Otistik çocuklarda dil ve iletişim becerileri (3-6 yaş arası)
dc.contributor.advisor | Tarcan, Ahmet | |
dc.contributor.author | Erbilgin, Deniz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:03:33Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:03:33Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111474 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, 3-6 yaş arası otistik çocukların Peabody Resim-Kelime Testi kullanarak alıcı dil becerisini ölçmek ve aynı yaş grubundaki otistik özellik göstermeyen çocukların alıcı dil seviyelerini karşılaştırmak ve otistik çocukların dil gelişimlerine katkıda bulunmaktır. Araştırmanın evrenini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ilinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim gören 22 otistik çocuk oluşturmaktadır. Söz konusu çocuklar yaş, cinsiyet, baba eğitimi, evde konuşulan diller, kardeş sayısı, annenin çalışma durumu, çocuğun televizyon izleme alışkanlığıkonularında araştırılmıştır. Bu araştırmayı yaparken de çocukların ailelerine bir anket uygulanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, benzer yaş kategorisindeki erkek otistiklerin, kız otistiklere oranla alıcı dil becerileri karşılaştırılmıştır. Babanın eğitim durumu ile çocukların almış oldukları dil puanları tablo olarak verilmiştir. Ayrıca tek dil (Türkçe) konuşan çocuklar ile iki dil (Türkçe ve Kürtçe) konuşan çocukların alıcı dil puanları arasında bir farklılık bulunup bulunmadığı da incelenmiştir. Evde konuşulan dil sayısı dışındakardeş sayısı ile çocukların dil puanları arasında bir ilişki olup olmadığına da bakılmıştır. Yine bunun gibi, annelerin çalışma durumu, otistik çocukların televizyon izleme durumları ile Peabody dil puanları arasında ilişki incelenmiştir.Normal dil gelişimi gösteren sağlıklı çocuklarda yaşla doğru orantılı artan dil puanlarının otistik çocuklarda da geçerli olup olmadığı sorgulanarak otistik çocukların yaşlarıyla orantılı olarak ortalama dil puanları ile ilgili tahmin geliştirilmeye çalışılmıştır. Yaş ve dil puanı arasındaki ilişkinin cinsiyete göre değişiklik gösterip göstermediğinin anlaşılabilmesi için otistik kızlar ve otistik erkekler ayrı tablolarda ve grafiklerde değerlendirilmiştir.Anahtar Kelimeler: İletişim, Dil, Alıcı Dil, Otizm, Peabody | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to measure the language skills of autistic children aged 3-6 years by using Peabody Picture Vocabulary Test-(PPVT) and compare them with the levels of receptive language of non-autistic children in the same age group in order to contribute to the language development of autistic children.A group of 22 autistic children attending school during the 2014-2015 school year in special rehabilitation centers in Diyarbakir under the Ministry of National Education are the subjects of the study. For each autistic child, the following parameters were determined by a survey applied to families of autistic children: age of the child,sex, father's education level, languages spoken at home, number of brothers and sisters, mother's profession, the habit of watching TV.During the investigation, receptive language skills of autistic boys and those of autistic girls in the same age group were compared. Father's education level and the points obtained by the children at the Peabody test were given in the table. Moreover, the difference between the scores for receptive language between children speaking one language (Turkish) and children speaking two languages (Turkish and Kurdish) was sought. We also examined the relationship between children language scores with the number of siblings in the family. Finally, the correlation between the mother's profession, watching TV and Peabody scores was determined. The estimates were made on the language points to determine whether there was an increase in direct proportion to age in normal children with normal language development with autistic children. In order to understand better whether there are differences between age and language issues (language scores), the tables and charts were assessed separately.Keywords: Communication, Language, Receptive Language, Autism, Peabody. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Otistik çocuklarda dil ve iletişim becerileri (3-6 yaş arası) | |
dc.title.alternative | Language and communication skills in autistic children (Between 3-6 years old) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Communication skill | |
dc.subject.ytm | Receptive language abilities | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Language development | |
dc.subject.ytm | Autistic children | |
dc.subject.ytm | Language skills | |
dc.identifier.yokid | 10107052 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 446072 | |
dc.description.pages | 78 | |
dc.publisher.discipline | Yabancı Dil Öğretimi Bilim Dalı |