Show simple item record

dc.contributor.advisorÇırak, Yüksel
dc.contributor.authorGüngör, Zuriye
dc.date.accessioned2020-12-07T08:02:50Z
dc.date.available2020-12-07T08:02:50Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111363
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, okul psikolojik danışmanları ile öğretim elemanlarının mesleğe ilişkin bazı konulardaki algılarını incelemektir.Araştırmanın örneklemi Ankara, Eskişehir, Giresun, Samsun, Erzurum, Konya, İstanbul, Denizli, İzmir, Malatya, Hatay illerinde çalışan 12 öğretim elemanı ve 12 psikolojik danışmandan oluşmaktadır.Araştırma için gerekli olan veriler nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Görüşme araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Buna göre veriler, önceden belirlenen kategorilere göre incelenmiş, kodlanmış ve sonra frekans ve yüzdelik değerlere dönüştürülmüştür. Psikolojik danışman ve öğretim elemanlarına sorulan sorular doğrultusunda sonuçlar yorumlanmıştır.Verilerin içerik analizi ile çözümlenmesi sonucunda; PDR lisans eğitiminin uygulama boyutunda sıkıntılar olduğu, mesleki kimlikte sıkıntıların devam ettiği, öğretim elemanı göre öğrenci sayısının fazla olduğu, psikolojik danışmanların donanımlı yetiştirilmediği, psikolojik danışma boyutunda yetersizliklerin olduğu saptanmıştır.PDR Lisans eğitiminde alınan özellikle uygulama dersleri başta olmak üzere bütün derslerin danışmanların işlerini kolaylaştırdığı saptanmıştır.Psikolojik danışmanlar ve öğretim elemanlarına dört yıllık lisans eğitiminin psikolojik danışman olabilmek için yeterli olmadığını, yüksek lisans dercesine veya en az beş yıllık eğitime ihtiyaç oluğu tespit edilmiştir.Psikolojik danışmanlar ve öğretim elemanlarının, psikolojik danışmanlardan beklentilerin çok yüksek olduğu algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Psikolojik danışmanlar ve öğretim elemanlarına, psikolojik danışmandan mesleğin gerektirdiği ilkelere göre davranma, psikolojik danışma becerilerini iyi biliyor olma, yönetmelikte belirlenmiş görevler, iyi kişilik özelliklerine sahip olma, iletişim becerilerine sahip olma gibi özelliklerin beklenmesi gerektiği algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Öğretim elemanlarının ve psikolojik danışmanların daha çok mesleki yeterlilik ve psikolojik danışmanlık rollerinden doyum elde ettikleri belirlenmiştir.Öğretim elemanlarına ve psikolojik danışmanların hizmetiçi eğitimlerini hem nitel hem de nicel anlamda yetersiz buldukları belirlenmiştir.Öğretim elemanları ve psikolojik danışmanların lisansta verilen eğitimin çalışma alanına uygun olmadığı algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Öğretim elemanlarına ve psikolojik danışmanların; psikolojik danışma hizmetlerinin veli ve öğrenciler tarafından kabul edilmediğini ancak bunun eskiye oranla daha iyi bir düzeyde olduğu algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Öğretim elemanları ve psikolojik danışmanlar; psikolojik danışmanların lisanstan mezun olduktan sonra üst eğitim kurumlarıyla bağlantılarının olmadığı algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Öğretim elemanları ve psikolojik danışmanların; psikolojik danışmanların süpervizyon desteği alabilecekleri çeşitli sevk kaynakları olduğu algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Öğretim elemanları ve psikolojik danışmanların, öğretim elemanlarının alandaki uygulamalardan haberdar olmadıkları algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Öğretim elemanları ve psikolojik danışmanların, milli eğitime bağlı okullarda uygulanan PDR programlarının ön hazırlık yapılmadan, yeteri kadar uzman yetiştirilmeden hayata geçirilmiş olması, esnek olmaması, kaynaştırma öğrencilerinin göz ardı edilmesi, etkinliklerin hepsinin öğrenci seviyesinde olmaması, uygulanabilirliliği ilgili sorunları olduğu algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Okullarda uygulanan rehberlik hizmetlerinin hem nitelik hem de nicelik açısından istenilen seviyeye ulaşmadığı belirlenmiştir.Öğretim elemanları ve psikolojik danışmanların; süpervizyon eğitiminin yetersiz olduğu algısına sahip oldukları belirlenmiştir.Öğretim elemanları ve psikolojik danışmanların; mesleki etik konusunda herhangi bir problem yaşamadıkları gözlenmiştir.
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine the perception of counselors and supervisors about the profession who study in the counseling field.The sample of this study comprises 12 supervisors and 12 counselors who work in Ankara, Eskisehir, Giresun, Samsun, Erzurum, Konya, Istanbul, Denizli, Izmir, Malatya, Hatay.The data, which are required of qualitative research method. The interviews are implemented by the researcher who develops the interview form. The data are analyzed using the technique of content analyzing. The data are examined, encoded and converted to the frequency and percentage values according to the categories which are determined before analyzing the data. The results are interpreted in the light of the questions which are asked to the counselors and the supervisors.It is determined that;-There are some problems in the implication aspects of counseling undergraduate education.-The problems are steady in professional identity.-There are more students than experts of counseling at university.-Counselors are not well-educated.-There are some deficiencies in the aspects of counseling.During the undergraduate degree, the courses which comprise especially implication facilitate the counselors? personal studies and implications.It is determined that the counselors and supervisors think that studying four years undergraduate degree is not adequate, master degree or the five years undergraduate degree may be needed.The counselors and the supervisors have the perception that the expectations from the counselors are too high.The supervisors and the counselors think that some competencies are expected from the counselors such as behaving according to the professional principles, being good at the counseling skills, having good personality, having the communication skills and having the responsibility of work which is determined by the regulations.The supervisors and the counselors have more satisfaction in professional adequacy in counseling roles.The supervisors and the counselors think that the in-service education is adequate both quantitively and qualitively.The supervisors and the counselors have the perception that the education is given during the undergraduate degree not suitable for the working field of counseling.The supervisors and the counselors have the perception that the counseling services are not accepted by the parents and the students. However the situation is better than the past.The supervisors and the counselors think that they do not have any relation with the education foundation such as universities and also the counselors and the supervisors have the perception that they find lots of reference resources which they can get help from.The supervisors and the counselors have the perception that they are not aware of the implementation in the counseling field.The counselors and the supervisors think that there are some implication problems in the counseling field which make them more difficult such as deficiencies in counseling and guidance programs which are conducted without preparation, and the absence of the counselors, being not flexible, ignoring the students which are studying in the implementation of mainstreaming program, being not suitable for the level of students.The guidance services which conduct into the school are not enough both the aspect of the quantity and the quality.Although there is a meaningful increase at the level of acceptance of the counselor by the public than the past, the meaningful increase is not adequate for the acceptance which is perceived as required level for the counseling field.The research also shows that the counselors, who work in counseling field, have the perception that their salary is low. It is indicated that supervisors and counselors perceive the supervision is not adequate. Also, it is observed that the supervisors and the counselors do not experience any problems about the professional ethics.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOkul psikolojik danışmanlarının ve öğretim elemanlarının mesleğe ilişkin bazı konulardaki algılarının incelenmesi
dc.title.alternativeExamınatıon of the perceptıons of the counselors and the supervısors about the professıon who study ın the counseling field
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmConsultants
dc.subject.ytmPsychological consulting
dc.subject.ytmOccupational expectations
dc.subject.ytmGuidance teacher
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmGuidance services
dc.subject.ytmInstructors
dc.identifier.yokid390553
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid277611
dc.description.pages166
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess