dc.contributor.advisor | Yıldız, İrfan | |
dc.contributor.author | Minteş, Özgür | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:04:08Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:04:08Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2019-07-21 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111567 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, Türkiye'de edebiyat fakültelerinde yer alan sanat tarihi bölümlerindeki eğitimin Cumhuriyet'ten günümüze tarihsel gelişimi ve bu günkü durumu ile bu üniversitelerin sanat tarihi bölümlerinin 2014-2015 eğitim-öğretim yılındaki ders adları ve içerikleri incelenmiştir. İnceleme sonucunda elde edilen veriler ışığında, sanat tarihi bölümlerinin lisans ders programları ders adları ve ders içerikleri açısından değerlendirilmiştir. Araştırmada, tarama yöntemi kullanılmıştır. Literatür taraması sonucunda sanat tarihi eğitiminin Türkiye'deki durumu ortaya konulmuştur. Sanat tarihi bölümlerinin lisans ders programları ve ders içerikleri üniversitelerin Bologna Bilgi Paketleri (Ders Bilgi Paketleri) sayfasından alınmıştır.Araştırmada Türk yükseköğretiminde öğrencisi bulunan ve eğitimin devam ettiği 32 sanat tarihi bölümünün lisans ders programları ve ders içerikleri değerlendirilmiştir. Ders programları ve ders içerikleri verilerinden tablolar oluşturulmuştur. Tablolardaki bulgulardan yola çıkarak lisans ders programlarındaki ders adları ve ders içerikleri karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın amacı, Türkiye'de yükseköğretim kurumlarındaki Sanat Tarihi eğitiminin gelişimini günümüzdeki durumu ile ortaya koymak, sanat tarihi bölümleri arasındaki ders programları çeşitliliğini ortaya koymak, lisans ders programlarında yer alan derslerin ve ders içeriklerinin sanat tarihi bölümleri arasında değerlendirmesini yapmak, elde edilecek bulgular sonucunda sanat tarihi bölümlerinde ortak bir lisans ders programı oluşturarak bu durumdan kaynaklı sorunların çözümüne katkıda bulunmaktır.Araştırmadan elde edilen sonuca göre; Yükseköğretim sanat tarihi bölümlerinde YÖK'ün belirlemiş olduğu bir ders programı olmadığı her sanat tarihi bölümünün kendi ders programını oluşturmuş olduğu tespit edilmiştir. Sanat tarihi bölümlerinin ders programlarının karşılaştırılması yapıldığında, seçmeli dersler haricinde çok sayıda zorunlu dersin olduğu belirlenmiştir. Bölümler arası ders uyumsuzlukları ve ders içerik farklılıkları Farabi Öğrenci Değişimi yoluyla ya da yatay geçiş yoluyla bölüm değiştirecek öğrenciler için sorun oluşturabilmektedir. Aynı sanat alanını konu edinen derslerde ortak bir ders adı belirlenmemiş ve aynı ders için çok farklı ders adları kullanılmıştır. Ders adlarının çok olması hem kavram karışıklığına sebep olmakta hem de bölümler arası ders adları açısından uyumsuzluk oluşturmaktadır. Sanat tarihi bölümlerinin lisans ders programlarında mimarlık ile ilgili derslerin ağırlıklı olduğu diğer sanat alanlarına ilişkin derslere aynı oranda yer verilmediği görülmektedir. Arkeoloji, Müzecilik, El Sanatları, Nümizmatik, Epigrafi ve Fotoğrafçılık gibi derslere programlarında yeterince yer verilmediği söylenebilir. Teknik resim ve rölöve gibi derslerde geleneksel şekilde el çizimleri yaptırılmakta, bilgisayar destekli teknik resim çalışmalarına yeterince yer verilmediği gözlenmiştir.Selçuklu Sanatı, İslam Sanatı, Avrupa Sanatı gibi derslerde, mimarlık, resim, heykel, el sanatları… gibi konulara yer verilmesi gerekmektedir. Ancak bu derslerde çoğunlukla mimarlık dışındaki konulara çok fazla yer verilmemektedir. Ders içeriklerinin hedeflere uygun nitelikte olmaması, amaçları ve sanat tarihi çalışmalarını olumsuz olarak etkileyebilecektir. Anahtar Kelimeler: Sanat, sanat eğitimi, sanat tarihi eğitimi, sanat tarihi ders programı | |
dc.description.abstract | The Evaluation of the Courses and Course Contents in the Art History Education in Tertiary EducationIn the present study, the process of education given in the departments of Art History under the faculties of literature located in Turkey has been examined from the establishment of the republic to today. To this aim, the programs and the contents of the Art History departments applied in 2014-2015 Academic Year were examined since these programs and their contents could be changed in each year. In light of the data obtained, the course names and the contents of the Art History Curriculum were examined. The Scanning method was used in this study. According to the literature review results the situation of the Art History Education in Turkey was revealed. The curriculum programs and the course contents were taken from the Bologna Information Packs (Course Information Packages) of the universities. İn the study, the curriculum and the schedules of 32 the departments of art history which have students ot the turkish universities and continue their educationwere evaluated. Tables were formed from the data of course curriculum and the contents. Based on the findings derived from the tables, the names of the courses in the curriculum and their contents were evaluated comparatively. The aim of this study is to reveal the recent situation of the Art Education at the Tertiary level with its development in Turkey; to reveal the process of same art branch given with the different course names and the contents; to create a common course curriculum to be taught in the Art History Departments and to find out possible solutions that can be derived from this new common program.To make the study more understandable and to put it on a scientific basis the concepts related to Art History Education in Turkish Education System, the description of the Art History, the beneficial sub disciplinary braches to Art History Education (art appraisal, sociology, anthropology, aesthetics, art criticism etc..) and the relationship between these two components and the concept of art education were explained. According to the results revealed from the study, although there is an increase in the number of departments in the tertiary level about Art History Education, it is concluded that an adequate place is not given to Art History Education at lower level education as well as art historians.Since there is not a common curricula program at the tertiary level about Art History Education set by the Higher Education Council (HEC-YÖK) each Art History Education Department sets and follows their own curriculum program. When the comparison done in relation to Art History Programs' curriculum excluding the selective courses, it is determined that there are too many must courses. The course mismatches and the differences in the course contents can be problematic for the students who change their departments by Farabi Student Transformation or transformation. It is observed that different course names used for the same art branch course instead is using a common course name. The variation in the course names can cause to misunderstanding and mismatch in relation to both for the concept and the courses among the departments. It is observed that courses related to architecture are more common than other courses related to Art History in the Art History Departments. It can be said that there is not enough attention for Archaeology, Museology, Crafts, numismatics, epigraphy and Photography courses. It is observed that there is not adequate place for the computer aided technical studies in the programs. However, these courses are handled in technical drawing courses and survey courses in the traditional way of hand drawings. In the Seljuk Art, Islamic Art, and European Art courses architecture, painting, sculpture, art and crafts issues should be given. However, it is only architecture knowledge given in such courses. The aims and the studies on the Art History Education can be affected negatively when the course contents are not appropriately qualified according to the aims.It is predicted that the graduates can have difficulties in their profession when there are contents that mismatch with the aims and objectives. A common curriculum program can be set for the Art History Departments and the contents can be updated. The results of this study can be used in the development of Art Education History at all levels of national education in Turkey. Key Words: Art, Art Education, Art History,Art History Education, Curriculum of Art History | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.subject | Art History | en_US |
dc.title | Yükseköğretim sanat tarihi bölümlerinde yer alan derslerin ve ders içeriklerinin değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | The evaluation of the courses and course contents in the art history education in tertiary education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-07-21 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Program evaluation | |
dc.subject.ytm | Universities | |
dc.subject.ytm | Art history | |
dc.subject.ytm | History course of art | |
dc.subject.ytm | Higher education programming | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Higher education institutions | |
dc.subject.ytm | Curriculum | |
dc.subject.ytm | Content analysis | |
dc.identifier.yokid | 10118639 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 446075 | |
dc.description.pages | 356 | |
dc.publisher.discipline | Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı | |