Ortaokul 6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kurudayıoğlu, Mehmet | |
dc.contributor.author | Ünlü, Ayşegül | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:59:04Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:59:04Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110724 | |
dc.description.abstract | Yazılı anlatım en son ve en zor kazanılan bir dil becerisidir. Öğrencilerin kendileriniyazılı olarak ifade etmelerini geliştirmeye yönelik yapılan çalışmalar Türkçe eğitiminin altbaşlıklarındandır ve ihmal edilmemesi gerekir. Bu yüzden programda önemli bir yeri olanyazma becerisinin kazandırılması ve öğrencilerin kendilerini güzel ve doğru bir şekildeifade edebilmeleri için anlatım biçimlerini ve düşünceyi geliştirme tekniklerini doğru birşekilde kullanmaları gerekmektedir. Bu kadar öneme sahip bir konunun okullarda sadeceteorik bilgi olarak verilmesi, bu alan üzerine yapılmış yeterli sayıda yüksek lisans vedoktora çalışmasının bulunmaması ve incelenen kitaplardan da anlaşılacağı gibi bu konuhakkında derli toplu bilginin bulunmaması bir problem olarak görülmüş ve araştırmayapılmaya uygun bulunmuştur.Bu çalışma ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatımlarında anlatımbiçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarını kullanma düzeylerini tespit etmek amacıylayapılmıştır. Tarama modeliyle yapılan bu çalışmanın evrenini 2010-2011 eğitim-öğretimyılında Çanakkale ili merkez ilçede okuyan ikinci kademe öğrencileri oluşturmaktadır.Örneklemini ise Çanakkale Merkez İlköğretim Okulu?nda altıncı, yedinci ve sekizincisınıfta okuyan toplam 84 öğrenci oluşturmaktadır.Öğrencilere açıklayıcı ve tartışmacı anlatımda kompozisyonlar yazdırılmıştır. Bukompozisyonlarda düşünceyi geliştirme yollarını kullanma sıklık ve yaygınlıkları tespitedilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar sınıflara, cinsiyete, başarıya ve Türkçebaşarısına göre sınıflandırılmış ve tablolaştırılarak yorumlanmıştır.Yapılan araştırmaya göre altıncı, yedinci ve sekizinci sınıflarda okuyan öğrencilertarafından en sık kullanılan teknik ?karşılaştırma? en az kullanılan teknik ise ?alıntıyapma? tekniğidir. Cinsiyetlere bakıldığında ise kız öğrenciler 417 defa düşünceyigeliştirme tekniklerini kullanırken erkek öğrenciler ise 265 defa düşünceyi geliştirmetekniklerini kullanmışlardır. En fazla düşünceyi geliştirme tekniklerini kullananöğrencilerin Türkçe ve genel not ortalaması ?85 ve üzeridir.?Çalışmanın sonunda ise düşünceyi geliştirme tekniklerinin kullanım sıklık veyaygınlığını arttıracak önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Sözlü anlatım, yazılı anlatım, düşünceyi geliştirme teknikleri,sıklık, yaygınlık. | |
dc.description.abstract | Written expression is the last and hardest linguistic skill to acquire. The studiesaiming to improve written expressions of students are among the sub-headings of Turkishlanguage education, and should not be disregarded. Therefore, writing skills, having animportant place in the programme, should be built and forms of expressions and ways ofimproving thinking should be used properly in order that students can express themselveswell and properly. Teaching a subject of that importance theoretically in schools, the lackof a sufficient number of graduate and doctoral studies in this field, and the lack ofrespectable information about the subject as the analyzed books suggest, are regarded as aproblem and a suitable subject for research.Done by means of screening model, this study aims to determine the level of use offorms of expression and ways of improving thinking in written expression of secondaryschool students. The population of this study is all of the secondary school students in theacademic year of 2010-2011 and in the central district of Çanakkale. A total of 84 studentsin grades 6-8 in Çanakkale Merkez İlköğretim Okulu.The students was made to write compositions in descriptive and argumentativeexpressions. The frequencies and prevalences of usage of ways of improving thinking havebeen determined according to these compositions. The results have been interpreted byclassifying and tabulating in terms of grades, gender, success and success of Turkishlanguage.According to the study, the most frequently used technique by students in grades 6-8has been ?comparison? whereas the least frequently used has been ?quotation?. In terms ofgender, female students used ways of improving thinking 417 times while male studentsused ways of improving thinking 265 times. The Turkish course and grade point averageof the students using ways of improving thinking most are ?85-100?.The suggestions that increase the frequency and prevalence of ways of improvingthinking have been made in the conclusion.Key Words: Speaking, writing, thinking development techniques, frequency, range | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul 6,7 ve 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarının düşünceyi geliştirme teknikleri açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | The research of primary 6th 7th and 8th grades students writing by means of the techniques of developing ways of thinking | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Expression ability | |
dc.subject.ytm | Written expression | |
dc.subject.ytm | Thinking education | |
dc.subject.ytm | Thinking | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Education methods | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Expression | |
dc.identifier.yokid | 459413 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 356345 | |
dc.description.pages | 155 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |