Show simple item record

dc.contributor.advisorArslan, Hasan
dc.contributor.authorDutkin, Alper
dc.date.accessioned2020-12-07T08:01:41Z
dc.date.available2020-12-07T08:01:41Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111167
dc.description.abstractÖZETSanat eğitimi, günümüzde her zamankinden daha da gerekli hale gelmiştir. Gittikçe düzeysizleşen, kötüyü ve özelliksizi içinde barındıran, yalnızca duygusal öğelerle şişirilmiş kaynaklar sanat ve nitelikli kültür kaynağı olarak sunulmakta, kendini kabul ettirmektedir. Ancak, nitelikli sanat eğitimi almış bireyler bu ayrıma varabilecektir. Bugünün öğrencilerinin yarının üreticileri, yöneticileri olacağı unutulmamalıdır. Bu yüzden görsel sanatlar dersine programda hak ettiği önem verilmelidir. Bu bir lüks değil gerekliliktir. Sanat eğitiminden yoksun bir genel eğitim eksik kalacak ve amacına ulaşamayacaktır.Günümüz eğitim sisteminde, öğrenciler sınavdan sınava koşturulmakta ve görsel sanatlar dersi gibi sınavlarda sorumlu olunmayan dersler bir kenarı itilmekte, sınavda istenen başarının kurbanı olmaktadırlar. Ancak kısa vadede elde edilecek başarı ileride telafi edilemeyecek sonuçlara yol açacaktır.Bu çalışmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin, okul yöneticilerinin, görsel sanatlar dersi öğretmenlerinin ve öğrenci velilerinin görsel sanatlar dersine yönelik algılamalarını ortaya koymaktır.Araştırmada, öğrencilere; anket uygulaması, okul yöneticilerine, görsel sanatlar dersi öğretmenlerine ve öğrenci velilerine; yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Başlangıçta, çalışmanın kapsamı uygulama, sanat tarihi, sanat eleştirisi ve estetik olmak üzere dört boyuttan disipline dayalı sanat eğitimi alanlarından oluşmaktayken faktör analizi sonucu estetik boyutu çıkarılmış ve diğer alanlarda yer alan soruları o alana dahil edilmiştir. Çalışma, son haliyle `1968-1970` yılında uygulanan deneysel çalışma `Kettering İlkokul Sanat Programı` kapsamındadır. Kettering Projesinin öğeleri: a) Uygulamalı çalışmalar, b) Sanat tarihi ve c) Sanat eleştirisi olarak vurgulanmıştır.Araştırma için kullanılan anket, Çanakkale İli Merkez, Lapseki, Ezine, Çan ve Biga ilçelerinde örneklem olarak alınan 13 okulda uygulanmıştır. Bu okullarda 882 öğrenciye uygulanan anketler değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmanın alt problemleri çözümlenirken; t-testi, tek faktörlü ANOVA (varyans analizi) ve Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı (r) hesaplanmıştır. Ayrıca frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Görüşme formları ise 15 okul yöneticisi, 12 görsel sanatlar dersi öğretmeni ve 44 öğrenci velisine uygulanmıştır.Görsel sanatlar dersinin ilköğretim ikinci kademe öğrencileri tarafından algılanma düzeyi 6.sınıftan 7. ve 8.sınıfa doğru düşerken, boyutlar arasında en yüksek aritmetik ortalama uygulama boyutunda en düşük aritmetik ortalama ise sanat eleştirisi boyutunda ortaya çıkmıştır. Cinsiyet değişkenine göre görsel sanatlar dersinin algılanma düzeyinin karşılaştırılması sonucunda ise tüm boyutlarda kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre algılamaları daha yüksek çıkmıştır.Uygulanan görüşme formu sonucunda; okul yöneticileri ve öğrenci velilerinin görsel sanatlar dersinin kapsamında yer alan müze ziyaretlerine bakış açılarının ağırlıklı olarak tarih odaklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yine bu doğrultuda okullarımızın duvarlarında bulunan eserlerin çoğunluğunun tarih dersi çerçevesinde olduğu ve görsel sanatlar dersinin amacına hizmet etmediği gözlenmiştir. Okul kütüphanelerinin sanat ve sanat eğitimi ile ilgili kaynaklar konusunda yetersiz olduğu, müze ve sanat galerisi ziyaretlerinin ise daha çok müzeler haftası kapsamına sıkışmış bir etkinlik olarak uygulandığı sonucuna ulaşılmıştırAnahtar Kelime: Sanat, Sanat Eğitimi, Görsel Sanatlar Dersi
dc.description.abstractABSTRACTNowadays art education is much more required than ever. Resources in low quality, including bad and unqualified things and filled with only emotional elements are presented as a source of art and qualified culture and they are accepted like that. However, only individuals taken qualified art education will realize this difference. We should remember that today?s students will be producers and administrators of the future. Therefore, visual art lesson should be given required importance within the curriculum. This is not a luxury; in contrast, it is necessary. General education without art education will be incomplete and not reach to its objectives.In today?s education system, students have to take many exams throughout their educational life and they spent much time for the sake of expected success, thus this leads to becoming insignificant of the lessons such as visual arts of which students are not responsible in the exam. Yet, short-term successes will cause to the future results that cannot be recovered.The aim of this study is to assert the perceptions of students in the secondary stage of elementary education, school administrators, teachers of visual arts lesson, and parents towards visual arts lesson.A survey has been applied to the students and also a semi-structured interview form has been conducted to school administrators, visual arts lesson teachers and parents. The scope of the study has been composed of three discipline-based art education aspects which are application, art history and art criticism. Thus, the study is in the scope of ?Kettering Primary School Art Program? which is an experimental research carried out in 1968-1970The survey has been applied to totally 882 students in 13 schools of the districts of Canakkale which are Central, Lapseki, Ezine, Can and Biga. The statistical analysis of t-test, one-way ANOVA (analysis of variance) and Pearson Correlation Coefficient (r) have been calculated. In addition, other statistical measures such as frequency, percentage, mean and standard deviation have been calculated. The interview form is also conducted to 15 school administrators, 12 visual arts lesson teachers and 44 parents.While the level of perception of visual arts lesson by the students in the elementary education secondary stage decreased from 6th class to 7th and 8th classes, application aspect has the highest mean score and art criticism aspect has the lowest mean score. As a result of comparison between the levels of perception for visual arts lesson according to gender variable, it has been found that perception levels of female students are higher than perception levels of male students in terms of all aspects.According to the results of interviews, it has been reached that school administrators and parents have a mainly history-based aspect for visiting museums taken place within the context of visual arts lesson. Similarly, it has been observed that most of the paintings hung on the walls of schools are related to history lesson and they do not serve for the purposes of visual arts lesson. Besides, it has been concluded that libraries of the schools have not enough resources related to art and art education and visits to museums and art galleries are applied mostly as an activity that is only happened during the week of museums.Keywords: Art, art education, visual arts lessonen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim ikinci kademede verilen görsel sanatlar dersinin algılanma düzeyinin araştırılması
dc.title.alternativeResearch on the level of percieving of visual arts lesson given at secondary stage of elementary education
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmArt education
dc.subject.ytmSchool administrators perception
dc.subject.ytmStudents perceptions
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmParents
dc.subject.ytmVisual arts education
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmVisual arts course
dc.subject.ytmVisual arts
dc.identifier.yokid441067
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid345862
dc.description.pages134
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess