Show simple item record

dc.contributor.advisorDoğar, Yahya
dc.contributor.authorFiliz, Bijen
dc.date.accessioned2020-12-07T08:01:39Z
dc.date.available2020-12-07T08:01:39Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111163
dc.description.abstractÖrtük program, eğitim ve öğretim ortamında öğrenenlerin kasıtlı ya da kasıtsız olarak açıkça bilgilendirilmedikleri durumları kapsar.Bu araştırmada, Malatya ili merkez ilçedeki devlet ilköğretim okullarında görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin okul içi ve okul dışındaki davranışları, öğrencilerle olan ilişkileri konularında öğrencilerin görüşlerinden hareketle, öğretmenlerin kasıtlı ya da kasıtsız oluşturduğu örtük davranışları incelenerek, durumun ortaya çıkartılması amaçlanmıştır. Örtük programın kavramsal temellerinin incelenmesi ve beden eğitimi öğretmenlerinin örtük davranışlarının tespit edilerek, daha etkili eğitim ve öğretim ya-pılmasında yardımcı olması bakımından konu önemli bulunmuştur.Araştırmanın evrenini, Malatya ili merkez ilçedeki devlet okullarında öğrenim görmekte olan 72.571 öğrenciden, 7. sınıfta okuyan öğrenciler ve 153 ilköğretim okulu oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini de, 20 devlet ilköğretim okulu ve bu okulların 7. sınıfına devam eden 500 öğrenci oluşturmuştur. Evreni temsil edecek örneklem seçi-minde `'Basit Tesadüfî Örnekleme Tekniği'' kullanılmıştır.Bulguların elde edilmesinde, öğrencilerin görüşlerine göre, öğretmenlerin örtük davranışlarının öğrenci davranışları üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak amacıyla hazır-lanan anket uygulanmıştır. Ankette, öğrencilerin örtük olarak `'kurallara uyma, dakik olma, derse uygun kıyafetle gelme, demokratik davranma, itaat etme, düzenli ve tertipli olma, sorumluluk alabilme, işbirliği içinde olma, toplumsal değerlere önem verme, milli değerlere önem verme'' gibi becerileri kazanmasıyla ilgili sorular yönel-tilmiştir. Uygulama sonucunda elde edilen verilerin analizi, SPSS 17.00 istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır.Araştırma sonucunda beden eğitimi öğretmenlerinin resmi program dışındaki et-kinlikleri, okul içi ve okul dışındaki davranışları, örtük olarak öğrencilerin `'derse uygun kıyafetle gelme, kurallara uyma, disiplinli olma, otoriteye itaat etme, dakik olma, tertipli- düzenli olma, uysal olma, cinsiyet ayrımı yapmama, işbirliği içinde olma, sorumluluk alma, başarılı olma, adil davranma, eşit davranma, kendine önem verme, milli değerlere önem verme ve devlet büyüklerine saygı duyma'' gibi becerileri kazanmasında etkili olduğu tespit edilmiştir.Beden eğitimi öğretmenleri büyük bir çoğunlukla sınıf içerisinde sessiz, uslu, öğretmene karşı gelmeyen, öğretmenin görüşlerine itiraz etmeyen uysal öğrenciyi sev-mektedirler. Öğretmenlerin uslu, sessiz, öğretmene itiraz etmeyen, öğretmene karşı gelmeyen ve uysal olan öğrencileri ideal öğrenci olarak göstermeleri ile öğrencilere `'uslu ve sessiz olunuz, öğretmeninize itiraz etmeyiniz, öğretmeninize karşı gelmeyiniz, uysal olunuz'' mesajlarını vermektedirler.Beden eğitimi öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu öğrencilerin sınavlarına yaptıkları itirazları olumlu karşılamaktadır. Öğretmenler bu davranışlarıyla öğrencilere örtük olarak `'adaletli davranma'' ve `'ben size değer veriyorum'' mesajlarını vermektedirlerBeden eğitimi öğretmenleri çoğunlukla not verme konusunda sporcu öğrenciler ile sporcu olmayan öğrenciler arasında bir ayrım yapmadan, herkese hak ettiği notu vermektedirler. Beden eğitimi öğretmenleri bu davranışlarıyla, öğrencilere örtük olarak `'ben sizlere adil davranıyorum, eşit davranıyorum'' mesajını vererek öğrencilerde örtük olarak adaletli ve eşit davranma davranışlarının kazanılmasını sağlamaktadırlar.Beden eğitimi öğretmenlerin resmi program dışındaki eğitsel etkinlikleri ve örtük davranışları öğrencilerine `ben size değer veriyorum, sizi önemsiyorum'' mesajını vermektedir. Ayrıca, beden eğitimi öğretmenlerinin İstiklal Marşı törenlerine saygı duymaları, katılmaları ve İstiklal Marşını disiplinli, kurallara uygun bir şekilde söyle-meleri, öğrencilerde örtük olarak `'İstiklal Marşını saygı ile dinlemeliyiz ve kurallara uygun olarak söylemeliyiz'' anlayışını kazandırmakta ve örtük olarak milli değerlere önem verme mesajını almalarını sağlamaktadır.Beden eğitimi öğretmenlerinin bazıları derse geç kalan öğrencilere, yok yazma, faaliyet yaptırmama gibi cezalar verip derse almayarak onlara `' derse zamanında ge-lin'' mesajı ile örtük olarak `'dakik olma'' davranışını kazandırırken, bazıları da geç kalan öğrencileri hiçbir şey yapmadan derse alarak `'dakik olmasanız da önemli değil'' mesajını vermektedirler.Beden eğitimi öğretmenleri, sportif başarı sağlayan öğrencileri ödüllendirerek diğer öğrencilere örtük anlamda `'siz de başarılı olun'' mesajını vermektedirler. Bu mesajı verirken öğrencilere başarılı olma davranışını kazandırma yanında, resmi prog-ramla zıtlaşan `'rekabet etme'' davranışının kazandırılmasında da etkili olmaktadırlar.Beden eğitimi öğretmenlerinin büyük çoğunluğu, gösterdiğini anlamayan öğren-ciye, üzücü, kırıcı, aşağılayıcı tavırda olumsuz bir tepki vermeden, anlaşılmayan konuyu tekrar göstermektedir. Dolayısıyla öğretmen, öğrencilerine örtük olarak `'sizi önem-siyorum, size değer veriyorum'' mesajını vermektedir.Beden eğitimi öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu hiçbir zaman ders esnasında yiyecek, içecek gibi gıda maddeleri tüketmemektedir. Böylece öğrencilerine örtük olarak `'dersime ve size değer veriyorum, sizi önemsiyorum'' mesajını iletmektedirler.Beden eğitimi öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu dersini başka ders öğret-menlerine vermemektedir. Böylece beden eğitimi öğretmeni bu davranışı ile öğrencile-rine dersinin önemli olduğunu göstermekte ve örtük olarak öğrencilerine `'Size ve der-sime önem veriyorum, değer veriyorum'' mesajını iletmektedir.Beden eğitimi öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu öğrencilerine lütfen, rica ederim, teşekkür ederim gibi kelimeleri sık sık kullanmaktadır. Böylece beden eğitimi öğretmeni öğrencilerine teşekkür ederim, rica ederim, lütfen gibi kelimeleri kullanırken, örtük olarak `'size değer veriyorum, sizi önemsiyorum'' mesajını iletmektedir.Beden eğitimi öğretmenleri, ders etkinliklerinde kız ve erkek öğrencilere aynı aktiviteleri yaptırarak, örtük olarak cinsiyet ayrımı yapmamaktadır.Beden eğitimi öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu okul bahçesinde saha çizimi, oyun alanı gibi mekânlar oluşturmamaktadır. Bu durum, beden eğitimi öğretmenlerinin okul alanı içindeki mekânların düzenlenmesini önemsemediğini ve öğrencilere örtük olarak beden eğitimi dersi ile ilgili mekânların oluşumunun önemli olmadığı mesajını vermektedirler.Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi Öğretmeni, Resmi Program, Örtük Program
dc.description.abstractHidden cirriculum contains the stuations in which students are not informed explicitly either intentionally or unintentionally in teaching and education situation.In this research, it is aimed to make it clear by analysing the behaviours and relations of the physical education teachers with the students either in school or out of the school, it is thought important that analysing of basic cognitives in terms of more effective teaching and education applications.The research populaiton contains 72.571 students and 153 primary schools in Malatya. The sample of the research contains 20 primary state schools and 500 students attending 7th grade. In the choice of sample group, `?simple casual sample technic?? was used.The survey has been conducted in order to find the effect of the physical education teachers hidden behaviours on students behaviours in the survey, the students have been questioned implicitly about `?obeying the rules, being punctual, wearing proper uniforms, being democratic, being neat, taking responsibility, being cooperate, paying attention to national and social values.?? The analysis of the received data has been done by using the SPSS 17.00 statistic program.In the result of the research, it is found that the behaviours of physical education teachers out of the hidden cirriculum in school or out of the school affect the students behaviours such as `?obeying the rules, being punctual, wearing proper uniforms, being democratic, being neat, taking responsibility, being cooperate, paying attention to national and social values.??Great majority of the physical aeducation teachers like the students who are obedient and quiet students in the class. That the teachers shawing the students who are obedient and quiet in the class as a model gives the message that `?you should be quiet and obedient in the class.??Most of the pysical education teachers tolerate the objections of the student in the exams. By these toleranse, teachers gives the message like `?being fair?? and `?I care you.??Generally, physical education teachers give fair marks by not making any discrimination between sporty and non- sporty students. By this behaviours physical education teachers gives the implicit message that `?I treat fairly?? which acquire the students `?being fair and equal.??Physical education teachers non- offical activities and hidden behaviours gives the message that `?I care you and I value you.?? Besides that, respecting for independence anthem provide the students with the message the `?We should listen to the independence anthem and we should tell it properly.??While some of physical education teachers punishes the students who are late by making then some activities or making them absent, which gives the implicit message tat `?being punctual??, some other physical education teachers do nothing for those students that gives the message that `?it isn?t impotant to be punctual.??By rewarding the successful students, physical education teachers gives the message that `?you need to be successful too.?? This message provide the students with being successful, becides, it also gives the message that `?competition?? which is contrary to the official curriculum.Most of the physical education teachers repeats the subject without showing any harsh or heartbreaking atitude. Thus, the teacher gives the message `?I care you??.Great mejority of physical education teachers never consumes drinks or foods during the lesson. So, by this attitude the teacher implicitly gives the message that `?I care my lesson and you.??Great majority of physical aducation teachers frequently uses the expressions such as `?please, thank you, you are welcome.?? So, these expressions gives the message that `?I care and value you.??Physical education teachers don?t make any implicite sexual discrimination by making male and female students do the same activities.Most of the physical education teacher don?t form a play ground or a pitch. This situation gives the message to the student that physical education teachers don?t pay attention to the spaces related to the lesson or forming the sites in the school garder.KEY WORDS: Physical Education Teacher, Official Curriculum, Hidden Curriculumen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMalatya ili Merkez ilçesi devlet ilköğretim okullarında öğrenim gören ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin düşüncelerine dayalı olarak beden eğitimi öğretmenlerinin örtük programı uygulama durumlarının tespiti
dc.title.alternativeThe evaluation of the application of the hidden cirriculum depending on the ideas of the 7th grade primary school students receiving education in state schools in the centre county of Malatya
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmState schools
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmPhysical education and sports lesson
dc.subject.ytmTeacher behavior
dc.subject.ytmHidden curriculum
dc.subject.ytmMalatya
dc.subject.ytmCurriculum
dc.identifier.yokid402842
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid286853
dc.description.pages232
dc.publisher.disciplineBeden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess