Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirtaş, Hasan
dc.contributor.authorÇoban, Duygu
dc.date.accessioned2020-12-07T08:02:20Z
dc.date.available2020-12-07T08:02:20Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111288
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı okulların akademik iyimserliği ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın alt amaçları ise öğretmenlerin okullarının akademik iyimserliğine ilişkin görüşleri ile örgütsel bağlılıklarının cinsiyet, branş, okul türü, kıdem, okuldaki öğretmen sayısı, okuldaki öğrenci sayısı değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir. Bu amaçla Malatya il merkezinde bulunan 32 resmi ilköğretim ve ortaöğretim okulunda çalışan 671 öğretmene veri toplama aracı uygulanmıştır.Araştırmanın analiz aşamasında ölçme aracının birinci bölümünde yer alan bağımsız değişkenler için betimsel istatistik hesaplamalar yapılmıştır. Veriler analiz edilirken varyansların homojen olduğu durumlarda, katılımcıların verdikleri yanıtların, cinsiyet, branş ve okul türü değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla t testi, kıdem değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve gruplar arası farklılığı belirlemek için LSD testi kullanılmıştır. Varyansların homojen olmadığı durumlarda ise öğretmen sayısı ve öğrenci sayısı değişkenlerine göre varyans analizi yerine Kruskal Wallis H testi uygulanmış, gruplar arası farklılığı belirlemek için de Mann Whitney-U testi yapılmıştır. Öğretmenlerin, okulların akademik iyimserliği ile örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki düzeyini belirlemek için de korelasyon analizi yapılmıştır.Okulların akademik iyimserliği ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlayan bu araştırmanın sonuçlarından bazıları şöyle özetlenebilir:? Erkek öğretmenlerin okullarına ilişkin akademik iyimserlikleri kadın öğretmenlere göre daha yüksek düzeydedir ve erkek öğretmenler kendilerini örgütlerine daha bağlı hissetmektedirler.? Akademik iyimserliğin alt boyutlarında, sınıf öğretmenleri, branş öğretmenlerine göre öz yeterlik açısından kendilerini daha yeterli hissetmektedirler.? Akademik iyimserliğin alt boyutlarında, ilköğretim okulu öğretmenleri, ortaöğretim okulu öğretmenlerine göre kendilerini daha yeterli hissetmekte ve ortaöğretim okulu öğretmenleri, ilköğretim okulu öğretmenlerine göre öğrencilere ve velilere daha çok güvenmektedirler.? Akademik iyimserliğin alt boyutlarında, 21 yıldan fazla okula hizmet vermiş öğretmenler öğrencilerine ve velilerine daha çok güvenmektedirler ayrıca örgütsel bağlılıkları da diğer öğretmenlere göre daha yüksek düzeydedir.? Öğretmen sayısı 26-50 arası olan okulların akademik iyimserlikleri hem toplamda hem de ölçeğin alt boyutlarında diğer okullara göre daha üst düzeyde; 1-25 arası öğretmene sahip okullarda ise örgütsel bağlılık diğer okullara göre daha üst düzeydedir.? Öğrenci sayısı az olan okullar, öğrenci sayısı çok olan okullara göre akademik iyimserlik ve örgütsel bağlılık açısından daha üst düzeydedir.? Okulların akademik iyimserliği ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasında orta düzeyde bir ilişki vardır.Anahtar Kelimeler: Akademik İyimserlik, Okul Akademik İyimserliği, Örgütsel Bağlılık, Öz Yeterlik, Güven, Akademik Vurgu.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the relationship between academic optimism of schools and organizational commitment of teachers. The secondary purpose is to investigate whether there are any differences in perceptions of teachers about organizational commitments and academic optimism of their schools in terms of gender, branch, school type, seniority, number of teachers in school and number of students in school. For these purposes a questionnaire was applied to 671 teachers from 32 public primary and high schools in the city center of Malatya.At the analysis stage of the research, firtsly descriptive statistical computations were made for independent variables located in first section of survey. At the analysis of datas, where variances are homogenous, T-Test was used to determine whether the responses of participants were varied in terms of gender, branch and school type and One Way-ANOVA was used to analyze the datas in terms of seniority. To determine the differences among groups LSD Test was used. For the cases where the variences are not homogenous Kruskal Wallis-H Test is used to analyze the data in terms of number of teachers and number of students. To determine the differences among groups Mann Whitney-U Test was used. Correlation analysis was made to determine the level of relationship among the school academic optimism and teachers? organizational commitment.Following are some of the key results of this study intends to determine the relationship between academic optimism of schools and organizational commitment of teachers:? Male teachers? perceptions about academic optimism of their schools are higher than female teachers and male teachers feel themselves more dependent to their organizations.? At subdimenions of academic optimism, primary school teachers? self-efficacy beliefs are more than branch teachers?.? At subdimensions of academic optimism, primary school teachers? self-efficacy beliefs are more than high school teachers? but against this high school teachers trust their students and parents more than primary school teachers.? At subdimensions of academic optimism, teachers served school more than 21 years have more trust to their students and parents, organizational commitment of these teachers is, however, higher than the others.? Academic optimism of schools having 26-50 teachers is higher than the others both total and subdimensions of scale and organizational commitment of schools having 1-25 teachers is higher than the others.? Schools with fewer students are at higher level in terms of academic optimism and organizational commitment than schools have got a large number of students.? There is a moderate relationship between academic optimism and organizational commitment.Key Words: Academic Optimism, School Academic Optimism, Organizational Commitment, Self-efficacy, Trust, Academic Emphasisen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkulların akademik iyimserlik düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between the level of schools' academic optimism and teachers' organisational commitment
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary education schools
dc.subject.ytmHigh schools teachers
dc.subject.ytmPrimary education teachers
dc.subject.ytmAcademic optimism
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmCommitment
dc.subject.ytmSchools
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.identifier.yokid380838
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid270788
dc.description.pages143
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess