Show simple item record

dc.contributor.advisorMaskan, Abdulkadir
dc.contributor.authorÖzlük, Merve
dc.date.accessioned2020-12-07T07:59:17Z
dc.date.available2020-12-07T07:59:17Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110757
dc.description.abstractBu çalışmada Toulmin Argümantasyon Modelinin 9. Sınıf öğrencilerinin fizik akademik başarısına ve eleştirel düşünme eğilimlerine olan etkisi araştırılmıştır. Çalışma için `Enerji` ünitesi seçilmiştir. Araştırmada ön test – son test denkleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Uygulama başlamadan önce fizik akademik başarılarını ölçmek için hazırlanan başarı testinin güvenilirlik analizi yapılmış ve güvenilirliği (α=0.914) sağlanan test ön test olarak üç sınıfa uygulanmıştır. Ön testin uygulandığı üç sınıf içinden birbirine denk olan iki sınıftan biri kontrol grubu diğeri deney grubu olarak random yöntemiyle tayin edilmiştir. Deney ve kontrol grubu belirlendikten sonra deney grubuna çalışma başlamadan önce eleştirel düşünme eğilim ölçeği ön test olarak uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemini deney grubundan 10 kız 10 erkek öğrenci kontrol grubundan ise 14 kız 9 erkek öğrenci olmak üzere toplamda 43 öğrenci oluşturmaktadır.Ön test – son test denkleştirilmiş yarı deneysel desenin kullanıldığı çalışma haftada 2 saat olmak üzere toplam 8 hafta sürmüştür. Deney grubunda dersler Toulminin argümantasyon yöntemine uygun olarak hazırlanan etkinliklerle sürdürülürken kontrol grubunda dersler mevcut programın öngördüğü öğretim yöntemiyle devam ettirilmiştir. Çalışma sonunda ise deney ve kontrol grubuna ön test olarak uygulanan başarı testi son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca deney grubuna ön test olarak uygulanan eleştirel düşünme eğilim ölçeği son test olarak uygulanmış ve deney grubundan rast gele seçilen 10 öğrenciye yarı yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır.Araştırma sonunda toplanan veriler normal dağılım gösterdikleri için SPSS26 programı yardımıyla Mann – Whiyney U testi ve Wilcoxon testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre başarı testi açısından deney ve kontrol grubu arasında anlamlı farklılık görülmemiştir (p>.05). Sadece deney grubuna uygulanan eleştirel düşünme eğilim ölçeğine bakıldığında ise ön test – son test arasında son test lehine anlamlı farklılık görülmüştür (p<.05).Araştırmadan elde edilen bulgulardan hareketle Toulmin argümantasyon modelinin; öğrencileri düşünmeye ittiği, hem kendi iddialarını hem de başka iddiaları değerlendirebildiği, öğrencilerin üst düzey düşünebildiğinden dolayı analitik düşünme eğilimleri kazandırdığı ve eleştirel düşünme eğilimlerini artırdığı, gruplar arasında başarı testinde anlamlı farklılığın sağlanması için çalışmanın yapılacağı ünitenin alt konularının fazla olmamasına, çalışma sürecinin uzun süreli tatillere denk gelmemesine ve çalışma sürecinde öğrencilerin devamlılığının sağlanmasına dikkat edilmesi gerektiği söylenebilir.
dc.description.abstractThe effect of Toulmin Argumentation Model on 9th grade students' academic achievement and critical thinking tendencies was investigated in this study. `The Energy` unit has been chosen for the study. Pre test – post test balanced half experimental design with control group has been used in the research. Before applying this, reliability analysis has been done on the achievement test which has been prepared to evaluate physics academic succes and the test which reliability (α:0.914) ensured has been applied for three classes as a pre test. Among the 3 classes that the pre test has been applied, 2 classes which are equal to each other has been chosen one as a control group, the other as an experimental group with using random method. After the control group and experimental group assigned, critical thinking tendency scale has been applied before studying with the experimental group. The sample of the study include 10 female, 10 male students in experimental group, 14 female, 9 male students in control group and 43 students in the total.The study in which pre test – post test balanced half experimental design has been used continued about 2 hours in a week, 8 weeks in total. In the experimental group, lessons has been continued with activities which prepared suitable for Toulmin argumentation method. Where as in the control group lessons has been continued with the teaching method that the existing program provided. At the end of the study, the achievement test which has been used as a pre test for the experimental and control groups hes been applied as a post test. Also, critical thinking tendency scale which has been used as a pre test to experimental gorup has been applied as a posttest and semi – structured interview forms has been applied for 10 students who are chosen randomly experimental group.The data collected at the end of the study were analyzed with Mann – Whitney U test and Wilcoxon test by SPSS26 program due to its normal distribution nature. According to the results of the achievement test analysis, no significant difference was found between the experimental and control groups (p> .05). When the critical thinking disposition scale was applied to the experimental group and examined, a significant difference was observed between the pre-test and post-test in favor of the last test (p <.05).Based on the findings of the research Toulmin argumentation model prompt students to think, they can evaluate both their own claims and other's claims. Students can think high level so this bring them analitic thinking tendency and a raise in critical thinking tendency, in order to ensure a significant difference in the achievement test among the groups, it can be said that there should not be much of the sub-subjects of the unit in which the study will be carried out, that the working process does not coincide with long-term holidays and that the continuity of the students should be ensured during the study period.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleToulmin Argüman Modelinin lise 9. sınıf öğrencilerinin fizik başarılarına ve eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of Toulmin Model of argument on the physic achievements and critical thinking tendencies of high school 9th grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-28
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10274724
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityDİCLE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid584177
dc.description.pages144
dc.publisher.disciplineFizik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess