dc.contributor.advisor | Oral, Behçet | |
dc.contributor.author | Süer, Sedef | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:00:56Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:00:56Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-25 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/111049 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin yenilikçi pedagoji uygulamalarına ilişkin görüşlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin yenilikçi pedagoji uygulamalarına ilişkin görüşleri, geliştirilen nicel ve nitel ölçme araçları ile incelenmiştir. Bu kapsamda, araştırmada nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin yer aldığı betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ili merkez ilçelerine bağlı ilkokullarda görev yapan toplam 2805 sınıf öğretmeni arasından tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle seçilen 961 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel veri toplama sürecine dâhil edilen katılımcıları ise 6 ilkokulda görev yapan 30 sınıf öğretmeninden oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen Öğretmenler İçin Yenilikçi Pedagoji Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS paket programı kullanılarak, nitel veriler ise manuel olarak analiz edilmiştir. Nicel verilerin analizinde, Kolmogrov-Smirnov testi, çarpıklık ve basıklık değerleri, Levene homojenlik testi, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri, bağımsız örneklemler için t-testi, tek yönlü varyans analizi, etki büyüklüğü (eta kare) ve Scheffe testi gibi istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde, öğretmenlerin yenilikçi pedagojiye ilişkin görüşlerinin `sık sık` düzeyinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin yenilikçi pedagojiye ilişkin görüşlerinde cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, çalıştıları kadro türü ve sınıftaki öğrenci sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Bununla birlikte, okulun öğretim şekli, okutulan sınıf düzeyi, bilimsel yayın okuma sıklığı, katıldıkları bilimsel etkinlik sayısı, mesleki kurslara katılma durumları, meslekleri ile ilgili sürekli yayın takip etme durumu, meslekleri ile ilgili yayınları takip etme kaynağı, takip ettikleri yayın türü ve tercih ettikleri kitap türü değişkenlerine göre öğretmenlerin yenilikçi pedagojiye ilişkin görüşlerinde anlamlı farklılıklar oluştuğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin yenilikçi pedagojiyi, öğrenen özelliklerini dikkate alarak bireysel farklılıklara hitap etmek, kalıcı öğrenmeyi sağlamak ile ilgi ve dikkati öğretim konusuna çekmek amacıyla kullandıkları saptanmıştır. Ayrıca yenilikçi pedagojiye yönelik uygulamalar yaparken öğretmenlerin en çok program, donanım, teknik eksiklikler ve öğrenci hazırbulunuşluk düzeyiyle ilgili sorunlarla karşılaştıkları belirlenmiştir. Sonuç olarak, öğretmenlerin yenilikçi pedagoji uygulamalarına ilişkin görüşlerinin orta seviyenin üzerinde olduğu, bilimsel etkinlik ve girişimlere dâhil olma çabalarının bu düzeyi olumlu yönde etkilediği ve yenilikçi pedagoji uygulamalarına öğrenen merkezli eğitim anlayışıyla başvurduğu tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the teachers' views regarding innovative pedagogical practices. In line with this aim, the level of primary school teachers' views regarding innovative pedagogical practices was examined with quantitative and qualitative measurement tools. In this context, the study has been designed on the basis of the descriptive survey method in which quantitative and qualitative data collection techniques were used. The sample of the study consists of 961 classroom teachers selected by random cluster sampling method among 2805 classroom teachers working in primary schools in the central districts of Diyarbakır in the 2018-2019 academic year. Participants included in the qualitative data collection process consisted of 30 classroom teachers working in 6 primary schools located in Diyarbakır. The data of the study were collected through the Innovative Pedagogy Scale for Teachers and semi-structured interview form developed by the researchers. The quantitative data were analyzed via SPSS package program while the qualitative data were analyzed manually. In the analysis of quantitative data, Kolmogorov-Smirnov test, skewness and kurtosis values, Levene homogeneity test, arithmetic mean and standard deviation values, t-test for independent samples, one-way ANOVA, effect size (eta square) and Scheffe test were used. In the analysis of qualitative data, descriptive analysis method was used. The findings showed that teachers' views regarding innovative pedagogical practices were at the level of `frequently`. In addition, the teachers' views regarding innovative pedagogical practices do not significantly differ in terms of gender, professional seniority, education level, working status and number of students in the classroom while the teachers' views regarding innovative pedagogical practices significantly differ in terms of school instruction type, grade of the students, the frequency of reading scientific publications, the number of scientific events attended, the participation to professional courses, the status of follow-up of publications related to their profession, the type of source for following publications related to their professions, the type of publication they follow and the type of book they prefer. It has been found that teachers use innovative pedagogical practices to address the individual differences of students, to provide permanent learning and to draw students'attention to the subject of teaching. In addition, it was determined that teachers faced problems related to teaching program, student readiness, and equipment and technical deficiencies while carrying out innovative pedagogical practices were above mid-level and teachers' efforts to participate in scientific activities and initiatives has a positive effect on this level as well as teachers use innovative pedagogical practices along with the learner-centered educational approach. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sınıf Öğretmenlerinin Yenilikçi Pedagoji Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of Classroom Teachers' Views Regarding Innovative Pedagogical Practices | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-25 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10264502 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 582578 | |
dc.description.pages | 156 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı | |