dc.contributor.advisor | Arapgirlioğlu, Hasan | |
dc.contributor.author | Tankiz, Kübra Dilek | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:01:20Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:01:20Z | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111112 | |
dc.description.abstract | Türkiye'de her yıl müzik öğretmenliği programlarına öğrenci alımı için özel yetenek sınavları yapılmaktadır. Bu seçme sınavları çoğu zaman iki aşamalı olup, Müziksel İşitme-Okuma-Yazma ile Müziksel Çalma ve Müziksel Söyleme alanlarından oluşmaktadır. Özellikle yaz aylarında yapılan bu sınavlara; Türkiye'nin dört bir yanından, yaşantısının çoğunu büyükşehirlerde geçirmiş olanlardan kasaba-köylerde geçirmiş olanlara kadar, farklı aile yapılarında yetişmiş, çeşitli liselerden mezun olan adaylar katılmaktadır. Bu açıdan sınavlara giren öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri çeşitlilik göstermektedir.Tarama modelinde olan bu araştırmada, 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılında yapılmış olan İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Programı Özel Yetenek Sınavları'na katılan adayların; müzik alanı puanları ve Yerleştirme puanlarının birbirleriyle olan ilişki durumlarının yanı sıra, cinsiyet, mezun olunan lise türü, yaşantının çoğunun geçirildiği yer-bölge, aile müzik ilgi durumu, aile aylık gelir, çalgı alanı vb. çeşitli değişkenlere göre ilgili puan ve başarı durumları incelenmiştir. Ayrıca dünyada kullanılan standartlaştırılmış, belli başlı müziksel yetenek ve müziksel başarı testlerine ilişkin kısa bilgiler verilmiştir.Bu araştırmanın çalışma evrenini ilgili sınava katılan 387 aday oluşturmaktadır. Verilerin toplanması süreci; ?Kişisel Bilgi Formu? oluşturulması ve bu formun adaylara uygulanması ile adayların sınavda kullanılan puanlarına, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanlığı'nın ilgili biriminden ulaşılması olmak üzere iki aşamadan oluşmaktadır. Araştırmanın alt problemleri doğrultusunda, elde edilen verilerin analizi için SPSS 16.0 paket programı kullanılmıştır. Normallik durumun belirlenmesi için Kolmogorov-Smirnov testi uygulandıktan sonra, puanların çarpıklık ve basıklık katsayılarının normal aralıklarda olup olmadığına bakılmıştır. Araştırmanın alt amaçlarına göre normal dağılım göstermeyen gruplar için Mann-Whitney U Testi, Kruskal-Wallis H Testi; normal dağılım gösteren gruplar için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey testi kullanılmıştır. En son aşamada ise, adayların çeşitli değişkenlere göre sınavı kazanıp kazanamadıkları incelenmiş ve çapraz tablolar oluşturularak sunulmuştur.Araştırmanın sonucunda Müziksel İşitme-Yazma alanı puanları ile Müziksel Çalma ve Müziksel Söyleme alanı puanları arasında anlamlı ilişki olmadığı, Müziksel Çalma ile Müziksel Söyleme Alanı puanları arasında anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Yerleştirme puanları ile en düşük düzeyde ilişkinin Müziksel Söyleme alanı puanlarında olduğu bulunmuştur.Müzik alanı puanları ve Yerleştirme puanları olmak üzere dört puan türü incelendiğinde, bu puanların bazılarında; mezun olunan lise türü, yaşantının çoğunun geçirildiği yer, sınavlara hazırlık süresine ve hazırlanma biçimine, okul ve sınava hazırlık süreci dışında müzik eğitimi alma durumuna ve çalgı alanına göre anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur. Müziksel Söyleme alanı puanlarının tüm değişkenlere göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Çalgı alanı değişkenine göre Müziksel Çalma alanı puanlarında anlamlı bir farklılık bulunmazken, Müziksel İşitme-Yazma alanı puanlarında anlamlı farklılığın olması dikkat çekici bir sonuç olarak görülmüştür. Cinsiyet, aile aylık gelir durumu (varsa adayın geliri de dahil), aile müzik ilgi durumu, yaşantının çoğunun geçirildiği bölge değişkenlerine göre, araştırma kapsamına alınan bütün puan türlerinde anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır.Araştırma sonuçlarından elde edilen verilere göre çeşitli önerilerde bulunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Aptitude tests are held every year in Turkiye for student recruitment for the department of music teacher. This qualifying exam consists of two steps. These are musical listening-reading-writing and musical playing and musical singing. This exam is held especially in summer time. Candidates ,graduates from different high schools, both living in city centers and countries having different family cultures take this exam. In this respect, socio demographic features of the students taking the exam show variety.In this search, held at the University of İnönü at the Department of Music Teacher in 2010-2011 education year, score and success status of the students have been examined according to their gender, high school, area of growing, the musical situation and monthly salary of their families and field instrument as well as the relation between music domain scores and placement scores. Brief informations related to main musical abilities and musical success used as a standart in the World have been presented.387 candidates creates universe of this search. The process of data collection consists of two steps. First one is to create ?Personal Information Form? and the implementation of this form to the students and the other one is to be reached exam scores from İnönü University Education Faculty. SPSS 16.0 packet programme has been used for the analysis of the data acguired by the means of sub-problems of the search. It has been observed that whether the coefficient of skew and stickiness of the scores have normal ranges or not after the implementation of kolmogorov-smirnov test in order to determine the normality condition . For the groups that don?t reflect normal distribution according to the sub-aims of the research test of Mann-Whitney U, test of Kruksal-Wallis H, Multiplying of Pearson moments correlation coefficient, t-test, the only aspect of analysis of variance (ANOVA) and test of Tukey have been used for the groups that reflect the normal distribution . At the final stage, it has been examined whether the students have won the exam or not according to various variables.At the end of research, it has been observed that there is no significant relation between the scores of musical listening-writing and the scores of musical playing with musical singing. On the other hand, it has been observed that there is a significant one between the scores of musical playing and musical singing. The most minimum relationship is between the placement scores and musical singing scores.It has been found that there are significant differences among the scores according to the type of high school, the area where lived in, preparing duration for the exam and preparation of the format, musical education and the field of instrument when four point types, especially scores of the department of music and the scores of placement , have been examined . It has been determined that the scores of the field of the musical discourse don?t change according to all variables. The significant difference among the scores of musical listening and writing has been regarded as a remarkable result wheras there is no significant difference among the scores of the musical playing field according to the field of instrument variable. It has been also observed that there is no significant difference among the all point types according to gender, monthly family salary, including the salary of candidate, the musical awaraness of family, the area where living in.Various suggestions have been recommended according to the results of the searches. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Müzik | tr_TR |
dc.subject | Music | en_US |
dc.title | Müzik öğretmenliği programı özel yetenek sınavına başvuran adayların başarı durumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi | |
dc.title.alternative | An investigation about achievement levels of candidates applied special ability exam of music education program | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Candidate teachers | |
dc.subject.ytm | Music | |
dc.subject.ytm | Examination | |
dc.subject.ytm | Music education | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Students | |
dc.subject.ytm | Success evaluation | |
dc.subject.ytm | University students | |
dc.subject.ytm | Success | |
dc.subject.ytm | Ability examination | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.identifier.yokid | 406275 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 290103 | |
dc.description.pages | 160 | |
dc.publisher.discipline | Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı | |