Show simple item record

dc.contributor.advisorAkçay, Recep Cengiz
dc.contributor.authorÇoruk, Adil
dc.date.accessioned2020-12-07T08:00:19Z
dc.date.available2020-12-07T08:00:19Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110936
dc.description.abstractBireyler günlük hayatta ve i yaamlarında birçok duygu yaamaktadırlar. Bireylerin yaamlarında duyguların önemli bir yeri vardır. Duygular, bireylerin kararlarını vermelerinde, faaliyetlerini belirlemelerinde yardımcı olmakta ve bireylerin gelecekteki davranılarının biçimlendirilmesinde belirleyici olmaktadır. Bireylerin günlük yaantılarının büyük bir bölümünde çeitli duygu ve heyecanların izleri görülmektedir. çinde bulunulan duygusal duruma balı olarak duygular bireyleri baarılı veya baarısız kılabilir. Duygular, davranıları pek çok ekilde etkileyebildiinden örgütteki davranıları anlamak açısından önemlidir. Duygular, örgütsel yaamın ve yönetimin ayrılmaz bir parçasıdır ve örgütsel kararları etkilemektedir. Çada örgütlerde duyguya daha çok önem verilmekte, duygular çalıanlar ve yöneticiler tarafından farklı yöntemlerle yönetilmekte ve kontrol edilmektedir. Çada örgütlerde önemli bir yeri olduu kabul edilen duyguların, gelecein igücünü oluturacak bireylerin yetimesinde önemli bir yeri olan üniversitelerde önemi çok daha büyüktür. Hizmet sektörünün en önemli kurumlarından biri olan eitim sektörü ve bu sektörün önemli basamaklarından birinde görev yapan öretim elemanlarının duygularının ve duyguların yöneticiler tarafından nasıl yönetildiinin ortaya konulmasının önemli olduu düünülmektedir. Bu nedenle, bu çalımada yönetim süreçleri açısından yöneticilerin duygu yönetimi davranıları belirlenmeye çalıılmıtır. Çalıma betimsel nitelikte bir çalıma olup, tarama modelinde ele alınmıtır. Aratırmanın uygulaması 2012 yılı Haziran ve Temmuz aylarında web sitesi üzerinden ARBS veritabanına kayıtlı yaklaık 47000 öretim elemanına e-posta aracılııyla ilgili link gönderilerek uygulanmıtır. Çalıma yaklaık 7 hafta boyunca açık kalmı ve bu süre sonunda toplam 4843 yanıt alınmıtır. Ancak yapılan ön deerlendirme sonucunda 4375 yanıt analiz edilebilir olarak çalımada kullanılmıtır. Çalımada veri toplama aracı olarak ilgili literatür ve yapılan aratırmalar taranarak ve uzman görüleri alınarak aratırmacı tarafından gelitirilen `Yönetim Süreçleri III Açısından Yöneticilerin Duygu Yönetimi Davranıları Ölçei` ve Watson, Clark ve Tellegen (1988) tarafından gelitirilen ve Türkçe geçerlik, güvenirlik çalıması Gençöz (2000) tarafından yapılan `Pozitif ve Negatif Duygu Ölçei (PNDÖ)` kullanılmıtır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-Way Anova) kullanılmıtır. Çalımanın sonuçlarına göre öretim elemanları, yükseköretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin duygu yönetimi davranılarını yeterli bulmadıklarını belirtmilerdir. Olumlu duygusal duruma sahip öretim elemanlarının hem derslerine kendilerini daha fazla verecei, hem de bilimsel bilgi üretme konusunda daha azimli ve istekli olacakları düünülmektedir. Bu nedenle yöneticilerin duygu yönetimi davranıları oldukça önemlidir. Bu dorultuda yöneticilere önemli görevler dümektedir. Yöneticilerin etkili bir duygu yönetimi becerisine sahip olması gerekmektedir. Yöneticilerin çeitli eitimlerle bu yönde kendilerini gelitirmeleri gerekmektedir.
dc.description.abstractIndividuals live through various emotive settings and emotional experimentations in work settings as well as daily life. Revealingly, emotions and emotive modalities take very salient place in one's life. As a rule, it can be adduced that emotions are determinant variables in terms of one's processes of will and volition, of one's praxes and act/ion/s, as well as of shaping one's behaviors with respect to the future. Hence, one may easily see the traces and imprints of multi-faceted emotions and excitements within the context of one's daily life. Based on the emotional context and setting in which the individual lives, s/he may, or may not be successful at her/his work, in general. What is more, since emotions would, to a great extent, affect the nature and expression of behavior, thence, it is quintessentially important to get this in the aim to understand behaviors within the sphere of organization. Not to mention, emotions are inseparable part of organizational and administrative life, as a whole. Hence, they, as are, affect the scope, nature, and telos of organizational decisions. Thus, in contemporary organizations, emotions receive their due consideration, and, more importantly, they are controlled and managed by administrators through various means and methods. Concisely, emotions that comprise salient places within the working settings of contemporary organizations are also highly noteworthy and of overarching role at universities where the workforce and cognition-power of the future will be brought up. Of the most important sectors of service, educational sector is; hence, it is highly important, as this study aims investigating, to ascertain the ways and means that are put into practice by administrators of universities to control and ménage the emotions of academic staffs who work at one of the stairs of that sector. Thence, in this study, it is aimed that the attitudes of emotion management by administrators will be studied, analyzed and interpreted. The study is of a descriptive study in its methodology, based on hatching model. The method and application of the study have been conducted through sending e-mails to 47,000 academic staffs existing on the ARBS (Academicians Information System) database between the months June and July, 2012. The research query was open for 7 weeks during which total 4843 responses were received from them. V Nonetheless, of these responses, only 4375 query answers were used in the study as workable outputs. Additionally, in the study, following the search of related literature, the studies had done before, and the views of the professionals in the field, the techniques for datacollection were as follows: the Scale for the Attitudes of Emotions Management from Administrative Processes; the Study of Reliability and Acceptability in Turkish as developed by Watson, Clark, and Tellegen (1988); and `The Scale for Positive and Negative Emotion` (PNDÖ in Turkish / SPNE in English) as created by Gençöz (2000). As for analysis of the data acquired the following modalities were made use of: Frequency, percentage, average ascertaining, standard deviation, the-test, and the One-Way Anova / Analyasis-of-Variance. For the sake of generalization, in accord with the results of the study, academic staffs do not view that the attitudes of emotion management by administrators working at higher educational institutions in Turkey are not well enough and satisfying. From this, it may be concluded that those academic staffs who have positive emotional ethos and situation may both give their teaching duties much more efficiently as well as be more assiduous and keen in producing scientific knowledge in their respective fields. Hence, the attitudes of emotions management by administrators are saliently significant; thus, there would be many duties and missions to be discharged by the administrators who have to, foremostly, have effective emotion management. In reaching that management skill, they may be expected to develop pertinent attitudes in management via various training meaen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYönetim süreçleri açısından yöneticilerin duygu yönetimi davranışları
dc.title.alternativeEmotion management behaviors of administrators in terms of management processes
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmAffective Events Theory
dc.subject.ytmEmotion
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmManagement processes
dc.subject.ytmEmotion management
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmManegerial behavior
dc.subject.ytmHigher education institutions
dc.subject.ytmEducation establishments
dc.identifier.yokid452850
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid345894
dc.description.pages214
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess