Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk istismarına yönelik farkındalıklarının belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Durukan, Haydar | |
dc.contributor.author | Saribaş, Atiye Kevser | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:59:22Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:59:22Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110770 | |
dc.description.abstract | Okul öncesi dönem, çocuğun 0-6 yaş dönemini kapsar. Bu dönem, çocuğun kişiliğinin oluşumu ve şekillenmesi, temel bilgi, beceri ve alışkanlıkların kazanılması ve geliştirilmesi açısından ileri yıllara olan etkisi nedeniyle, yaşamın en kritik dönemlerinden biri olarak görülmektedir.Dünyada her yıl milyonlarca çocuk fiziksel, cinsel ve duygusal zorbalığa hedef veya şahit olarak maruz kalmaktadır. Çocuğa kötü muamele kurbanların fiziksel ve ruhsal sağlığı ve gelişimi üzerinde hayat boyu süren ciddi bir sorundur.Bu araştırma: çocuk istismarının tanılanmasında önemli rolü olan, okul öncesi öğretmenlerinin konuya ilişkin farkındalıklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.Araştırma tarama niteliğindedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak 3 bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ile öğretmenlerin fiziksel istismar belirtilerinin farkında oldukları, cinsel ve duygusal istismar belirtilerinin de kısmen farkında oldukları saptanmıştır. Öğretmenler istismarla karşılaşma durumunda bildirim yapma konusunda sorumlu olduklarını ve bunun bir zorunluluk olduğunu bildirmişlerdir. Öğretmenlerin istismar belirtilerini saptamaları ile farklı eğitim düzeyi ve hizmet süresi arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Öğretmenlerin duyusal ve fiziksel istismarın davranışsal belirtilerinin farkında olma düzeylerinde hizmet-içi eğitim alma durumlarında anlamlı farklılık gözlenmemektedir; ancak cinsel istismar belirtilerini saptamada hizmet-içi eğitim almalarına göre anlamlı farklılıklar gözlenmektedir. Öğretmenlerin duygusal ve fiziksel istismarın davranışsal belirtilerinin farkında olma düzeyleri cinsiyet, eğitim durumu ve hizmet süresi değişkenlerine göre farklılaşmamaktadır.Tüm bulgular sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin çocuk istismarı konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları, özellikle bildirim ve erken tanı konusunda hizmet-içi ve hizmet-öncesi eğitim programlarında bu doğrultuda değişikliklerin yapılması gerektiği düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Çocuğa kötü muamele, Çocuk istismarı, Farkındalık, Okul öncesi öğretmenler, Çocuk | |
dc.description.abstract | The period of pre-school is between the ages 0-6. This period isconsidered as one of the most critical periods of life since it has a great impact on the following years as the child starts to shape his/ her personality and gain the basic abilities and habits and develops them.Millions of children are exposed to physical, emotional or sexual abuse as victims or witnesses every year. This situation is a serious problem which has a life-long effect on the victim's physical and spiritual health.This research is done in order to find out the existing awareness of pre-school teachers, whose role in discovering the abused children is great, about the subject.The research has the quality of scanning. After the analysis of the data, it has been discovered that the teachers are aware of the symptoms of physical abuse; however, they are partially aware of sexual and emotional abuse. The teachers say that they know that they are responsible for informing the authorities in the event of child abuse. There is no big difference between teachers' recognizing the symptoms of child abuse, and different educational levels and experience. In- service training does not have a direct effect on the level of awareness about the behavioral symptoms of emotional and physical abuse; yet, it largely affects the level of awareness about the behavioral symptoms of sexual abuse. The level of awareness about the abuse differs in accordance with the gender, educational background and experience level of the teachers Considering findings of the study, it is thought that pre- school teachers do not have the adequate knowledge on child abuse. There should be changes in the in- service training given to the teachers, especially about the informing the authorities and early diagnosis of child abuse.Keywords: Child abuse, Awareness, Pre-school teachers, Child | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk istismarına yönelik farkındalıklarının belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determination of pre-school teachers awareness for child abuse | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Awareness | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | Child abuse | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 458253 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 345893 | |
dc.description.pages | 110 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |