Anaokullarında örgüt iklimi ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Malatya ili örneği
dc.contributor.advisor | Kurt, Gökçe | |
dc.contributor.author | Nur, İmray | |
dc.date.accessioned | 2020-12-07T07:59:22Z | |
dc.date.available | 2020-12-07T07:59:22Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/110674 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, resmi bağımsız anaokullarında çalışan okulöncesi öğretmenlerinin okullarının örgüt iklimine ilişkin algıları ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Malatya il merkezinde bulunan 15 bağımsız anaokulundan 102 öğretmenle çalışılmıştır. Öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla ?Kişisel Bilgi Formu?, öğretmenlerin örgüt iklimi algılarını belirlemek amacıyla ?Örgütsel İklimi Betimleme Anketi? ve öğretmenlerin sınıf yönetimi algılarını belirlemek amacıyla ?Sınıf Yönetimi Beceri Düzeyi Ölçeği? kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 17.0 programı kullanılmış, frekans, yüzde, Cluster analizi, Pearson korelasyon katsayısı ve Regresyon analizi tekniklerinden yararlanılmıştır.Araştırmanın sonucunda, öğretmen algılarına göre çalışılan 15 okuldan 5 okulun iklim tipi ?Açık?, 2 okulun iklim tipi ?İlgili?, 3 okulun iklim tipi ?İlgisiz? ve 5 okulun iklim tipi ?Kapalı? olarak belirlenmiştir. Örgüt ikliminin alt boyutları ile öğretmenlerin cinsiyeti, yaşı, öğrenim düzeyi, öğretmenlikte çalışma süresi, bulunduğu okulda çalışma süresi ve günlük çalışma süresi arasında anlamlı bir fark bulunmazken, çalışılan yaş grubu ile örgüt ikliminin ?Mesleki Dayanışma? alt boyutu arasında, çalışılan yaş grubu ve çalışılan çocuk sayısı ile örgüt ikliminin ?Samimi? alt boyutu arasında pozitif yönde, çocuk sayısı ile örgüt ikliminin ?Destekleme? alt boyutu arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur.Araştırmaya katılan öğretmenlerin algılarına göre büyük bir çoğunluğunun yeterli düzeyde sınıf yönetimi becerilerine sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin demografik özellikleri ile öğretmenler tarafından algılanan sınıf yönetimi becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Öğretmenlerin algılarına göre örgüt ikliminin ?Yakından Kontrol?, ?Engelleme? ve ?İlgisiz?alt boyutları ile algılanan sınıf yönetimi becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken, örgüt ikliminin ?Destekleme?, ?Mesleki Dayanışma? ve ?Samimi? alt boyutları ile algılanan sınıf yönetimi becerileri arasında anlamlı ilişkiler belirlenmiştir. Öğretmenler tarafından alğılanan örgüt ikliminin, öğretmenler tarafından algılanan sınıf yönetimi becerilerine etkisine ilişkin yapılan Regresyon analizi sonucunda istatstiksel olarak anlamlı bir sonuca ulaşılamamıştır. | |
dc.description.abstract | This research aimed to reveal the relationship between preschool teachers? perceptions of the organizational climate at their schools and the perceived classroom management skills. In line with the study aim, a total of 102 teachers from the Malatya City Center were recruited at the 2011-2012 academic year. A ?Personal Information Form? to learn about the teachers? characteristics, ?Organizational Climate Description Survey? to learn about the teachers? perceptions of the organizational climate, and the ?Classroom Management Skills Levels Scale? to learn about the teachers? perceptions of their classroom managements were employed. SPSS 17 software was run to analyze the data; frequencies, percentages, Cluster analysis, Pearson?s correlation coefficient, and the Regression analysis were employed.As a result; among 15 schools, five had ?Open?, 2 had ?Interested?, 3 had ?Uninterested? and five had ?Close? school climates. A significant relationship was not found between the subscales of the organizational climate and teachers? age, educational level, total work time as a teacher, total work time at the present school, and the daily working hour at the present school. A significant positive relationship was found between the children?s age group and the ?Professional Cooperation? of the organizational climate and between the number of children and the ?Sincerity? subscale of the organizational climate. A negative relationship was revealed between the number of children and the ?Support? subscale of the organizational climate.It is indicated that the majority of teachers? perceptions revealed enough levels of classroom management skills. There was no a significant relationship between the demographic characteristics and the perceived classroom management skills. There was no significant relationship between the classroom management skills and the subscales of ?Close Control?, ?Obstructiveness?, and ?Uninterested?; however there were significant relationships between the perceived classroom management skills and the subscales of ?Support?, ?Professional Cooperation?, and ?Sincere?. The regression analysis run to infer the effects of the perceived classroom management skills on the perceived organizational climate revealed no significant results. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Anaokullarında örgüt iklimi ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Malatya ili örneği | |
dc.title.alternative | Examination of relationship between organizational climate and teachers' classroom management skills in kindergardens: The example of Malatya | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool teachers | |
dc.subject.ytm | In-class behaviors | |
dc.subject.ytm | Classroom management | |
dc.subject.ytm | Organizational climate | |
dc.subject.ytm | Classroom management | |
dc.subject.ytm | Management | |
dc.subject.ytm | Management skills | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.subject.ytm | Kindergartens | |
dc.subject.ytm | Malatya | |
dc.identifier.yokid | 435817 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 314232 | |
dc.description.pages | 128 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı |