Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi (Diyarbakır il örneği)
dc.contributor.advisor | Efe, Rifat | |
dc.contributor.author | Akyil, Sadrettin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:02:44Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:02:44Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111349 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Diyarbakır il merkezinde bulunan ve laboratuvarı olan 34 ortaöğretim kurumunda görevli biyoloji öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel kısmı için evrenin tamamına gidildiğinden örneklem seçilmezken, nitel kısmı ise tabaka örnekleme yoluyla seçilen 11 öğretmen ile yürütülmüştür. Karma nitelikte ve durum çalışması modelinde gerçekleştirilen bu araştırmada gerekli olan veriler hazırlanan `Laboratuvar Yeterlikleri Belirleme Ölçeği` ve öğretmenlerle yapılan görüşmeler aracılığı ile toplanmıştır. Hazırlanan ölçeğin yapılan ön uygulama sonucu güvenirlik (cronbach alpha) katsayısı 0,892 olarak bulunmuştur. Verilerin analizi SPSS analiz programı aracılığıyla gerçekleştirilmiş olup, analizde yüzde, frekans, bağımsız örneklem t-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve çoklu karşılaştırma testlerinden Scheffe testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel ve nitel bulgularına bağlı olarak elde edilen sonuçları şu şekilde özetlenebilir: 1.Biyoloji öğretmenleri laboratuvar yöntemini önemli bulmaktadır.2.Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşleri düşük düzeyde kalmaktadır. 3.Biyoloji öğretmenlerinin cinsiyetleri, laboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşlerini etkilemektedir. Erkek öğretmenlerin yeterlik görüşleri kadın öğretmenlerden daha yüksek düzeydedir.4.Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşleri, mezun oldukları yüksek öğretim kurumu ve hizmet süresi değişkenlerinden etkilememektedir.5. Biyoloji öğretmenlerininlaboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşlerini okul türü değişkeni etkilemektedir. Fen liselerinde çalışan öğretmenlerin yeterlik görüşleri diğer okul türlerinde çalışan öğretmenlere göre yüksektir. | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to examine biology teachers' opinions about laboratory competences according to different variables. The universe of the research is composed of biology teachers working in 34 secondary education institutions in Diyarbakır province center and laboratory. For the quantitative part of the study, the sample was not selected because the universe was complete, while the qualitative part was carried out with 11 teachers chosen by sampling. The data required for this research, which was carried out in the mixed case and case study model, were collected through the `Laboratory Qualification Determination Scale` and the interviews with the teachers. The pre-treatment reliability (cronbach alpha) coefficient of the prepared scale was found to be 0.892. Analysis of the data was carried out by means of the SPSS analysis program and the analysis was based on percentage, frequency, independent sample t-test, one way variance analysis (ANOVA) and Scheffe test of multiple comparison tests.The results obtained based on the quantitative and qualitative findings of the study can be summarized as follows:1. Biology teachers find laboratory method important.2. Biology teachers' opinions about laboratory competencies are low.3. Biology teachers' gender affects their views on laboratory competences. Male teachers' proficiency opinions are higher than female teachers.4. Biology teachers' opinions about laboratory competencies do not affect the variables of higher education institutions and service years they graduate.5. School type variable influences the opinions of biology teachers about lab competencies. The proficiency of teachers working in science high schools is higher than teachers working in other school types. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi (Diyarbakır il örneği) | |
dc.title.alternative | Examination of opinions of biology teachers about laboratory proficiency according to different variables (Diyarbakır province example) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Sufficiency | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Biology | |
dc.subject.ytm | Diyarbakır | |
dc.subject.ytm | Biology lesson | |
dc.subject.ytm | Biology education | |
dc.subject.ytm | Laboratory studies | |
dc.subject.ytm | Laboratories | |
dc.identifier.yokid | 10155607 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 472036 | |
dc.description.pages | 88 | |
dc.publisher.discipline | Biyoloji Eğitimi Bilim Dalı |