Show simple item record

dc.contributor.advisorDaşdağ, Fatma Evren
dc.contributor.authorAkdeniz, Lütfi
dc.date.accessioned2020-12-07T08:01:47Z
dc.date.available2020-12-07T08:01:47Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-09-02
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111180
dc.description.abstractAraştırmanın genel amacı, 7. sınıf görsel sanatlar dersinin perspektif konusunun çok alanlı görsel sanatlar eğitimi yöntemine göre işlenmesinin öğrenci başarısına etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada deneysel desenlerden öntest-sontest kontrol gruplu model ile nitel araştırma modellinin amaçlı örneklem yöntemlerinden aşırı ve aykırı durum örneklemesi kullanılmaktadır. Araştırma, 2017-2018 öğretim yılı Diyarbakır ili Ergani ilçesinde bulunan ortaokulda öğrenim gören toplam 60 öğrenci üzerinde, bir haftası hazırlık olmak üzere toplam altı hafta süreyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, çok alanlı görsel sanatlar eğitim yöntemine göre hazırlanmış ders planı deney grubuna; geleneksel yöntemlere (anlatım ve soru-cevap) göre hazırlanmış ders planı ise kontrol grubuna uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak akademik başarı testinin geliştirilmesi, veri kaynağı olarak video, görüşme, nitel veri toplama araçları ve gözlem formu kullanılmıştır. Araştırmada, nicel ve nitel verilerin analizi olmak üzere iki şekilde veriler çözümlenmiştir. Araştırmanın nitel ve nicel sonuçlarına bakıldığında, Çok alanlı görsel sanatlar eğitimi yöntemi uygulanan deney grubuna ait akademik başarı öntest-sontest puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi analizi sonucunda öntest-sontest puanları arasında sontest lehine anlamlı bir fark saptanmıştır. Geleneksel öğretim yöntemi kullanılan kontrol grubuna ait akademik başarı testi öntest-sontest puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi analizi sonucunda öntest-sontest puanları arasında sontest lehine anlamlı bir fark saptanmıştır. Deney ve kontrol gruplarına ait akademik başarı sontest puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi analizi sonucunda sontest puanları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir fark saptanmıştır. Deney grubunda bütün sınıfı gözlemlemek zor olacağından dolayı, aşırı veya aykırı durum örneklemesinden seçkisiz örnekleme yöntemiyle sınıfı temsil eden üç öğrenciye sanat eleştiri formu uygulanmıştır. Bu uygulamadan elde edilen sonuçlar öğrencilerin sanatın ilke ve elemanlarını öğrendiklerini göstermiştir. Öğrencilerin inceledikleri sanat eserinin neden güzel olduğunu ve hangi sanat kuramına girdiklerini anlaşıldığı saptanmıştır. Bu bağlamda öğrencilerin eleştirel yeteneklerinin geliştiği söylenebilir. Bu durumda Çok Alanlı Görsel Sanatlar Eğitimi Yöntemi (ÇAGSEY) ile yapılan etkinlikler, öğrenciler üzerinde olumlu bir etki bırakmıştır.Seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen üç öğrenciye ünite sonunda öğrendikleri sanat bilgilerini ölçmek amacıyla, ölçütlere dayalı değerlendirme formu uygulanmıştır. Bu formda; öğrencilerin sanatsal algı ve tepkilerinin olumlu düzeyde olduğu, sanat eleştirisi ve estetik yargı deneyimi kazanmış oldukları, eleştirel yargı seviyelerinin geliştiği ve sanat eserlerinin tekniğini, kimler tarafından yapıldığını anlamış oldukları görülmektedir. Tüm bu olumlu sonuçlar doğrultusunda, derslerde uygulanan çok alanlı görsel sanatlar eğitimi yönteminin öğrencileri motive ederek, dersin amacına uygun gerekli bilişsel, duyuşsal ve devinişsel davranışları geliştirmeye yönelik yaklaşımlarıyla öğrenme-öğretme sürecini hızlandırması ve amacına uygun, nitelikli kılması bu yöntemin önemini ve gerekliliğini ortaya koymuştur.ÇAGSEY ile gerekli ilgi, motivasyon ve bilgiyi alan deney grubu öğrencilerinden seçkisiz yöntemle seçilen üç öğrenci etkinlikler hakkında yeni bilgiler öğrenmiş; bu bilgileri ders dışında, sanatın farklı alanlarında kullanabileceklerinin farkına varmışlardır. Eğitim-öğretimi yeterli bulduklarını, dersleri zevkli işlediklerini, katılımlarının üst düzeye ulaştığını ve derse devam etmek istediklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler bu yöntemin geleneksel yöntemden üstün olduğunu, sanat eleştirisi için yeterli bilgiye sahip olduklarını, sanat eserlerine farklı bakış açıları kazandıklarını ifade etmişlerdir. Seçilen üç öğrenciden biri resim dersinin gerekli olduğunu dile getirmiş; ikisi ise; sanat eğitimi almak istediklerini belirtmiştir. Öğrenciler ayrıca yapılan uygulamaları önemsediklerini ve yöntem hakkında olumlu görüşlerinin olduğunu belirtmişlerdir.ÇAGSEY ile öğretilen perspektif konusu öğrencilerde sanata, sanat eserine, sanatçıya karşı olumlu bakış açıları geliştirmiş; öğrencilerin kendilerine olan güvenlerini arttırmış; kendi sanatsal çalışmalarına karşı eleştirel gözle bakabilme becerisini kazandırmıştır. Bu nedenlerden ötürü; sanat eleştirisi, estetik, sanat tarihi ve uygulama gibi disiplinleri birleştiren ÇAGSEY'in görsel sanatlar eğitiminde kullanılmasının önemli ve gerekli olduğu sonucuna varılmıştır.Ortaokullarda çok alanlı görsel sanatlar eğitimi yönteminin daha etkili işlenmesi amacıyla, görsel sanatlar dersinin iki saatinin ard arda olması ve her okulda görsel sanatlar atölyesi yapılmasına dair öneriler getirilmiştir. Ayrıca çok alanlı görsel sanatlar eğitim yöntemiyle ilgili araştırmacılara yönelik önerilerde de bulunulmuştur.Anahtar Sözcükler: Görsel Sanatlar Eğitimi, Perspektif, Çok Alanlı Görsel Sanatlar Eğitimi Yöntemi, Öğrenci Başarısı
dc.description.abstractThe General aim at research is to reveal the effect of perspective subject of 7th-grader visual arts lesson on the student success by the multi-field visual arts education method. The quantitative and qualitative research model was used in the research. The pretest-posttest control group models on the experimental designs and extreme or deviant case sampling for the qualitative research models and purposeful sampling methods are used in the research. The research was performed for totally six weeks including one-week preparatory on totally 60 students, who receive education in the secondary school found in Diyarbakir Province Ergani Town for 2017-2018 school year. While a lesson plan prepared for the multi-field visual arts education method was applied to the experimental group, another lesson plan prepared for the traditional methods (instruction and question-answer) was provided for the control group. Improving the academic success test as a data collection tool and the video, meeting, qualitative data collection tools and observation form as a data source were used in the research. In the research, the data was analyzed by two cases, including analyzing the quantitative and qualitative data.When considering the qualitative and quantitative results of research, not any significant difference was determined in favor of the posttest between the pretest-posttest points, as a result of the t-test analysis made to test whether the difference is statistically significant between the academic success pretest-posttest point averages for the experimental group to which the multi-field visual arts education method applied.Not any significant difference was determined in favor of the posttest between the pretest-posttest points, as a result of the t-test analysis made to test whether the difference is statistically significant between the academic success pretest-posttest point averages for the experimental group to which the traditional teaching method used.Not any significant difference was determined in favor of the experimental group of the posttest points, as a result of the t-test analysis made to test whether the difference is statistically significant between the academic success posttest point averages for the experimental and control groups.The art criticism form was applied to three students, who represent the class, the random sampling method of the extreme or deviant case sampling due to being difficult of the entire class in the experimental group. The results obtained from this application showed that the students learned the art principles and elements. They also understood why the artwork researched by the students is beautiful and which art theory they included. It may be said in this regard that the critical abilities of students improved. In this case, the activities made by the Multi-Field Visual Arts Education Method (CAGSEY) left a positive impression of the students.The assessment form based on the criteria was applied to three students selected by the random sampling method to determine the art information learned at the end of the unit. It was seen in this form that the artistic perception and reactions of students were in the positive level, they gained the art criticism and aesthetic judgment experience, their critical judgment levels improved and they understood the artworks technique by which they were made. The multi-field visual arts education method applied to the lessons was revealed the importance and necessity of this method, as it expedited the teaching-learning process and made qualified its purpose with the improvement approaches for the necessary cognitive, affective and psychomotor behaviors suitable to the objective of lesson, by motivating the students by all these positive results.Three students, who were selected by the random method of the experimental group students obtained the necessary concern, motivation and information by the CAGSEY learned new information about the activities and noticed that they may extracurricularly use this information on the different fields of art. They stated that they found sufficient the training-teaching, taught the lessons pleasurable, the participation reached the high level and desired to continue to the lesson. Moreover, the students expressed that this method was superior rather than the traditional method, they had adequate information on the art criticism and they gained the different viewpoints to the artworks. These three students mentioned that the painting lesson was required and two of them specified that they desired to have art training. Moreover, they stated that they considered applications and had the positive opinions about the method.The perspective subjects taught by the CAGSEY improved the positive viewpoints on the students on the art, artwork and artist, increased the self-confidence of students and gained the ability to look at with critical perspective on their own artistic works. Therefore, it was concluded that the use of CAGSEY was important and required in the visual arts training, which combines the disciplines such as art criticism, aesthetics, art history and application.The suggestions of being the visual arts lesson consecutively for two hours and establishing the visual arts studio in all schools were brought for the purpose of teaching the multi-field visual arts education method more effective against the secondary schools. The suggestions were also made for the researchers related to the multi-field visual arts education method.Keywords: Visual Arts Training, Perspective, Multi-Field Visual Arts Education Method, Student Success en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title7. sınıf görsel sanatlar dersinin perspektif konusunun çok alanlı görsel sanatlar eğitimi yöntemine göre işlenmesinin öğrenci başarısına etkisi
dc.title.alternativeEffect of perspective subject of 7th-grader visual arts lesson on student success by multi-field visual arts education method
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-02
dc.contributor.departmentGüzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmVisual arts education
dc.subject.ytmVisual arts course
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmStudent achievement
dc.subject.ytmMulti-disciplinary art education method
dc.identifier.yokid10199597
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDİCLE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid512658
dc.description.pages329
dc.publisher.disciplineResim-İş Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess