7. sınıf Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı ünite konularına yönelik bilimsel süreç becerileri testinin geliştirilmesi
dc.contributor.advisor | Doğan, Fatih | |
dc.contributor.author | Karatay, Ramazan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T08:00:05Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T08:00:05Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110896 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın genel amacı ilköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programı ünite konularına yönelik bilimsel süreç becerilerini ölçen geçerli ve güvenilir '7. Sınıflara Yönelik Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSBT-7)' geliştirmektir. Ayrıca alt amaç olarak, BSBT-7 puanlarının cinsiyet, okul fen ve teknoloji dersi notları, anne- baba eğitim durumları, dershaneye kayıtlı olma durumları ve kaynak kullanımları arasındaki ilişki araştırılmıştır.Bu amaç kapsamında, çoktan seçmeli 43 maddelik bir soru havuzu oluşturulmuştur. Kapsam geçerliliği için uzman görüşü alınmış ve uzmanların görüşleri doğrultusunda 37 soruluk bir test ile pilot uygulamaya geçilmiştir. Pilot uygulama örneklemden farklı ve Çanakkale Merkez ilçede bulunan 100 ilköğretim 7. sınıf öğrencisi ile yürütülmüş ve ardından madde analizi, yapı geçerliğini kontrol için faktör analizi ve güvenirlik için iç tutarlık analizi yapılmıştır.Madde analizi ardından güçlük indeksi 0.6'dan küçük ve ayırt ediciliği 0.2'den küçük 5 soru testten çıkarılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda birden fazla faktörde yüksek yük değerine sahip olan 1 madde testten çıkarılmış ve son halde testte kalan 31 maddenin teste ilişkin varyansın %54.93'ünü açıklayan 7 faktör altında toplandığı görülmüştür. Asıl uygulama öncesi yapılan eşdeğer yarılar analizi sonuçlarına göre formlar arası korelasyon 0.706 ve KR 20 katsayısı 0.885 olarak saptanmıştır.Asıl uygulama, Çanakkale ili Merkez ilçede bulunan 4 ilköğretim okulunda 168 tane 7. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Örneklem içerisinde yer alan 38 kişiye ayrıca ölçüt bir test uygulanmıştır ve bu grubun BSBT-7 puanları ile ölçüt puanları arasındaki korelasyon 0.732 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca testin iç tutarlılığına tekrar bakılmış ve formlar arası korelasyon 0.705 ve iki kısım için de genel alfa değeri 0.825 ve 0.826 olarak bulunmuştur.Ayrıca, BSBT-7 puanlarının okul fen ve teknoloji dersi notlarına, baba eğitim durumlarına ve dershaneye kayıtlı olma durumlarına göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır (p<.05). BSBT-7 puanlarında, cinsiyete, anne eğitim durumuna ve kaynak kullanımına göre anlamlı bir farklılık saptanmamıştır (p>.05).Anahtar kelimeler: Bilimsel Süreç Becerileri, Test Geliştirme, Geçerlik, Güvenirlik | |
dc.description.abstract | The main goal of this study is to develop a valid and reliable 'Science Process Skills Test For 7th Graders (BSBT-7)' which regards the units of the elementary 7th grade science and technology program and assesses the science process skills. Moreover, the relationship between BSBT-7 points and gender, school science and technology course grades, parents' educational status, being registered to a private school offering specialized courses and the usage of some resources were investigated as minor aims.Within the scope these aims, an item pool including 43 multiple choice test items was prepared. To ensure the content validity, reviews of the experts were taken and according to their feedbacks, questions were revised and 6 questions were eliminated. And then pilot application was conducted with 100 elementary 7th graders, and item analyses, factor analyses for construct validity and internal consistency reliability analyses were conducted.Consistent with the results of item analyses, 5 items which have a difficulty index of lower than 0.6 and a discrimination index of lower than 0.2 were extracted from the test. In addition, according to the results of factor analyses 1 item was extracted from the test. Remain 31 items fell under the 7 factors which explain the 54.93% of the total variance. The internal consistency analyses showed that KR-20 coefficient of the final test is 0.885 and also split half model results showed that the correlation of forms is 0.706. The main application was conducted with 168 elementary 7th grade students in the center of Çanakkale. In addition, a criteria test was applied to 38 of this 168 students and the correlation coefficient between the BSBT-7 scores and criteria scores of this group was found as 0.732. In addition, the final internal consistency analyses (split half) results showed that the correlation coefficient between forms is 0.705 and the general alpha coefficients for both halves are 0.825 and 0.826.Moreover, it was found that there is a significant difference in BSBT-7 scores according to school science and technology course grades, fathers' educational status and being registered to a private school offering specialized courses (p<.05). Also, it wasn?t proved that there is a significant difference in BSBT-7 scores according to genders, mothers? educational status and the usage of resource (p>.05).Keywords: Science Process Skills, Test Development, Validity, Reliabilit | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 7. sınıf Fen ve Teknoloji dersi öğretim programı ünite konularına yönelik bilimsel süreç becerileri testinin geliştirilmesi | |
dc.title.alternative | Developing a science process skills test regarding the units of the 7th grade Science and Technology education program | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science and technology course | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.subject.ytm | Scientific process | |
dc.subject.ytm | Education programs | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Tests | |
dc.subject.ytm | Test reliability | |
dc.subject.ytm | Test exam | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.identifier.yokid | 448393 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 345901 | |
dc.description.pages | 106 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |