Daboval, Comish, Swindle ve Gaster (1994) tarafından geliştirilen, Kamer(2001) tarafından Türkçe'ye çevrilen ve Yılmaz (2005) tarafından okullardakullanmak üzere yeniden uyarlanan, geçerlilik ve güvenirliği sınanan likert tipi birölçektir. Ölçeğin birinci bölümünde, kişisel bilgilere ilişkin sorular bulunmakta;ikinci bölümünde ise liselerde görevli öğretmenlerin örgütsel güven algılarınıölçmeye yönelik sorular bulunmaktadır. Verilerin analizi ve yorumunda yüzdelik, ttesti ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda eldeedilen verilerin çözümlenmesi, SPSS for Windows 15.0 programındanyararlanılarak yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır.Araştırma sonunda ulaşılan önemli bulgular şunlardır:1. Mesleki kıdem, eğitim durumu ve alan değişkenlerine göre öğretmenlerinörgütsel güven algıları arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Ancak `yeniliğeaçıklık` alt boyutunda cinsiyet değişkeni açısından algıları arasında anlamlı bir farksaptanmıştır. Örgütsel güvenin `yeniliğe açıklık` boyutunda erkek öğretmenler( x =3,33), bayan öğretmenlere ( x = 3,05) göre daha yüksek bir güvene sahiptir.2. Öğretmenlerin okul örgütüne ilişkin güvenleri, örgütsel güvenin `çalışanlaraduyarlılık` alt boyutunda `orta` ( x =2,97), `yöneticiye güven`` alt boyutunda `çok`( x =3,69), `iletişim ortamı`` alt boyutunda `çok` ( x =3,58 ) ve `yeniliğe açıklık` altboyutunda ise `orta` ( x =3.23) düzeyde saptanmıştır.iii3. Araştırmaya katılan öğretmenlerin çalıştıkları genel liselerdeki örgütselgüvene ilişkin algıları, ölçek bazında `orta düzeyde` ( x = 3,33) saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Güven, örgütsel güven, yöneticiye güven, yeniliğe açıklık, genellise. | |
dc.description.abstract | The aim of this research Is to determine the level of organizational trust of theteachers employed in general high schools towards their schools and to testwhether the organizational trust level in schools differentiate with respect to somevariables (gender, occupational experience, educational level and branch ) or not. Inthis study, the organizational trust level of teachers working in high schools is evaluatedaccording to some dimensions. These dimensions are `sensibility to employers'`, `trustto manager `, `communication environment' and `openness to modernity`.The population of this descriptive research based on survey method is composedof 1153 teachers employed in 19 public general high schools in the CentralDistrict of the city of Diyarbakır during 2010- 2011 academic year. 498teachers constitute the sample of this research. In this case, the sample representsthe research population in the percentage of 43,19.In research, `Organizational Trust Scale` is used for the purpose of gatheringdata. This scale is a type of Likert scale that is developed by Daboval, Comish, Swindleand Gaster (1994), translated to Turkish by Kamer (2001) and verified the validityand reliability, adapted for using in schools by Yılmaz (2005). The first part ofthe scale is composed of questions about demographic features of high schoolteachers participating in the research. The second part includes questions aimed atmeasuring the organizational trust perception of high school teachers. In accordancewith the purpose of the study, percentage , t-test, one-way Anova (variance) tests areemployed to analyze the data. For the statistical analyses SPSS 15.0 is used.Significance level is taken as 0.05These are the important results of the research:1. Significant difference is not found in `sensibility to employers'' , `trust tomanager`, `communication environment` and `openness to modernity` sub-dimensionsof organizational trust with respect to occupational experience of teachers, educationallevel of teachers and branch of teachers. But in terms of gender variable, the teachers'trust in the school organization demonstrates significant difference in `openness tomodernity` sub-dimension. In this respect, for the organizational trust sub-dimension,`openness to modernity` male teachers ( x =3,33) have higher trust than the femaleteachers ( x = 3,05).v2. The high school teachers' trust for their school is `at mid-level` ( x =2,97) in sub-dimension of `sensibility to employees`, `trust to manager` subdimensionis at `high level` ( x = 3.69), `communication environment' sub-dimensionis at `high level` ( x = 3,58) and `openness to modernity' sub-dimension is at`mid-level` ( x = 3.23).3. The results show that general high school teachers perceiveorganizational trust levels in their schools at a moderate level ( x = 3,33) .Key Words: Trust, organizational trust, trust to manager, openness to modernity,general high school | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Genel liselerde görevli öğretmenlerin kendi okullarının örgütsel güven düzeyine ilişkin algıları (Diyarbakır ili örneği) | |
dc.title.alternative | General high school teachers? perceptions regarding their schools organizational trust | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-30 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 458248 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 497297 | |
dc.description.pages | 111 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı | |