İlkokullarda görevli öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki (Mardin ili örneği)
dc.contributor.advisor | Dağlı, Abidin | |
dc.contributor.author | Averbek, Emel | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:02:59Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:02:59Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111404 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, kamu ilkokullarında görevli öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Mardin il merkezinde bulunan 90 ilkokul ve bu okullarda görevli 700 öğretmen, örneklemini ise evrenden random yöntemi ile seçilen 40 ilkokul ve bu okullarda görevli 346 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Örgütsel Yabancılaşma ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışı arasındaki ilişkiler Sperman korelasyon katsayı kullanılarak incelenmiştir. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde edilen bazı önemli bulgular aşağıda sıralanmıştır. Öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma davranışı ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasında orta düzeyde ve negatif (r =-.510, p < .01) yönlü bir ilişki olduğu, öğretmenlerdeki örgütsel yabancılaşma davranışları artıkça örgütsel vatandaşlık davranışının azaldığı saptanmıştır.Anahtar Kelimeler: Yabancılaşma, örgütsel yabancılaşma, örgütsel vatandaşlık davranışı | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the relationship between the organizational alienation and the organizational citizenship behaviours of primary teachers. The research population consists of 700 teachers from 90 primary schools in the central district of Mardin in the academic year of 2015-2016. The data collection instrument was applied to randomly selected 346 teachers from 40 schools. For the analysis of the data; mean scores, standard deviations, Mann–Whitney U test and the Kruskal–Wallis test were used. The relationship between organizational alienation and organizational citizenship behavior were examined by means of Spearman's rank correlation coefficient. The level of significance was 0.05. In the study, a moderate level of negatively significant relationship was found between organizational alienation and organizational relationship behaviours (r = -.510, p < .01). The less organizational alienation, the more organisational citizenship behaviours.Key Words: Alienation, organisational alienation, organizational citizenshipbehaviou | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokullarda görevli öğretmenlerin örgütsel yabancılaşma ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki (Mardin ili örneği) | |
dc.title.alternative | The relationship between the organizational alienation and organizational citizenship behaviours of the primary school teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary school teachers | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Organizational alienation | |
dc.subject.ytm | Organizational citizenship behavior | |
dc.subject.ytm | Alienation | |
dc.identifier.yokid | 10111888 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 446065 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |