Kavram karikatürlerinin 6. sınıf öğrencilerinin dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvet kavramlarını anlamalarına etkisi
dc.contributor.advisor | Maskan, Abdulkadir | |
dc.contributor.author | Timurtaş, Peyman Fama | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:58:59Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:58:59Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-28 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110711 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma kavram karikatürlerinin 6. sınıf öğrencilerinin dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvet kavramlarını anlamalarına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri 2017-2018 eğitim öğretim yılının 1. Döneminde Diyarbakır ilinin Bağlar ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda öğrenim görmekte olan 88 6. sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Bu 88 öğrencinin 44'ü deney 44'ü de kontrol grubunu oluşturmaktadır. Deney ve kontrol gruplarında 25 kız 19 erkek öğrenci bulunmaktadır. Veri toplama aracı olarak Başarı Testi, Öğrenci Görüşme Formu ve Kavram Karikatürleri Çalışma Kâğıdı kullanılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Oluşturulan deney ve kontrol gruplarında `Kuvvet ve Hareket ` ünitesi boyunca fen bilimleri dersleri ders öğretim programına göre uygulanırken deney gurubunda ek olarak kavram karikatürleri ile hazırlanmış materyal ve öğrenci görüş formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiş, nitel verileri ise içerik analizi ile test edilmiştir. Planlanan çalışmalarının uygulanmasından sonra elde edilen nicel verilerin analizine göre, deney ve kontrol gruplarına uygulanan son test sonuçlarına göre; çoktan seçmeli soruların başarı puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı; boşluk doldurma, doğru yanlış ve açık uçlu soruların başarı puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Testin toplam başarı puanları arasında da deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Nitel verilerin analizine göre kavram karikatürlerin kullanımının, deney grubundaki öğrencilerin derse katılımını, dersi anlamalarını ve motivasyonunu olumlu yönde etkilediği gözlenmiştir. Kavram Karikatürleri yöntemi farklı öğretim yöntem ve teknikleri ile birlikte uygulanarak öğrencilerin derse olan ilgileri arttırılabilir. İçe kapanık öğrencilerin öz güven duygularını geliştirmek amacıyla fen bilimleri dersinin yanı sıra diğer derslerde de kavram karikatürlerine yer verilebilinir.Anahtar Kelimeler: Fen Bilimleri, Karikatür, Kavram Karikatürü, Dengelenmiş Kuvvet, Dengelenmemiş Kuvvet | |
dc.description.abstract | This study carried out to examine the effect of concept cartoons on 6th-grade students' understanding of balanced and unbalanced force concepts. The data of the study were collected from 88 6th grade students, attending a public secondary school in Bağlar district of Diyarbakır during the first semester of the 2017-2018 academic year. 44 of these 88 students were the experimental group and 44 of them were the control group. There were 25 female and 19 male students in the experimental and control groups. Achievement Test, Student Interview Form and Concept Cartoons Worksheet were used as data collection tools. In the research, quasi-experimental design with pre-test and post-test control group was used. While in the constituted experimental and control groups, during the `Force and Motion` unit, science lessons taught according to the curriculum, additionally material prepared with concept cartoons and student interview form was used in the experimental group. The quantitative data of the research were analyzed using the SPSS package program and the qualitative data were tested with content analysis. According to the analysis of the quantitative data obtained after the implementation of the planned studies and the final test results applied to the experimental and control groups, it was observed that there was no significant difference between the achievement scores of multiple-choice questions, but there was a significant difference in favor of the experimental group between the gap filling, right-wrong, and open-ended questions. It has also a significant difference between the total achievement scores of the test in favor of the experimental group (p <0.05). According to the analysis of the qualitative data, it was observed that the use of concept cartoons positively affected the participation, understanding, and motivation of the students in the experimental group. Concept Cartoons can be applied together with different teaching methods and techniques to increase students' interest in the lesson. In addition to the science lesson, concept cartoons can be included in other courses to improve the self-confidence of introverted students.Key Words: Science, Cartoon, Concept Cartoon, Balanced Force, Unbalanced Force | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Fizik ve Fizik Mühendisliği | tr_TR |
dc.subject | Physics and Physics Engineering | en_US |
dc.title | Kavram karikatürlerinin 6. sınıf öğrencilerinin dengelenmiş ve dengelenmemiş kuvvet kavramlarını anlamalarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of concept cartoons on the understanding of the balance and unbalanced force concepts of 6th year students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-28 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10273963 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DİCLE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 584095 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Fizik Eğitimi Bilim Dalı |