Show simple item record

dc.contributor.advisorEfe, Ahmet
dc.contributor.authorAteş, Üveys
dc.date.accessioned2020-12-07T08:02:27Z
dc.date.available2020-12-07T08:02:27Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111303
dc.description.abstractTezimizde İslam hukukunun muâmelâtla alakalı konuları arasında önemli yeri olan akitlerin feshedilme ilke ve esasları ele alınmıştır. Tez konumuz yalnızca borçlar hukuku alanına dâhil olan akitlerin feshiyle sınırlı bulunmamakta, nikâh akdi dâhil olmak üzere fürû-i fıkıh kaynaklarında konu edilen bütün akitleri ilgilendirmektedir. Konu ele alınırken belli bir fıkıh mezhebi esas alınmamış, çoğunlukla dört mezhebin yaklaşımları aktarılarak ve gerek duyuldukça başka mezhep ve müçtehitlerin görüşlerine de temas edilerek, fesih işleminin İslam hukukundaki yeri bütüncül bir şekilde ortaya konulmaya çalışılmıştır. Tezimiz giriş ve sonuç dışında üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde öncelikle tez konusuna hazırlık amacıyla tasarruf, hukuki işlem ve akit kavramları tanımlanıp akitle ilgili temel hususlara temas edildikten sonra feshin kavramsal çerçevesi çizilmiştir. Bu doğrultuda feshin tanımı yapılmış, benzer kavramlarla ilişkisi tahlil edilmiş ve fesih türleri incelenmiştir. Bu bölümde ayrıca İslam hukukunda feshin meşruiyetinin dayandığı delil ve ilkeler incelenmiş, bu münasebetle feshin şer'î hükmü, meşruiyetinin şartları ve meşru oluşuna engel görülen haller üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde İslam hukukuna göre fesih hakkı doğuran sebepler tafsilatlı bir şekilde ele alınmıştır. Üçüncü bölümde ise fürû-i fıkıh eserlerinde ele alınan akitler kendi içerisinde tasnif edilerek feshe elverişlilik açısından incelenmiştir. Tezimizde netice itibariyle İslam hukukunda tek taraflı feshin meşruiyetinin akdin bağlayıcı yapıda olmamasının veya bağlayıcılık vasfını yitirmesinin bir sonucu olduğu, bağlayıcı yapıdaki akitlerin üç fıkhî ilkeden -karşılıklı rızanın gerekliliği, zararın önlenmesi ve giderilmesi, şer'î kurallara aykırı olmama ilkelerinden- birine aykırılık içerdiği durumlarda veya bu ilkelerin gerektirdiği hallerde bağlayıcılık vasfını taşımamış sayıldıkları ve ilgili tarafça feshedilebilir kabul edildikleri tespit edilmiştir.
dc.description.abstractThe rules and principles for cancelation of contracts, which have an important place among the topics of Islamic Law related to official transactions, have been discussed in our thesis. Our thesis subject is not limited to the cancelation of contracts included in the field of obligations law, but it is also concerning all the contracts mentioned in all secondary Islamic Law sources, including marriage contract. A particular religious sect is not based on while dealing with the subject, the place of cancellation transaction in Islamic Law is tried to be revealed with an integrated approach by usually giving place to the approaches of the four religious sects, and by touching upon the opinions of other sects and interpreters of Islamic Law when the occasion arises.Our thesis is consisted of three sections except the introductory and conclusion sections. In the first section; after the concepts of disposition, legal transaction and contract are defined and fundamental issues are touched upon, conceptual framework of the cancelation is drawn. Accordingly, cancelation is defined, its relation with similar concepts is analyzed, and types of cancelation are examined. Moreover, the arguments and principles in Islamic Law that the legitimacy of cancellation is based on are examined, and the religious consequences of cancelation, legitimacy conditions and the circumstances that are considered to be preventing legitimacy are emphasized in this section. In the second section; the reasons bearing right of cancellation pursuant to the Islamic Law are discussed in detail. In third section; contracts that are discussed in secondary Islamic Law sources are classified among themselves and examined in terms of suitability for cancelation. Consequently, it was concluded in our thesis that the legitimacy of a unilateral cancellation in Islamic Law is a result of the fact that the contract is not binding or it lost its binding nature; the contracts are considered to be not having binding nature when they include any contradiction to these three Islamic Law principles –requirement of mutual consent, prevention and repairing damages, and being not contrary to the Islamic rules- or in the circumstances required by these principles, and they are accepted to be voidable by the relevant party.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.titleİslam Hukukunda akitlerin feshi ve hukuki sonuçları
dc.title.alternativeCancellation of contracts in islamic law
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-10-16
dc.contributor.departmentTemel İslam Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCancellation
dc.subject.ytmCancellation right
dc.subject.ytmContracts
dc.subject.ytmContract termination rights
dc.subject.ytmIslamic Law
dc.identifier.yokid10234059
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityFATİH SULTAN MEHMET VAKIF ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid543467
dc.description.pages413
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess